• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 1 مهر 1397
کد مطلب : 31449
+
-

چشم و تیروئید در معرض سرطانی شدن به‌دلیل اشعه‌ایکس

دبیر علمی سی‌و‌پنجمین کنگره بین‌المللی رادیولوژی ایران، چشم، تیروئید و اندام‌های جنسی را ۳عضو آسیب‌پذیر در مقابل اشعه‌ایکس برشمرد و گفت: حفاظت در برابر اشعه برای بیماران امری ضروری است.
دکتر علی حکمت‌نیا، عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اشعه ایکس در رادیولوژی در تشخیص و درمان بیماری‌ها اهمیت زیادی داشته ولی کاربرد آن باید با تمهیدات علمی صورت گیرد.
حکمت‌نیا با بیان اینکه در ژورنال رادیولوژی که سال ۲۰۱۵ به چاپ رسید اعلام شد در آمریکا ۲درصد سرطان‌های گروه کودکان به‌علت کاربرد زیاد اشعه‌ایکس در آنها بوده است‌، ‌عنوان کرد: البته آمار و سندی در این ارتباط نداریم ولی باید این هشدار را به بیماران و رادیولوژیست‌ها بدهیم که نحوه مراقبت در برابر اشعه را مدنظر قرار دهند تا شاهد خطر کمتر آن باشیم. وی افزود: برای زنان باردار نباید از اشعه استفاده کرد مگر اینکه پزشک اعلام کند که جان مادر در خطر است و راهی جزء این وجود ندارد و پس از آن لباس‌های مخصوص باید با دقت استفاده شود تا سایر ارگان‌های بیمار دچار آسیب ناشی از اشعه نشود. همچنین چشم، تیروئید و اندام‌های جنسی (بیضه‌ها و تخمدان‌ها) به‌دلیل اینکه تنها توسط پوست پوشیده شده و محافظ دیگری برای آنها به‌طور طبیعی نیست، بیشتر در معرض آسیب ناشی از اشعه‌ایکس و سرطانی‌شدن قرار دارند.(همشهری)

این خبر را به اشتراک بگذارید