• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31508
+
-

همکاری واشنگتن و تل‌آویو ‌برای حمله سایبری به ایران

دولت آمریکا به‌صورت رسمی مجوز عملیات تهاجمی سایبری را صادر کرده و گزارش‌ها نشان می‌دهد در این میان واشنگتن روی رژیم صهیونیستی برای حمله سایبری به ایران حساب باز کرده است

همکاری واشنگتن و تل‌آویو ‌برای حمله سایبری به ایران


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به تازگی سند استراتژی امنیت ملی سایبری جدید این کشور را امضا کرده و به گفته جان بولتون، مشاور تندروی امنیت ملی این کشور با امضای این سند مجوز اجرای «عملیات‌های تهاجمی سایبری علیه دشمنان آمریکا» صادر شده است. اگر در سال‌های پیش از این آمریکایی‌ها تلاش داشتند که حداقل در ظاهر وانمود کنند نقش مدافع در حملات سایبری را دارند اما در این حمله به صراحت از ایران به‌عنوان یکی از اهداف حملات سایبری آمریکا نام برده شده است.

بولتون در این رابطه پنجشنبه هفته گذشته در نشستی خبری گفت: ما قرار است کارهای زیادی را به‌صورت تهاجمی انجام دهیم. او مدعی شده که رویکرد سایبری آمریکا از تدافعی به تهاجمی تغییر کرده است.

گزارش‌های جدید نشان می‌دهد در سیاست جدید آمریکا برای حملات سایبری به ایران نقش ویژه‌ای برای رژیم صهیونیستی درنظر گرفته شده است.

در یکی از این موارد نشریه فوربس از تلاش تل‌آویو برای آلوده کردن گسترده گوشی‌های موبایل اندروید و آیفون با یکی از پیشرفته‌ترین بدافزارهای جاسوسی در خاورمیانه خبر داده است. این بدافزار مشهور به پگاسوس که تولید شرکت NSO Group در سرزمین‌های اشغالی است حداقل در ۴۵ کشور رصد شده اما تمرکز اصلی آن خاورمیانه تشخیص داده شده است. نام این بدافزار بارها در رسانه‌ها مطرح شده است. چندی پیش روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی مفصل پرونده یک هک گسترده برای جاسوسی سایبری از مقام‌های مختلف کشورهای منطقه ازجمله امیر قطر و نخست‌وزیر لبنان توسط امارات به وسیله این بدافزار را افشا کرده بود. براساس گزارش نیویورک‌تایمز دولت امارات با خرید محصولات این شرکت و هزینه حداقل ۱۸میلیون دلار اقدام به هدف قرار دادن موبایل سیاستمداران، نظامیان و روزنامه‌نگاران خاورمیانه کرده است.


قربانی شدن با یک کلیک
فوربس گزارش داده که مقام‌های رژیم صهیونیستی در کشورهای مختلف از پیام‌های فریب‌دهنده با زبان و فرهنگ آن کشور استفاده می‌کنند. در داخل این پیام که به وسیله ابزارهای مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی و پیامک ارسال می‌شود لینکی قرار دارد که کلیک روی آن طعمه را در تور می‌اندازد. کلیک کردن روی لینک داخل این پیام کافی است تا به‌صورت مخفیانه بدافزاری موسوم به پگاسوس روی گوشی تلفن همراه نصب شود. این بدافزار به‌صورت کامل کنترل گوشی تلفن همراه را در اختیار عامل حمله قرار می‌دهد. عاملان حمله می‌توانند به وسیله این بدافزار به تمامی مکالمات هدف گوش کنند، به لیست مخاطبان تلفن او دسترسی داشته باشند و همچنین در خطری بسیار مهم‌تر گوشی تلفن همراه او را تبدیل به یک وسیله جاسوسی کنند. این مسئله به‌معنای این است که گوشی تلفن همراه بدون آنکه فرد قربانی با خبر باشد می‌توانست صدای مکالمات در جلسات مهم و حساس را منتقل کند.


نبرد در جریان است
بر خلاف جنگ‌های سنتی که با سر و صدا همراه است نبردهای سایبری به‌صورت مداوم و پنهانی ادامه دارد. چندی پیش شرکت امنیتی کاسپرسکی گزارش داده بود که ایران بزرگ‌ترین هدف حملات تازه سایبری آمریکاست. در این گزارش آمده بود گروهی که امکاناتی شبیه به آژانس امنیت ملی آمریکا در اختیار دارد، از طریق نصب نرم‌افزارهای مخفی در هارددیسک تولیدی شرکت‌های بزرگی مانند وسترن دیجیتال، توشیبا و سیگِیت، راه تجسس در کامپیوترهای مورد استفاده در ایران را برای خود هموار کرده است. پیش از این رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران از طرح‌های آمریکا برای حملات سایبری به تاسیسات برق در کشور سخن گفته بود.


دفاع در مقابل حمله
همزمان با حملات ،دولت آمریکا تلاش ویژه‌ای دارد که در رسانه‌های ایران به‌عنوان عامل حملات سایبری معرفی کند. هر چند بدیهی است که در مقابل حملات سایبری ایران دست و پا بسته نیست اما تلاش برای سیاه‌نمایی در این رابطه جدی است. در تازه‌ترین مورد هفته گذشته شرکت فایرآی هشدار بود که با اجرایی شدن مرحله دوم تحریم‌های ‌آمریکا علیه ایران که صنعت نفت این کشور را در برمی‌گیرد، احتمالا حمله‌های سایبری بیشتری توسط گروهی از هکر‌های ایرانی صورت خواهد گرفت. به‌دنبال این ماجرا اما نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با رد گزارش فایر‌آی، آن را از اساس غلط خواند و اعلام کرد:‌ توانایی‌های سایبری ایران صرفا دفاعی هستند و ادعاهایی از این دست که توسط شرکت‌های خصوصی مطرح می‌شوند، برای جذب مشتری طراحی شده‌اند.


مکث

پرونده قطور آمریکا و اسرائیل



این ادعاها در حالی صورت می‌گیرد که جهان حمله سایبری آمریکا و رژیم صهیونیستی به ایران با استفاده از استاکس‌نت را به یاد دارند. حمله سایبری به نیروگاه‌های هسته‌ای ایران به وسیله ویرویس استاکس‌نت نخستین نمونه از حملات آمریکا به سیستم‌های کامپیوتری یک کشور دیگر بود که تخریب فیزیکی ایجاد کرد. نیویورک‌تایمز ۲ سال پس از این حمله که از سوی ایران کنترل شد فاش کرده که ساخت این ویروس طی پروژه‌ای به نام بازی‌های المپیک به‌صورت مشترک از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت گرفت.
در مقابل حملات آمریکا ایران توانایی دفاعی خود را به‌شدت افزایش داده است؛مسئله‌ای که کارشناسان امنیتی آمریکا هم به آن اذعان دارند. مت السن، مشاور سابق سازمان ان‌اس‌ای، در گفت‌وگو با نیویورک تایمز اعلام کرده توانایی‌های سایبری ایران «خیلی سریع افزایش یافته است».

این خبر را به اشتراک بگذارید