• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31897
+
-

کشف هویت تروریست‌های مراسم رژه

وزارت اطلاعات اسامی تروریست‌های حادثه اهواز را منتشر کرد

امنیتی
کشف هویت تروریست‌های مراسم رژه

2روز عملیات شناسایی تروریست‌ها و گروهک پشت صحنه حادثه خونین رژه 31شهریور اهواز، دستگیری‌های گسترده وزارت اطلاعات را به همراه داشته است. هویت تروریست‌ها مشخص شده، اما معرفی حامیان و عقبه پشتیبانی آنها به زمان دیگری موکول شده است. اطلاعیه وزارت اطلاعات در پایگاه اینترنتی این وزارتخانه از رقم 22نفری بازداشت‌شدگان طی روزهای یکشنبه و دوشنبه خبر داده است. در ساعت‌های اولیه حادثه روز شنبه تعداد تروریست‌ها 4نفر اعلام شده بود. بررسی‌های بیشتر حکایت از آمار اشتباه یک نفر از تروریست‌ها داشت و درنهایت تعداد تروریست‌ها به 5نفر افزایش یافت. 2برادر و یک پسرعمو به فامیلی منصوری ساکن شهر اهواز در میان تروریست‌ها جای داشتند. شغل این افراد تا قبل از استخدام توسط گروهک‌های تجزیه‌طلب، نجاری و کابینت‌سازی‌ بوده است. جواد ساری و حسن درویشی نیز 2نفر دیگر از تروریست‌های جوان حادثه رژه اهواز و ساکن همین شهر بودند. اسامی برخی از این تروریست‌ها در روز حادثه به اشتباه اعلام شده بود. با اطلاعیه وزارت اطلاعات مشخص شد ایاد منصوری، فواد منصوری، احمد منصوری، جواد ساری و حسن درویشی 5عامل حمله تروریستی بودند که توسط نیروهای امنیتی در همان محل درگیری به هلاکت رسیده‌اند.

عوامل نامشخص صحنه‌گردان ترور

اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره منشأ وابستگی تروریست‌های به هلاکت رسیده جزئیاتی ارائه نکرده است. در گزارش این وزارتخانه تنها به هویت تروریست‌ها، تعداد دستگیری‌ها و کشف یک خانه تیمی اشاره شده است.

در این اطلاعیه تصریح شده: «به اطلاع ملت شریف ایران می‌رساند در پی اقدامات اطلاعاتی صورت گرفته در آغازین دقایق حادثه تروریستی ۳۱شهریور اهواز، هویت تیم پنج‌نفره تروریستی وابسته به گروه‌های تجزیه‌طلب تکفیری تحت حمایت کشورهای مرتجع عربی، شناسایی و خانه تیمی این تروریست‌ها کشف و ۲۲ نفر از عوامل پشتیبانی‌کننده و دخیل در این حادثه دستگیر شده‌اند. در همین راستا حامیان و هادیان خارجی اقدام تروریستی مذکور شناسایی شده که اطلاعات تکمیلی آن متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد. از خانه تیمی این تروریست‌ها مواد منفجره، وسایل نظامی و امکانات ارتباطی کشف و ضبط شد.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در آستانه سفر خود به آمریکا در فرودگاه به خبرنگاران گفته بود: «کاملا برای ما روشن است که چه کسانی این کار را کردند، چه گروهی هستند و به کجاها وابسته‌ هستند.»

 وزارت امور خارجه نیز از میان کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس کاردار امارات متحده عربی را احضار کرده بود.

پاسکاری گروهک‌ها

وزارت اطلاعات مهاجمان و بازداشت‌شدگان را وابسته به گروه‌های تجزیه‌طلب تکفیری تحت حمایت کشورهای مرتجع عربی معرفی می‌کند. به‌طور مشخص نیز انگشت اتهامات متوجه گروهی موسوم به «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» بوده‌اند، ولی سخنگوی این گروه در مصاحبه‌های مختلف مدعی شد که «گروه مقاومت ملی احواز» در این حمله دست داشته است. با این حال تعدد نام این گروهک‌ها نافی نقش احتمالی مشترک برخی تروریست‌ها در گروهک‌های یادشده نیستند. پاسکاری مسئولیت این حادثه میان گروهک‌های تروریستی از سوی داعش ادامه یافت. این گروهک با انتشار فیلم کوتاهی از چند نفر اعلام کرد که افراد داعش در راه اجرای این جنایت بوده‌اند، ولی معلوم نیست که این فیلم در کجا گرفته شده و این افراد آیا در جنایت شرکت داشته‌اند یا خیر.

این خبر را به اشتراک بگذارید