فقر در خانوادهها علت بروز آسیبهاست
وزیر آموزش و پرورش گفت: ریشه آنچه ما امروز در مدرسه بهعنوان آسیبهای اجتماعی با آن مواجه هستیم، به بیرون از مدرسه مربوط میشود. سید محمد بطحایی در گفتوگو با ایلنا در پاسخ به این سؤال که یکی از وعدههای شما در آغاز روزهای وزارت، تربیت نسلی بانشاط بود، فکر میکنید، چقدر این امر محقق شده است؟ گفت: فراموش نکنیم مدرسه یک جامعه کوچک است و جایی نیست که دورش را حصاری تا آسمان بکشیم و بعد فکر کنیم که میتوانیم داخل این حصار را تبدیل به بهشت کنیم. اگر ما در جامعه آسیبهای اجتماعی داشته باشیم، حتما در داخل مدرسه هم نشانههایی از این آسیبها وجود خواهد داشت. وی ادامه داد: باید همه هنر بنده و همکارانم این باشد که میزان اثرگذاری جامعه به مدرسه کاهش یابد که البته اینطور هم هست؛ بنابراین وقتی ما صحبت از آسیبهای اجتماعی در مدارس میکنیم، حتما در مقیاس بیشتر و بزرگتر در جامعه آسیبهای اجتماعی وجود دارد.
او تصریح کرد: نکته بعدی اینکه آسیبهای اجتماعی که ما امروز در مدارس داریم، خوشبختانه فراوانیاش کم است و در حد نگرانکنندهای نیست. بطحایی درخصوص راههای مقابله با آسیبهایی که دانشآموزان دچارش شدهاند و این امر موجب شده شادی و نشاط تا حدی از مدارس گرفته شود، گفت: امروز از طریق سامانهای که در معاونت پرورشی وجود دارد، مدام رفتارهای دانشآموزان مورد بررسی قرار میگیرد و چنانچه نشانههای آسیبهای اجتماعی در بچهها مشاهده شود، بلافاصله قبل از اینکه اتفاقی بیفتد و دانشآموز درگیر آسیب شود، معاونت و تیمهای مشاوره وارد عمل میشوند و تا جایی که در بضاعتشان است، تلاش میکنند که قبل از وقوع اتفاق، جلویش را بگیرند. وی با اشاره به راهکارهای دیگری که برای حل بحران آسیبهای اجتماعی در مدارس وجود دارد، گفت: یک موضوع دیگر طرح «نماد» یعنی نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان است که در حوزه معاونت سلامت و تندرستی دنبال میشود. این طرح برای زمانی است که به هر دلیلی دانشآموزان در معرض خطر قرار گرفتهاند و یا رفتارهای پرخطر از آنها دیده شده است. در چنین شرایطی معاونت با همکاری نهادهایی از جمله قوه قضاییه، نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی وارد عمل میشوند و تا حدی که بضاعتشان اجازه بدهد، دانشآموزانی را که در معرض خطر هستند از آسیبها دور میکنند.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: البته اینها باعث نمیشود که ما خیالمان راحت باشد و بگوییم همهچیز امن است، خیر، اینطور نیست و شاید برخی هم بگویند آنچه امروز در مدرسه اتفاق میافتد، برخلاف آن چیزی است که بطحایی بهعنوان وزیر آموزش و پرورش در روز اول کاری خود گفته است. وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش بهشدت نیازمند بخشهای تخصصی در نهادهای مختلف هستیم، گفت: همچنین نیازمند بخشهای تخصصی در NGOهای دولتی هستیم تا بتوانیم قبل از اینکه یک دانشآموز خودش را از بالای پل پرت کند بهدلیل نحلههای کاذبی که بچههای ما را در معرض خطر قرار داده، وارد موضوع بشویم و آن دانشآموزان را از خطر دور کنیم.