• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31596
+
-

مهر، ‌ماه توجه به دانش، ایمنی و تحول است

زنگ مدرسه
مهر، ‌ماه توجه به دانش، ایمنی و تحول است

آیین بازگشایی مدارس سراسر کشور در سال تحصیلی 98-97در برخی مناطق تهران با حضور معاون شهردار تهران و بعضی از اعضای شورای شهر برگزار شد.

  حناچی؛لبخند و آرامش در مدرسه

در منطقه6 پیروز حناچی، معاون شهردار به همراه محمد دوست‌محمدی، مدیرکل حریم شهر تهران و مسئولان این منطقه در دبستان دخترانه شاهد تقوی‌پیشگان به‌صورت نمادین زنگ آغاز سال تحصیلی جدید مدارس را به صدا درآورند. حناچی در این مراسم با تبریک فرارسیدن فصل علم و آموزش، از مسئولان و معلمان خواست برای زندگی بهتر، سالم و آرام دانش‌آموزان برنامه‌ریزی انجام دهند و در کنار درس، به این بخش مهم از زندگی آنها نیز توجه کنند. معاون شهردار گفت: «فرزندان شهدا، امانات گرانبهایی هستند که باید برای زندگی بهتر آنها برنامه مشخص و مدونی داشته باشیم.» او همچنین خطاب به فرزندان شهدا از پدران آنها به‌عنوان بزرگ‌ترین معلمان کشور نام برد و تأکید کرد: «لبخند و آرامش امروز شما در مدرسه، حاصل رشادت، دلیری و از خودگذشتگی پدران شماست. » حناچی در پایان این مراسم با حضور در جمع دانش‌آموزان، با اهدای گل برای این عزیزان در سال جدید آرزوی موفقیت کرد.


  سالاری؛ تلاش برای جبران کمبود سرانه‌های آموزشی


رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در آیین بازگشایی مدارس منطقه 4حضور یافت. محمد سالاری که به دبیرستان دخترانه نیایش در محله گلشن رفته بود، گفت: «براساس آمارهای موجود کلانشهر تهران به‌عنوان یکی از محروم‌‌ترین شهرهای کشور در بحث فضاهای آموزشی محسوب می‌شود و به لحاظ آماری دارای کمبودهای بسیاری است که نیازمند توجه بیشتر است.» او ادامه داد: «متأسفانه سرانه‌های فعلی ما براساس نیازهای 4سال پیش طراحی و برنامه‌ریزی شده است که در سال‌های گذشته سرانه‌ها کمتر از 30درصد و اکنون 70درصد و در آینده نیز با توجه به افزایش جمعیت پیش‌بینی می‌شود کمبود سرانه‌ها به 85درصد برسد.» 

  فراهانی؛ نگاه بلند باید داشت


رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر نیز در مراسم زنگ مهر دبستان پسرانه امید نو و دبیرستان پسرانه شهیدحسن باقری در منطقه 22حضور پیدا کرد. مجید فراهانی در این مراسم گفت: «دانش‌آموزان به قول بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی، آینده‌سازان شهر و کشور ما هستند و قرار است اداره این شهر و کشور و جامعه به‌زودی به دستان باکفایتشان سپرده شود.» فراهانی ادامه داد: «تفکر و هوش اجتماعی و تلاش برای کار تیمی و جمعی، پیدا کردن دوستان و همفکرانی که مانند خود شما هدف مشترکی را پیگیری می‌کنند و نهایتا تعاملات فرامدرسه‌ای و نگاه بلند برای ترسیم آینده، مهم‌ترین ابزاری است که علاوه بر دانش باید پیش‌بینی شود.»


  صدراعظم نوری؛ سهم دختران قابل توجه است


در آیین بازگشایی مدارس در منطقه 10 دو عضو دیگر شورای شهر حضور یافتند. زهرا نژادبهرام،   با حضور در مدرسه کاردانش دخترانه مبصری گفت: «اهمیت علم‌آموزی به‌عنوان سلاحی در برابر خدعه و نیرنگ دشمنان بر افزایش سطح علمی برای پیشرفت جامعه است.» زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز در این  مدرسه ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی روز شنبه اهواز و شهادت جمعی از هموطنان، فرارسیدن سال تحصیلی جدید همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس را به همه نوجوانان،جوانان، دانش‌آموزان و معلمان تبریک گفت. او در این مراسم با بیان اینکه ماه مهر،ماه مبارک و پربرکتی است، گفت: «چرا که با بازشدن درب مدارس، درب آگاهی، عقلانیت و تلاش برای پیشرفت و موفقیت و توسعه کشور عزیزمان ایران گشوده می‌شود.ماه مهر آغاز خواندن و اندیشیدن است. ما پیرو دین و آیینی هستیم که مهم‌ترین رسالت پیامبرش،تعلیم و تربیت است. امروز همه مصلحان، متفکران و اندیشمندان جهان به این نتیجه رسیده‌اند که راه پیشرفت و توسعه ماندگار ملت‌ها تلاش در جهت کسب آگاهی،دانایی و توسعه بر مبنای توسعه انسانی است.»  به گفته او، امروز در کشور ما  با وجود فراز و نشیب‌های فراوان،توسعه آموزش و پرورش همیشه در اولویت بوده است به نحوی که نرخ دسترسی به آموزش و پرورش به 99 درصد و نرخ دسترسی به آموزش عالی به بالای 36 درصد رسیده است و در این میان سهم دختران بسیار برجسته و قابل توجه است. 

  حبیب‌زاده؛ لزوم نظارت بر سرویس مدارس



معاون نظارت شورای شهر تهران نیز صبح دیروز در مراسم آغاز سال تحصیلی در مجتمع آموزشی غیردولتی مهرآیین منطقه یک تهران ضمن تسلیت به خانواده شهدای حادثه تروریستی اهواز، بازگشایی مدارس و آغاز فصل مهر و مهربانی را تبریک گفت. افشین حبیب‌زاده یادآور شد: «تغییر و تحول در نظام آموزشی مطالبه مهم مردم است که دولت‌ها نتوانسته‌اند تاکنون به آن پاسخ مناسب دهند. از سوی دیگر در سال‌های گذشته خانواده‌های دانش‌آموزان از نحوه سرویس‌دهی سرویس‌های مدارس گله‌مند بودند که طبق بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد علت این امر نظارت غیرکافی بوده است.» او با بیان اینکه طبق مصوبه اخیر شورای شهر نظارت دقیق و کافی بر سرویس مدارس بر عهده سازمان تاکسیرانی گذاشته شده، تأکید کرد: «برای سرویس مدارس حدود ۵۰۰ شرکت پیمانکاری وجود دارد که ۱۵ هزار خودرو را مدیریت می‌کنند. از این‌رو قرار شد امسال این شرکت‌ها برای فعالیت حتما پروانه لازم را از شهرداری کسب کنند. در مولفه‌های دریافت پروانه، شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای ایمنی و فنی خودروها و رانندگان آنها در نظر گرفته شده که نظارت دقیق و کافی بر آن نیز بر عهده سازمان تاکسیرانی است.» 

  شهربانو امانی؛ شهر متعلق به دانش‌آموزان است


همچنین شهربانو امانی با حضور در مدرسه دخترانه فرهنگ در منطقه 13دانش‌آموزان را شهروندان و مسئولانی دانست که می‌توانند خود و محله‌شان را ارتقا دهند. این عضو شورای شهر از دانش‌آموزان خواست، بدانند که شهر، مدرسه، مدیر و ناظم همه متعلق به آنها هستند و ضمن پاسداشت آنها باید برای پیشرفت و ترقی خود از آنها بهره ببرند. امانی البته یک روز قبل نیز با حضور در مدرسه دخترانه متقین در منطقه 18زنگ آغاز سال تحصیلی را به صدا درآورده بود. عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل در این مراسم گفته بود: «باید به کودکان خود آموزش می‌دادیم در برابر آنچه نمی‌خواهند چگونه نه بگویند، چگونه در کنار یکدیگر زندگی کنند، چگونه شهر خود را نگهداری کنند و چگونه به کشور خود عشق بورزند. اگر اینطور بود امروز می‌توانستیم شاهد حل و فصل بسیاری از مسائل کشور باشیم.» 


  حق‌شناس؛ فرهنگ‌سازی با تأکید بر مدارس


به گزارش همشهری، محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران نیز دیروز به منطقه 15 رفت و در میان دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه اسکندرلو حاضر شد.  او گفت: «یکی از اولویت های ما در کمیسیون فرهنگی در سال دوم تقویت فرهنگ سازی با تاکید بر مدارس است و به جد این موضوع را دنبال خواهیم کرد. اگر باور داریم که دانش آموزان و نوجوانان آینده سازان جامعه هستند باید فرهنگ زیست پذیری در شهر و  وظایف  و حقوق شهروندی را به آنان آموزش دهیم تا این امر تبدیل به عادت شهروندی و در نهایت فرهنگ شهروندی شود.» ناهید  خداکرمی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز زنگ هنرستان فنی- حرفه‌ای شهادت واقع در منطقه 6 را به صدا درآورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید