• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31862
+
-

مادر تاریخ‌ساز نیوزیلندی

جاسیندا آردرن نوزاد 3ماهه‌اش را به سالن مجمع عمومی سازمان ملل برد

گزارش
مادر تاریخ‌ساز نیوزیلندی


محمد امین خرمی/ خبرنگار
در سال‌های اخیر در کنار حضور جدی‌ زنان در سیاست، حضور مادران سیاستمدار همراه با فرزندانشان در مجامع عمومی نیز بیشتر شده است؛ دیروز اما نخست‌وزیر نیوزیلند فرزند 3ماهه‌اش را به سالن مجمع عمومی سازمان ملل برد تا تاریخ‌ساز شود.

این نخستین بار در تاریخ سازمان ملل است که یکی از سران کشورهای جهان در نشست سالانه مجمع عمومی همراه فرزند خود شرکت می‌کند. «جاسیندا کیت لورل آردرن» 37ساله دیروز درحالی‌که فرزندش را در آغوش داشت، وارد سالن مجمع شد و بلافاصله مورد توجه حضار و رسانه‌ها قرار گرفت.

جاسیندا آردرن چند هفته دیگر یک‌سالگی حضورش در قدرت را به‌عنوان جوان‌ترین زنی که ریاست دولت یک کشور را به‌عهده دارد، جشن می‌گیرد. او دومین زنی است که در دوره مسئولیتش در جایگاه رئیس دولت، صاحب فرزند می‌شود. پیش از او بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر پاکستان در سال 1990اولین زنی بود که درحالی‌که دولت این کشور را اداره می‌کرد صاحب فرزند شد.
غیر از خانم آردرن، اکنون دختر او نیز تاریخ‌ساز شده است. او اکنون کم‌‌سن‌وسال‌ترین فردی است که در طول عمر 73ساله سازمان ملل به مجمع عمومی قدم گذاشته است. همسر آردرن که او را در طول سفر به نیویورک همراهی می‌کند، دیروز ساعتی پس از حضور در «اجلاس صلح» در سالن مجمع عمومی در پستی توییتری کارت شناسایی صادر شده برای فرزندش را منتشر کرد که بسیار مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. کلارک گیفورد نوشت که به درخواست کاربران توییتر این کارت شناسایی را اینجا می‌گذارد. او همچنین نوشت: «کاش می‌توانستم چهره متحیر هیأت ژاپنی را هم ثبت کنم زمانی که وارد سالن شدند و ما را دیدند که مشغول عوض کردن پوشک بچه هستیم!»

«نوه»، دختر نخست‌وزیر نیوزیلند، چون از شیر مادر تغذیه می‌کند باید در این سفر با جاسیندا آردرن همراه می‌شد. آردرن دیروز در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا که از او پرسید: «اداره نیوزیلند سخت‌تر است یا نگهداری از یک نوزاد در یک پرواز 17ساعته؟» با خنده پاسخ داد: «واقعا گاهی اوقات در خلال سفر فکر می‌کردم هر دو به یک اندازه سخت است.» او گفت که در همان ابتدای سفر از دیگر مسافران به‌خاطر مزاحمتی که برایشان ایجاد کرده عذرخواهی کرده است.

نخست‌وزیر نیوزیلند در گفت‌وگو با روزنامه گاردین گفت که او این امکان را در نیوزیلند دارد که فرزندش را با خود به مکان‌های دولتی و عمومی ببرد اما متوجه است که بسیاری از زنان در جهان هستند که چنین امکانی ندارند. او گفت که آرزویش این است روزی را ببیند که همه زنان بتوانند وظایف مادری و کاری خود را همزمان پیش ببرند. او تأکید کرد: ‌«اگر روزی بتوانم نگاه‌ها به این موضوع را تغییر دهم و به رفع موانع کمک کنم، می‌توانم بگویم یک کار مفید انجام داده‌ام.»


سیاستمدار استثنایی
این نخستین باری نیست که جاسیندا آردرن تاریخ‌ساز می‌شود. سال گذشته پس از آنکه در انتخابات پارلمانی هیچ‌یک از احزاب در نیوزیلند موفق به کسب اکثریت آرا نشدند، حزب کارگر به رهبری خانم آردرن که حزب دوم در این انتخابات بود، توانست با ائتلاف با احزاب کوچک‌تر، دولت تازه این کشور را تشکیل دهد. با این موفقیت، او به جوان‌ترین نخست‌وزیر این کشور تبدیل شد.

جاسیندا آردرن در جریان فعالیت‌های انتخاباتی‌اش با ارائه سیاست‌هایی در مورد ارائه کمک‌هایی در زمینه‌های آموزشی، مسکن، محیط‌زیست و مقابله با فقر توجه نسل جوان این کشور را به‌خود جلب کرد. او که 4‌ماه قبل به رهبری حزب کارگر انتخاب شده بود، توانست خیلی زود شانه به شانه بیل انگلیش نامزد حزب ملی‌گرا پیش برود و در نهایت سیاست و درایت خود را به فضای سیاست و قدرت در نیوزیلند تحمیل کند. بیل انگلیش از سال قبل در پی استعفای غیرمنتظره جان کی نخست‌وزیر نیوزیلند شده بود و در محافل سیاسی چهره‌ای شناخته شده به شمار می‌رفت.

جاسیندا آردرن از دوران نوجوانی وارد فعالیت‌های سیاسی با دیدگاه‌های چپ‌گرایانه شد. او 17ساله که بود به حزب کارگر پیوست. 11سال بعد آردرن روی یکی از کرسی‌های پارلمان نیوزیلند نشسته بود تا آنجا هم یکی از جوان‌‌ترین اعضا باشد. جاسیندا آردرن پیش از آن، تجربه کار سیاسی کلاسیک را با حضور در تیم مشاوران تونی بلر در حزب کارگر انگلیس کسب کرده بود.

جاسیندا آردرن قبلا ثابت کرد که می‌تواند یک مبارزه انتخاباتی را به خوبی به پیش ببرد و میانجی یک توافق سیاسی خوب باشد. او اما در دولت با چالشی جدی مواجه است و آن هدایت دولت ائتلافی در عین وجود اختلاف میان احزاب ائتلاف‌کننده است؛ احزابی که چهره‌های کلیدی آنها را سیاستمداران کهنه‌کار نیوزیلند تشکیل می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید