• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31806
+
-

مرد عنکبوتی ادای ما را درمی‌آورد

مرد عنکبوتی ادای ما را درمی‌آورد

سنگ‌نوردی مدت‌ها در ایران ورزشی ناشناخته بود و شاید بزرگ‌ترین دلیل آن عدم‌موفقیت ورزشکاران ایرانی در مسابقات برون‌مرزی بود. رضا علیپور با قهرمانی‌های متعددش در مسابقات آسیایی و جهانی، سنگ‌نوردی را از حالت انزوا درآورد و حالا چشم به مدال المپیک دارد. این ورزشکار قزوینی در گفت‌وگو با همشهری از سال‌ها بدون مربی تمرین‌کردن و لقب‌هایش که جهانیان به او داده‌اند گفت که در ادامه می‌خوانید.


    بعد از مدال طلای بازی‌های آسیایی جاکارتا، مدال جهانی را هم گرفتی، سطح مسابقات چطور بود؟

همه رقبا در هر مسابقه برای کسب خوشرنگ‌ترین مدال می‌آیند و همین مسئله، کار را سخت می‌کند. من تمرکزم روی کار خودم است و سعی می‌کنم بهترین عملکردم را ارائه دهم. بعد از بازی‌های آسیایی استراحت نداشتم و بلافاصله به مسابقات جهانی رفتم که خوشبختانه هر دو مسابقه برایم خاطره خوبی شد.


    از الان روی مدال المپیک2020 تو حساب باز شده است. این موضوع شرایط را برای تو سخت نمی‌کند؟

اینکه سنگ‌نوردی سرعت در المپیک توکیو است، درست نیست. مسابقات سنگ‌نوردی در چند بخش انجام می‌شود که یکی از آنها سرعت است، به همین دلیل کار برای من هم سخت خواهد بود. به‌عنوان مثال، در استقامت باید وزن سبکی داشته باشی که من وزنم و حرکتم مختص سرعت است و اگر وزنم را پایین بیاورم، در رشته اصلی خودم دچار مشکل خواهم شد. در کل باید ببینیم برای المپیک شرایط چطور خواهد بود و از الان اظهارنظر‌کردن خیلی زود است.


    مشکل مربی داشتی و مدت‌ها بدون مربی تمرین می‌کردی. این مشکل حل شده است؟

از سال2012 بدون مربی تمرین می‌کنم و حالا هم شرایط همان است که بوده. واقعیت این است که اگر مربی خارجی بخواهیم بیاوریم با قیمت ارز سخت است. حالا مشکلات مربی نداشتن یک طرف، مشکلات سالن تمرین هم به قوت خود باقی است. جایی که ما در آنجا تمرین می‌کنیم، یک محوطه سر باز است و در سرما و گرما باید آنجا تمرین کنیم. یک سوله ورزشی قرار بود برای سنگ‌نوردی راه‌اندازی شود که به‌دلیل مشکلات بودجه هنوز این اتفاق نیفتاده است.


    از بین لقب‌هایی که به تو داده‌اند، کدام را دوست داری. برخی‌ها تو را مرد عنکبوتی خطاب می‌کنند، برخی دیگر یوزپلنگ. خودت کدام را دوست داری؟

وقتی شما رکورد سرعت عمودی جهان را می‌ز‌نید، به شما یوزپلنگ می‌‌گویند. در مورد مرد عنکبوتی هم فقط اینقدر بگویم که او ادای ما را در‌می‌آورد. مرد عنکبوتی کیه؟(باخنده)
 

  خیلی‌ها سنگ‌نوردی را با تو می‌شناسند. به مرحله‌ای رسیده‌ایم که بعد از تو پشتوانه‌ای داشته باشیم؟

مردم به من لطف دارند. من خودم این رشته را با کمک پسرخاله‌ام شروع کردم که خدا را شکر توانستم در آن به موفقیت برسم. پسرخاله‌ام قهرمان کشور بود و همین سبب شد من به سنگ‌نوردی علاقه‌مند شوم. حالا هم همین است. خیلی از جوانان شهرم و ایران حالا سنگ‌نوردی را شناخته‎‌اند و باید این فرصت را غنیمت شمرد و استعدادها را شناسایی کرد. من خودم در کنار ورزشی که می‌کنم، کار مربیگری را انجام می‌دهم چراکه دوست ندارم بعد از من، ایران در رقابت‌‌های جهانی و آسیایی جایگاهش را از دست بدهد.


    پس از مسابقات آسیایی و جهانی استقبال خوبی از تو شد؟

مردم همیشه به من لطف دارند ولی دوست دارم مسئولان هم به وعده‌‌هایشان عمل کنند. مثلا اگر می‌گویند فلان جایزه را می‌دهیم، به حرفشان پایبند باشند. ورزشکار حرفه‌ای نمی‌تواند کاری جز ورزش داشته باشد، پس مسئولان اگر بیشتر به ورزشکاران توجه کنند، نتایج بهتری به‌دست خواهد آمد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید