• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31582
+
-

همشهری ابعاد ماجرای استعفای وزیر صنعت را بررسی می‌کند

خروج از بن بست

به فاصله یک روز از انتشار نامه استعفای 7معاون بازنشسته وزارت صنعت، معدن و تجارت و در آستانه بررسی طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس، دیروز تأیید و تکذیب خبر استعفای محمد شریعتمداری به ماجرایی کشدار تبدیل شد.

به گزارش همشهری، گفته می‌شود استعفای محمد شریعتمداری از وزارت صنعت به منزله خروجش از کابینه نیست زیرا ظاهرا قرار است او از این پس روی صندلی وزارت کار بنشیند. به‌نظر می‌رسد این بخش از راهکار مشترک دولت و مجلس برای خروج از بن بست فعلی است. از تابستان امسال 2وزارت کلیدی یعنی اقتصاد و کار بدون وزیر اداره می‌شوند. اگر استیضاح وزیران صنعت و راه و شهرسازی هم به نتیجه برسد عملا دولت در برهه‌ حساس تحریم‌ها بخش عمده‌ای از بدنه اقتصادی خود را از دست خواهد داد.

در هفته‌های اخیر طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستور کار مجلس قرار داشته و مقرر شده شریعتمداری در روز سوم مهرماه با حضور در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به سؤالات مطرح درطرح استیضاح پاسخ دهد و درصورتی که اعضای این کمیسیون از پاسخ‌های وزیر قانع نشوند، این طرح برای بررسی به صحن علنی مجلس برود. با وجود این دیروز انتشار خبر استعفای شریعتمداری در سایت خانه ملت به نقل از یکی از نمایندگان مجلس تأیید و تکذیب‌های متفاوتی را به‌دنبال داشت. این خبر ابتدا به نقل از الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس مطرح شد. او تأکید کرده بود این استعفا با هماهنگی رئیس‌جمهوری صورت گرفته است. اما با گذشت چند ساعت حضرتی خود این خبر را تکذیب و استعفای شریعتمداری را شایعه تلقی کرد. این در حالی بود که برخی اعضای کمیسیون صنایع ومعادن مجلس نیز از تقدیم استعفای شریعتمداری به دولت خبر داده بودند. در این میان پایگاه اطلاع‌رسانی دولت و روابط عمومی وزارت صمت نیز رویکردهای متناقضی درباره این موضوع داشتند که به ابهام‌ها دامن زد. درحالی‌که برخی منابع آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجات این موضوع را تأیید و اعلام کردند استعفای شریعتمداری از چند روز پیش در دولت مطرح بوده، برخی دیگر از مسئولان ارتباط با رسانه‌ها در وزارت صنعت تأکید می‌کردند که موضع این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای اعلام خواهد شد.

تأیید استعفا به نقل از برخی مراجع رسمی

همزمان با این کشمکش‌ها طراح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت از تأیید خبر استعفای شریعتمداری به نقل از برخی مراجع رسمی در دولت خبر داد و به تسنیم گفت: بنده از نزدیک در جریان فعالیت وزیر صنعت هستم و مراجع رسمی ما از دولت خبر استعفای وزیر صنعت را تأیید کرده‌اند. احمد علیرضا بیگی، افزود: باید منتظر بازگشت رئیس‌جمهور از نیویورک باشیم تا تکلیف مشخص شود.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد اینکه اگر استعفای وزیر صنعت به سرانجام نرسد، آیا وزیر صنعت سه‌شنبه در کمیسیون حاضر می‌شود یا نه، گفت: اگر استعفایی در کار باشد باید امروز(دوشنبه) اعلام شود، در غیراین صورت وزیر صنعت باید روز سه‌شنبه در کمیسیون صنایع حاضر شود و به پرسش‌ها پاسخ دهد. یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم از بررسی طرح استیضاح محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در این کمیسیون خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در جلسه روز سه‌شنبه 3مهر طرح استیضاح وزیر صنعت در این کمیسیون بررسی شود. به گزارش مشرق، سیدجواد حسینی‌کیا با بیان اینکه طرح استیضاح شریعتمداری در 15محور تدوین شده است، گفت: برای استیضاح وزیر«صنعت» 2طرح استیضاح تقدیم‌هیأت رئیسه مجلس شده که یکی با 72امضا و محوریت نابسامانی‌های بازار خودرو و رکود بخش تولید و دیگری دارای 12امضا است که مقرر شده پس از بررسی در کمیسیون صنایع و معادن در قالب یک طرح استیضاح جمع‌بندی شود.

 استیضاح وزیر راه

طراح استیضاح وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرد طرح استیضاح عباس آخوندی در 32محور و با ۵۰ امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است. مهدی فرشادان به خانه ملت گفت: براساس برنامه‌ریزی و زمانبندی، هیأت رئیسه مجلس طرح استیضاح آخوندی را به کمیسیون عمران ارجاع داده و در نهایت طرح پس از بررسی یک هفته‌ای کمیسیون و درصورت اقناع نشدن کمیسیون مذکور، این استیضاح‌کنندگان، به صحن علنی خواهد آمد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید