• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31599
+
-

کاهش تهدیدها با تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه

کاهش تهدیدها با تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه

هماهنگ‌کننده طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که وضعیت دریاچه ارومیه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تغییری نکرده و این امر از نشانه‌های تثبیت وضعیت این دریاچه است؛ درحالی‌که تا قبل از اجرای طرح احیا، این پهنه آبی سالانه با 40سانتی‌متر کاهش آب مواجه بود. بهبود شرایط دریاچه ارومیه از بروز توفان‌های شن و نمک که در برخی فصول در بستر این دریاچه اتفاق می‌افتد، جلوگیری می‌کند. یوسفعلی احمدی ممقانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: درصورتی که این شرایط تثبیت تا 4 سال آینده تداوم داشته باشد، نگرانی‌ها در مورد خطرهایی که این دریاچه را تهدید می‌کند، کمرنگ‌تر می‌شود.
احمدی ممقانی گفت: روند خشک‌شدن دریاچه ارومیه در چند دهه گذشته اتفاق افتاده و بدون شک احیای دوباره آن نیازمند زمان بیشتری از دوره خشک شدن آن است.
وی با تأکید بر اینکه انتظار برای احیای دریاچه ارومیه باید منطقی باشد، افزود: برنامه احیای این دریاچه متفاوت‌تر و با استفاده از مشارکت جوامع محلی در حال انجام بوده و کارهای مشارکتی نیز زمان بر است.
وی با اشاره به اینکه نگاه جدید احیای دریاچه ارومیه مردم‌محوری و مشارکت‌پذیری جوامع محلی اطراف این دریاچه است، تصریح کرد: پس از گذشت 4 سال از اجرای طرح مشترک ایران و ژاپن برای احیای این پهنه آبی ارزشمند، این دریاچه به یک حالت تثبیت پایدار رسیده و علاوه بر اعتبارات داخلی احیای این دریاچه، دولت ژاپن نیز سالانه یک میلیون دلار برای احیای آن هزینه کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید