• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 13 دی 1396
کد مطلب : 3151
+
-

خسارت ناآرامی‌ها برای صنعت گردشگری

فعالان صنعت گردشگری هشدار می‌دهند که درصورت تداوم ناآرامی‌ها، تورهای ورودی به کشور لغو می‌شود

گردشگری
خسارت ناآرامی‌ها برای صنعت گردشگری

ناآرامی‌های اخیر ایجاد شده در کشور صنعت گردشگری ایران را با وضعیتی شکننده روبه‌رو کرد. پیگیری‌های همشهری مشخص کرد در 2روز گذشته برخی تورهای گردشگری عازم ایران از مقصد اروپا، سفر گردشگران خود به کشور را کنسل کرده‌اند

. همچنین به گفته برخی مقامات گردشگری کشور، 4روز است که برخی شرکت‌های هواپیمایی در ایران با افت فروش بلیت و پرواز مواجه شده‌اند.

براساس آمارهای موجود متوسط اقامت گردشگران خارجی در ایران 12روز است و هر گردشگر ورودی نیز 2هزار دلار در ایران صرف خورد و خوراک و خرید و راهنمای تور می‌کند که اگر زیان ناشی از ناآرامی‌ها بر شرکت‌های هواپیمایی را نیز محاسبه کنیم، لطمات جبران‌ناپذیر بسیاری به اقتصاد کشور و ارزآوری به ایران با تداوم ناآرامی‌ها وارد می‌شود.

بدین‌ترتیب با خبر لغو شدن ورود 3 تور خارجی به ایران در پی ناآرامی‌ها می‌توان گفت زیان ناشی از ناآرامی‌ها در ایران تنها در حوزه ورود گردشگر به کشور ظرف 3روز گذشته 120هزار دلار است. این جدای از خسارتی است که به شرکت‌های هواپیمایی بابت کنسل‌شدن بلیت‌های پروازی شهر به شهر گردشگران خارجی در ایران به صنعت گردشگری کشور وارد شده است.

امنیت، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های صنعت گردشگری در سراسر جهان است و اتفاقات اخیر در برخی شهرهای کشور که در سبد تورهای ورودی به ایران قرار دارند، موجب شده که صنعت گردشگری ایران با خطر مواجه شود.

فعالان صنعت گردشگری اما معتقدند درصورتی که فکری به حال بازگشت آرامش به شهرهای گردشگرپذیر ایران نشود، نه‌تنها ارزآوری به ایران با مشکل جدی مواجه می‌شود که حضور ایران در ماه‌های آتی در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری در آلمان و ایتالیا نمی‌تواند دستاوردی برای گردشگری ورودی داشته باشد و تورگردانانی که در این نمایشگاه‌ها حضور می‌یابند، امکان فروش تورهای سفر به ایران را نخواهند داشت.

 

زحمات 4ساله به باد رفت

در 4سال گذشته به مدد دیپلماسی برای بهبود چهره ایران در سطح جهان تلاش فراوانی شد و بازگشت آرامش به کشور موجب شد تا گردشگران بسیاری علاقه‌مند به سفر به ایران و بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور شوند اما حالا آنطور که یکی از فعالان صنعت گردشگری ایران در حوزه تورهای ورودی به همشهری خبر داده است، با ناآرامی‌های ایجاد شده در کشور زحمات چندین‌ساله برای معرفی ایران به‌عنوان یکی از مقاصد مهم سفر در جهان هدر رفته است.

علی اشرف واقفی‌پور، نایب‌رئیس جامعه تورگردانان ایران و فعال صنعت گردشگری کشور با بیان اینکه شکی نیست که صنعت گردشگری کشور نیز از ناآرامی‌های اخیر در برخی شهرهای کشور لطمه می‌خورد، گفت: در چند روز اخیر تورهای خارجی مدام در پی این هستند که بدانند وضعیت ایران برای سفر گروه‌های گردشگری به کشور چگونه است.

واقفی‌پور افزود: تورهای ورودی به کشور نگران وضعیت ایران هستند و از سوی دیگر تورگردانان داخلی که قرار است تا 2هفته دیگر در نمایشگاه فیتور اسپانیا حاضر شوند نگران این هستند که مراجعه‌کننده‌ای نداشته باشند و لطمه بیشتری به صنعت گردشگری کشور با تداوم ناآرامی‌ها وارد شود.

همین نگرانی در مورد نمایشگاه بیت میلان و ‌ای‌تی‌بی ‌برلین نیز وجود دارد.

نایب‌رئیس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به بهتر‌شدن وضعیت گردشگری کشور پس از برجام و علاقه‌مندی گردشگران خارجی برای سفر به ایران، گفت: تداوم ناآرامی‌ها ممکن است به کنسل‌شدن تورهای ورودی به ایران بینجامد.

واقفی‌پور تأکید کرد: نخستین اصل برای گردشگران امنیت است و ناآرامی در کشورها موجب می‌شود گردشگران خارجی نیز مسیرشان را بلافاصله به سمت مقاصد آرام تغییر بدهند.

او با ابراز تأسف از اینکه فرصت گردشگری جدید ایران پس از برجام با اتفاقات اخیر در کشور تهدید شده است، گفت: گردشگران خارجی در ایران هر یک مبلغی بیش از 2هزار دلار خرج می‌کنند و ناآرامی‌ها لطمه اقتصادی زیادی به چرخه گردشگری و ارزآوری به کشور می‌زند.

 

  کنسل شدن 3 تور گردشگر ورودی

 

یک مسئول بلندپایه در سازمان میراث فرهنگی که نخواست نامش منتشر شود، به همشهری گفته است همانطور که در هرنقطه از جهان در صورت بروز ناآرامی ، گردشگران خارجی از سفر به آن کشور انصراف می‌دهند،ناآرامی‌های اخیر بر ورود گردشگران خارجی به ایران تأثیر منفی می‌گذارد.

این منبع مطلع از لغوشدن 3تور ورودی به ایران در 2روز اخیر خبر داد و گفت که هر تور مشتمل بر 20گردشگر خارجی است که اکنون و در فصل گردشگری ورودی به ایران، ناآرامی‌های خشونت‌بار تأثیر منفی خود را بر گردشگری ورودی گذاشته است.

او با اعلام اینکه تبدیل ناآرامی به اغتشاش، تخریب صنعت گردشگری کشور را درپی دارد، گفت: در مالزی که یک کشور گردشگرپذیر است، اعتراضات شبیه به یک کارناوال در خیابان‌ها انجام می‌شود و هیچ‌گاه به رفتارهای خشونت‌بار و خارج از قانون و تخریبگر تبدیل نمی‌شود.

به همین دلیل نیز گردشگر حتی در فصل اعتراضات به آن کشور سفر می‌کند و با صحنه‌های تخریب و خشونت مواجه نمی‌شود

این خبر را به اشتراک بگذارید