• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31904
+
-

اینستاگرام بدون بنیانگذاران

در یک استعفای جنجالی دیگر 2مؤسس اینستاگرام به‌صورت رسمی استعفای خود را اعلام کردند تا اعتراض خود را به سیاست‌های فیسبوک نشان دهند

شبکه های اجتماعی
اینستاگرام بدون بنیانگذاران

کوین سیستروم و مایک کریگ که مؤسسان اینستاگرام به‌حساب می‌آیند روز گذشته به آرامی از مقام خود استعفا دادند؛ آرامشی که گفته می‌شود پشت آن توفانی بزرگ برای این شبکه اجتماعی خواهد بود.

این 2نفر در سال۲۰۱۰ اینستاگرام را توسعه دادند و 2 سال بعد آن را به قیمت یک میلیارد دلار به فیسبوک فروختند. پس از این فروش بزرگ سیستروم و کریگ به‌عنوان مدیرعامل و مدیر فنی ارشد مشغول به فعالیت بودند اما حالا گزارش‌ها نشان می‌دهد در پس این استعفای آرام و بیانیه ملایم این دو نفر کوهی از اختلاف‌ها با مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک به‌خاطر سیاست‌هایش وجود دارد.

این دو نفر در پست وبلاگی خود گفته‌اند: برنامه ما این است که برای بررسی مجدد خلاقیت و حس کنجکاوی‌مان کمی به‌خودمان زمان بدهیم. به‌منظور توسعه موارد جدید علاوه بر کناره‌گیری از این سمت باید ایده‌های الهام‌بخش را درک کرده و با نیازهای دنیا هماهنگ کنیم.

آنها گفته‌اند از این پس تنها 2 نفر از یک میلیارد کاربر معمولی این شبکه اجتماعی خواهند بود.

زاکربرگ هم در پست ملایم و مشابهی گفته است: واقعا از کار با سیستروم و کریگ لذت بردم. آنها مدیران خارق‌العاده‌ای هستند و اینستاگرام انعکاس استعدادهای خلاقانه هردوی آنها محسوب می‌شود. من از کار با این‌دو در ۶سال اخیر هم لذت بردم و هم چیزهای زیادی آموختم. برایشان بهترین آرزوها را دارم و مشتاق دیدن محصول بعدی آنها هستم.

چرا استعفا دادند؟

منابع آگاه می‌گویند که در پشت این استعفا کوهی از اختلاف‌های این دو نفر با فیسبوک وجود دارد. به گزارش تک‌کرانچ، مهم‌ترین ماجرا استقلال اینستاگرام بوده است. در زمان تصاحب این شرکت توسط فیسبوک دو طرف توافق کرده بودند که اینستاگرام به‌دور از مداخله‌ها و به‌طور مستقل فعالیت خود را ادامه دهد. زاکربرگ اما به‌نظر می‌رسد که به این توافق پایبند نبوده است. در‌ماه می‌ زاکربرگ به‌صورت رسمی کوین ویل، جانشین مدیر محصول اینستاگرام را که در این شرکت بسیار محبوب بود به تیم جدید بلاک‌چین خود فرستاد. در مقابل آدام میسوری، یکی از افراد حلقه نزدیک به زاکربرگ به اینستاگرام فرستاده شد تا کنترل بیشتری روی این شبکه اجتماعی از سوی شرکت مادر وجود داشته باشد.

بخش مهمی از فشار روی اینستاگرام برای ادغام بیشتر در فیسبوک یا به قول افراد داخل این شرکت خدمت بیشتر بود. این فشارها به‌ویژه زمانی بیشتر شد که پرونده‌های مختلفی علیه فیسبوک درباره نقض حریم خصوصی کاربران افشا شد و حتی کار را به کنگره کشاند. بزرگ‌ترین دردسر زندگی تجاری بنیانگذار فیسبوک، زمانی کلید خورد که احتمال تأثیر این شبکه اجتماعی بزرگ بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تحریک مردم به انتخاب ترامپ در رسانه‌ها عنوان شد. کمی بعد، بحث لو رفتن اطلاعات کاربران غول آبی‌رنگ آمریکایی به میان آمد که گفته شد، برای نظرسنجی و تبلیغات مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از بزرگ‌ترین نشت‌های اطلاعات توسط یک مؤسسه انگلیسی به‌نام «کمبریج آنالیتیکا»‌ صورت گرفته و گفته می‌شود که اطلاعات حدود 87میلیون کاربر این شبکه به‌صورت ناخودآگاه و بدون آگاهی قبلی توسط این گروه استفاده شده است. سقوط چند میلیارد دلاری ارزش سهام فیسبوک در یک روز، احضار به کنگره آمریکا برای ارائه توضیحات و راه افتادن کمپین‌های مختلف علیه کم‌کاری فیسبوک در حفاظت از اطلاعات کاربرانش دردسرهای بزرگی بودند که هرکدام به تنهایی می‌توانند یک غول بزرگ را شکست دهند.

فیسبوک، اینستاگرام را می‌بلعد

بسیاری اعتقاد دارند که با استعفای مؤسسان اینستاگرام حالا باید هرروز بیشتر در انتظار ادغام این شبکه اجتماعی با فیسبوک بود. یکی از نشانه‌های آن را بسیاری در هفته‌های اخیر در بخش اعلان‌های اینستاگرام با دیدن نوتیفیکیشن‌های فیسبوک دیده‌اند. مقام‌های فیسبوک همچنین تلاش دارند که روند ارسال محتوای کاربران از اینستاگرام به فیسبوک را بیشتر کنند تا جان تازه‌ای به این شبکه اجتماعی بدهد. این نخستین‌بار نیست که شرکت‌های تابعه فیسبوک در اعتراض به سیاست‌های زاکربرگ شاهد کناره‌گیری مقام‌های ارشد خود هستند. سال گذشته هم برایان اکتون، بنیانگذار پیام‌رسان واتساپ با انتشار پستی در فیسبوک اعلام کرد که قصد دارد این کمپانی را برای ایجاد کسب و کار غیرانتفاعی جدیدی ترک کند. او پس از مدتی در توییتر خود از پاک کردن حساب کاربری خود در فیسبوک خبر داد تا نبرد پنهان علیه زاکربرگ علنی‌تر شود. چهره‌های بسیار دیگری هم طی ماه‌های گذشته از پاک کردن حساب خود در فیسبوک خبر داده‌ بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید