• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31572
+
-

رشد وام‌های پرداختی برای سرمایه‌ در گردش

کسب‌وکارها برای تامین نقدینگی روزمره دست به دامان بانک‌ها شدند

بازارمالی
رشد وام‌های پرداختی برای سرمایه‌ در گردش

رضا کربلائی/روزنامه‌نگار

بانک مرکزی می‌گوید بانک‌ها در 5‌ماه نخست امسال 240هزار و 800میلیارد تومان وام پرداخت کرده‌اند که نسبت به‌مدت مشابه پارسال رشدی 15.6درصدی داشته است.
به گزارش همشهری، از کل وام پرداخت‌شده تا پایان مردادماه 148هزار و 410میلیارد تومان برای تامین سرمایه‌ در گردش و نقدینگی روزمره بنگاه‌های اقتصادی بوده که نسبت به‌مدت مشابه پارسال 11.2درصد افزایش را نشان می‌دهد. بانک مرکزی در 5سال گذشته تلاش کرده تا بخش زیادی از تسهیلات بانک‌ها به گذران امور روزمره بنگاه‌ها و بخش‌های اقتصادی اختصاص یابد تا بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی بتوانند سطح اشتغال و تولید خود را حفظ کنند. تغییر مسیر بانک‌ها از پرداخت تسهیلات برای ایجاد خطوط جدید تولید یا اجرای طرح‌های تازه به سمت تامین نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی که با ظرفیت پایین‌تری فعالیت می‌کنند، یک راهبرد اساسی در سال‌های اخیر به‌شمار می‌رود.

سهم بخش خدمات از کل وام بانکی 5‌ماه نخست امسال 41درصد، سهم بخش صنعت و معدن 28درصد و سهم بخش بازرگانی 13درصد برآورد شده و سهم بخش‌های کشاورزی و صنعت ساختمان و مسکن هم هر یک 9درصد بوده است. براساس اعلام بانک مرکزی از مجموع 68هزارمیلیارد تومان تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن، مبلغ 57هزار میلیارد تومان معادل 83.9درصد برای تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال‌جاری است.

سیاستگذار پولی پیشنهاد داده که همچنان باید در تداوم مسیر جاری ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز درنظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه از دیگر توصیه‌های تکراری بانک مرکزی در سال‌های اخیر برای افزایش قدرت وام‌دهی بانک‌های کشور است.

این خبر را به اشتراک بگذارید