• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31866
+
-

چین خطاب به آمریکا

وقتی چاقو زیر گلویمان است، مذاکره نمی‌کنیم

رویداد
وقتی چاقو زیر گلویمان است، مذاکره نمی‌کنیم


 چین دور جدید تعرفه‌های آمریکا را به «چاقویی بر گلو» تعبیر کرده و گفته است که نمی‌تواند در این شرایط، ‌با آمریکا مذاکرات تجاری داشته باشد.

به گزارش الجزیره، وانگ شومن، معاون وزیر تجارت چین یک روز بعد از اعمال تعرفه بر 200میلیارد کالاهای چینی از سوی آمریکا، گفت که کشورش برای مذاکرات آماده است اما هر دو کشور باید با هم «رفتاری عادلانه و همراه با احترام» داشته‌ باشند.

او در توصیف دور جدید تعرفه‌های آمریکا گفت: «در پیش گرفتن این نوع از محدودیت‌ها در چنین مقیاس بزرگی از سوی آمریکا، مثل گذاشتن چاقو بر گلوی یک نفر است. در این شرایط، مذاکرات چطور می‌تواند پیشرفت داشته باشد؟»

استیو مونچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا از مقامات چینی برای مذاکرات دعوت کرده است اما تهدید دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور درباره آماده بودن برنامه اعمال تعرفه بر 267میلیارد دلار کالاهای دیگر عملا این تلاش مسالمت‌جویانه را ناکام گذاشته است.

وانگ آخرین بار در میانه تابستان با مقامات آمریکایی در واشنگتن ملاقات کرد اما از آن زمان، دیگر مذاکرات رده بالایی بین دو طرف صورت نگرفته است.

جنگ تجاری آمریکا و چین در این تابستان، به‌شدت بالا گرفته و واشنگتن بر 250میلیارد دلار کالای چینی - نیمی از صادارت چین به آمریکا - تعرفه بسته است. چین در مقابل بر 110میلیارد دلار کالای آمریکایی، یعنی عملا هر چیزی که از آمریکا می‌خرد، تعرفه وضع کرده است. موج جدید تعرفه‌های آمریکا طیف گسترده‌ای از محصولات چینی را در بر می‌گیرد. قطعات کامپیوتری، پردازشگرهای داده و لوازم اداری عمده کالاهایی هستند که تعرفه بر آن وضع شده است. در مقابل چین هم روی کالاهای متنوعی که از آمریکا وارد می‌شود تعرفه بسته است؛ از گاز مایع طبیعی و قطعات الکترونیکی گرفته تا روغن فلفل و لوازم بهداشتی.

این خبر را به اشتراک بگذارید