• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31464
+
-

عذر بدتر از گناه

درحالی‌که سازمان لیگ طی چند هفته اخیر به دفعات و با قطعیت اعلام کرده بود سکوهای ورزشگاه آزادی برای داربی 88 با نسبت 90 به 10 به سود تیم میزبان یعنی استقلال تقسیم خواهد شد، نهایتا این اتفاق رخ نداد و اعلام شد بلیت‌فروشی بازی پنجشنبه هم مثل گذشته 50-50 خواهد بود! این یک پسرفت بزرگ برای فوتبال ایران است و جای تأسف دارد که دوستان حتی از برداشتن چنین قدم کوتاهی هم برای نزدیک شدن به استانداردهای حرفه‌ای عاجز هستند. نکته جالب اینجاست که سعید فتاحی، مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ مدعی شده باشگاه استقلال و البته نیروی انتظامی با اجرای این طرح مخالفت کرده‌اند. به این ترتیب جای این سؤال خالی می‌ماند که آیا سازمان لیگ برای اجرای «قانون» معطل اجازه استقلال یا سایر باشگاه‌هاست؟
متأسفانه این سازمان اخیرا بدعت بدی گذاشته که براساس آن درخواست تیم‌ها برای تعویق مسابقات لیگی را با تیم روبه‌رو مطرح می‌‎کند و درصورت موافقت حریف، مسابقه را عقب می‌اندازد. مثلا بازی پرسپولیس و نساجی پس از درخواست سرخپوشان و موافقت تیم قائمشهری 48ساعت زودتر برگزار شد، درحالی‌که 
صنعت نفت با درخواست تراکتور برای تعویق بازی حذفی 2 تیم موافقت نکرد و مسابقه در زمان مقرر برگزار شد. این روال شاید در موارد استثنایی قابل‌قبول و منطقی باشد، اما به‌طور کلی خود سازمان لیگ باید در مورد درخواست‌هایی که به دستش می‌رسد تصمیم بگیرد و اگر موضوع را عقلانی می‌داند، طرف مقابل را موظف به اطاعت از تغییر برنامه کند. حالا هم این بدعت شگفت‌انگیز به 
تغییر نسبت تماشاگران داربی تعمیم پیدا کرده و آقای فتاحی می‌گوید چون استقلالی‌ها با 90 به 10شدن سکوها موافقت نکردند ایده مزبور لغو شد! انگار که سازمان لیگ «امربر» پرسپولیس یا استقلال است. ببخشید، اما استقلالی‎ها با 3 بر صفر شدن داربی سوپرجام هم موافق نبودند، پس چرا سازمان لیگ آبی‌ها را در آن بازی بازنده کرد؟
بعد از اظهارات فتاحی، سرپرست باشگاه استقلال موضوع را تکذیب کرده و گفته، شورای تامین با 90 به 10شدن سکوها مخالف بود. از اول هم به‌نظر می‌رسید که علت اصلی لغو این تصمیم، همان مقاومت نیروی انتظامی بوده و معلوم نیست فتاحی چرا توپ را به زمین فتحی و استقلالی‌ها انداخته، اما حتی در همین حد هم اتفاق رخ‌داده قابل‌قبول نیست. باعث تأسف است که در کم‌وکیف برگزاری مسابقات لیگ برتر، همه نهادها به‌راحتی خواسته‌های‌شان را اعمال می‌کنند. وقتی تلویزیون ساعت مسابقات را عقب و جلو می‌کند، طبیعی است که نیروی انتظامی هم روی ترکیب تماشاگران روی سکوها نظر داشته باشد. این در حالی است که طی سال‌های اخیر بارها ایده 90 به 10 با حضور هواداران تراکتور در تهران شبیه‌سازی شده و مشکلی پیش نیامده است. اینکه سازمان لیگ قدرت چانه‌زنی و متقاعدسازی نیروی انتظامی را ندارد، یک پوئن منفی در کارنامه آقایان محسوب می‌شود. این در حالی است که همه جای دنیا در ورزشگاه‌های مشترک، قانون 90 به 10مثل آب خوردن اجرا می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید