• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31834
+
-

خریداران ارز ضرر کردند

چهره روز
خریداران ارز ضرر کردند

حسن یونس سینکی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر ماهیت اقتصادی نداشته است، مدعی شده در این شرایط بسیاری تلاش کردند ارز بخرند اما دقت کنید در شرایطی که منحنی صعودی است، حتی خریداران نیز سودی نمی‌برند. او این را هم گفته که بالاخره خریداران ارز در مقطعی فروشنده می‌شوند و مطمئن باشند جمع هزینه‌های همین فروشنده‌ها بالاتر از سودشان خواهد بود. بیان چنین استدلالی از سوی یک مقام مسئول آن هم در یکی از سطوح مدیریتی وزارت صنعت جای تعجب دارد و باید از او پرسید آیا آنها که همین فروردین‌ماه امسال ارز خریده‌ و نگهداری کرده‌اند، حالا زیان دیده‌اند یا آنها که به وعده‌ها و تحلیل‌های فاقد تحلیل اقتصادی دل‌بسته‌اند، اکنون افسوس می‌خورند که چرا به چنین ادعاهایی توجه کرده‌اند؟

حسن یونس سینکی ازجمله مدافعان نظریه مداخله دولت در اقتصاد و بازار است، هرچند به ظاهر هم شده خود را مدافع بازار آزاد و اقتصاد رقابتی نشان می‌دهد، اما کاش این مقام مسئول به جای طرح این ادعا که خریداران ارز زیان کرده‌اند، دست‌کم در حوزه مسئولیت تخصصی‌اش سخن بگوید و کلاه خود را قاضی کند که آیا وزارتخانه متبوع‌اش توانسته به صنعت و تجارت ایران سر و سامان بدهد؟ مردم به خوبی یادشان هست که سرنوشت وعده‌های رئیس‌کل سابق بانک مرکزی و وزیر سابق اقتصاد را که می‌گفتند دلار نخرید، ارزان می‌شود، چه شد. معاون وزیر صنعت البته خطاب به اصناف گفته؛ باید بپذیریم کسی دلسوزتر از خودمان برای خودمان نیست از این‌رو نباید تحت‌تأثیر برخی خبرسازی‌ها قرار بگیریم زیرا با استفاده از واژه‌هایی مانند اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی‌ می‌خواهند افکار عمومی را به بیراهه ببرند.

سینکی به‌زودی بازنشسته می‌شود و صندلی خدمت را ترک خواهد کرد ولی این ادعا که شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی موجب به بیراهه‌رفتن افکار عمومی است، گذشته از روحیه رسانه‌گریزی او نشان می‌دهد تصدی مسئولیت در پشت اتاق‌های دربسته، گزینه مطلوب نسل مدیران و مسئولانی است که در فضای اقتصاد دولتی زیسته‌اند و شفافیت را برنمی‌تابند.

این خبر را به اشتراک بگذارید