• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31810
+
-

پایان انحصار 10 ساله

مراسم معرفی برترین‌های سال2018فیفا، دوشنبه‌شب در لندن برگزار شد. در این مراسم که کریستیانو رونالدو و لیونل مسی در آن حضور نداشتند، لوکا مودریچ، هافبک کروات رئال‌مادرید، عنوان بهترین بازیکن سال را به‌دست آورد. مراسم معرفی برترین‌ها، امسال خیلی زودتر از پایان سال و درست در هفته‌ای که فوتبال اروپا، هفته‌ای پرمشغله را سپری می‌کند، برگزار شد. یوونتوس و بارسلونا، پس از بازی‌های لیگ قهرمانان هفته گذشته، یکشنبه در سریA و لالیگا بازی کردند و امشب نیز باید مقابل بولونیا و لگانس به میدان بروند. نبودن رونالدو و مسی که از سال2008تا 2017فاتح این عنوان بوده‌اند، به مذاق بسیاری از جمله سران فیفا خوش نیامد. با این حال لوکا مودریچ، مرد سال2018جهان گفت: «رونالدو دوست من است. غیبت او، من را ناراحت نمی‌کند. درست است که این جایزه را برده‌ام، ولی محمد صلاح و کریستیانو هم بازیکنان بزرگی هستند. من به رافائل واران، کریستیانو رونالدو و آنتوان گریزمان رأی دادم. مسی یکی از بهترین‌های جهان است، اما باید به عملکرد بازیکنان در سال گذشته نگاه کرد. باید بگویم که افتخار بزرگی نصیبم شده است و این حس فوق‌العاده‌ای است که با جایزه‌ای بزرگ اینجا حضور دارم. به صلاح و رونالدو بابت فصل خوبی که داشتند تبریک می‌گویم. این جایزه را به لطف هم‌تیمی‌هایم در رئال‌مادرید و تیم ملی کرواسی کسب کرده‌ام. از خانواده‌ام تشکر می‌کنم و می‌روم تا در ادامه راه بهتر بازی کنم و می‌خواهم افتخارات بیشتری برای خود و تیم‌ام به‌دست بیاورم».

محمد صلاح، ستاره مصری لیورپول که به‌خاطر زدن گل به اورتون، جایزه بهترین گل سال را از آن خود کرده، نیز گفت: «البته که آن گل زیبا بود و یکی از بهترین خاطرات را برایم رقم زد اما همه گل‌های فصل پیش‌ام حساس بودند و دوست دارم با مجموع عملکرد و گل‌هایم به یاد آورده شوم،نه صرفا با این گل».

در این مراسم، دیدیه دشان -سرمربی تیم ملی فرانسه- و تیبو کورتوا- سنگربان بلژیکی رئال‌مادرید- به‌ترتیب عناوین بهترین مربی و دروازه‌بان سال را کسب کردند. دشان به‌دلیل قهرمانی فرانسه و کورتوا به‌دلیل کسب عنوان بهترین دروازه‌بان جام‌جهانی2018روسیه، شایسته دریافت این جایزه بودند.

    سایر جوایز
بهترین مربی زنان: رینالد پتروس، سرمربی تیم زنان لیون فرانسه
بهترین تماشاگران: هواداران پرو
بازی جوانمردانه: لنارد تای بازیکن آلمانی تیم ارزروم اسپور ترکیه
بهترین بازیکن زن: مارتا از برزیل
تیم منتخب سال: داوید دخه‌آ (اسپانیا - منچستریونایتد)، مارسلو (برزیل - رئال‌مادرید)، دنی آلوز (برزیل - پاری‌سن‌ژرمن)، سرخیو راموس (اسپانیا - رئال‌مادرید)، رافائل واران (فرانسه - رئال‌مادرید)، ادن آزار (بلژیک - چلسی)، انگولو کانته (فرانسه - چلسی)، لوکا مودریچ (کرواسی - رئال‌مادرید)، کریستیانو رونالدو (پرتغال - رئال‌مادرید و یوونتوس)، کیلیان امباپه (فرانسه - پاری‌سن‌ژرمن) و لیونل مسی (آرژانتین - بارسلونا).
 
  درصد آرای 10بازیکن برتر
پس از پایان مراسم معرفی برترین‌های سال، آرای 10بازیکن برتر توسط فیفا اعلام شد.
لوکا مودریچ: 05/29درصد
کریستیانو رونالدو: 08/19درصد
محمد صلاح: 23/11درصد
کیلیان امباپه: 52/10درصد
لیونل مسی:81/9درصد
آنتوان گریزمان: 69/6درصد
ادن آزار: 65/5درصد
کوین ده‌بروینه: 54/3درصد
رافائل واران: 45/3درصد
هری کین: 98/0درصد
 
  آمار و اعداد
    ادن آزار (ستاره بلژیکی چلسی) و داوید دخه‌آ(سنگربان اسپانیایی منچستریونایتد) برای نخستین بار حضور در تیم منتخب سال فیفا را تجربه کردند. آزار، نخستین بازیکن بلژیکی تاریخ است که در تیم منتخب سال قرار می‌گیرد. این در حالی است که دخه‌آ نیز نخستین دروازه‌بان شاغل در لیگ برتر انگلستان محسوب می‌شود که نامش در جمع 11بازیکن برتر سال فوتبال جهان در تیم منتخب دیده می‌شود.

    تاکنون 42بازیکن اسپانیایی در تیم منتخب سال فیفا قرار گرفته‌اند. اسپانیایی‌ها از این لحاظ رکورددار هستند. پس از اسپانیایی‌ها، برزیلی‌ها هستند که 29بار نام‌شان در فهرست قرار گرفته است. جالب اینکه در 8مورد، دنی آلوز توانسته در تیم منتخب سال باشد. آرژانتینی‌ها و پرتغالی‌ها با 13حضور در رتبه‌های بعدی هستند. کریستیانو رونالدو و لیونل مسی هم هر کدام 12بار در این فهرست حضور داشته‌اند.

    کیلیان امباپه، ستاره فرانسوی پاری‌سن‌ژرمن با داشتن 19سال و 9ماه، نخستین بازیکن زیر 20سالی است که نامش در تیم منتخب فیفا به چشم می‌خورد. او در این سن‌وسال، در 132بازی رسمی به میدان رفته که حاصل کارش 62گل و 38پاس گل بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید