• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 13 دی 1396
کد مطلب : 3143
+
-

داستان‌های جدید از بلیت و صندلی‌های جشنواره

جشنواره
داستان‌های جدید از بلیت و صندلی‌های جشنواره

ظاهرا بالاخره پیگیری تهیه‌کنندگان فیلم‌ها برای محدود شدن نمایش فیلم‌های جشنواره به نتیجه رسیده است.

چندین سال است که تهیه‌کنندگان فیلم‌ها به مسئولان جشنواره اصرار می‌کنند تا در جهت آسیب ندیدن فیلم‌ها در نمایش عمومی و حمایت بیشتر از اکران، در ایام برگزاری جشنواره فیلم‌ها به‌صورت محدود‌تر به نمایش درآیند.

این محدودیت شامل کاهش تعداد سئانس‌ها و البته صندلی‌های اختصاص یافته برای نمایش بوده است و حالا سخنگوی شورای‌عالی تهیه‌کنندگان حرف‌هایی زده که مبتنی است بر حمایت از این خواسته تهیه‌کنندگان. مسعود اطیابی گفته: «در طول برگزاری سی‌و‌ششمین جشنواره ملی فیلم فجر ۶‌هزار صندلی برای اکران‌های مردمی درنظر گرفته می‌شود.

طی سال‌های گذشته تهیه‌کنندگان به‌خصوص اعضای شورای‌عالی تهیه‌کنندگان به‌دنبال این بودند تا تعداد نمایش فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر کاهش پیدا کند و تعداد صندلی‌ها به‌گونه‌ای درنظر گرفته شود که هم فیلم‌ها در جشنواره دیده شوند و هم تعداد نمایش‌ها به‌گونه‌ای باشد که فیلم‌ها در اکران عمومی آسیب نبینند.

در این دوره مدیران جشنواره با کاهش تعداد اکران‌ها با شورای‌عالی تهیه‌کنندگان همراه هستند که ازجمله شواهد آن کاهش فیلم‌ها و بخش‌های مختلف جشنواره و کاهش سالن‌های نمایش‌دهنده آثار است.»

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به جلساتی که با مدیران جشنواره فیلم فجر برگزار شده است، تأکید کرده: «تعداد دقیق اکران فیلم‌ها در جشنواره هنوز مشخص نیست اما شنیده‌ها حاکی از آن است که تعداد سالن سینماهای مردمی به ۱۶ عدد رسیده است و تعداد صندلی‌ها نیز بیشتر از ۶هزار صندلی نخواهد بود.»

موضوع نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در خارج از تهران هم یکی دیگر از موضوعاتی بوده که سخنگوی شورای‌عالی تهیه‌کنندگان درباره آن با خبرگزاری مهر گفت‌وگو کرده است.

اطبایی گفته: «در زمینه نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها نیز باید بگویم که این امر طبق روال سابق دنبال می‌شود و با توجه به اینکه شهرستان‌ها بودجه‌ای برای پرداخت حق اکران به تهیه‌کنندگان ندارند، سازمان سینمایی پرداخت مبالغ مورد نظر را برعهده می‌گیرد. البته قرارداد نمایش فیلم‌های جشنواره در شهرستان‌ها هنوز منعقد نشده است.»

البته موضوع نمایش فیلم در شهرستان‌ها هم از آن موضوعاتی است که فقط در ایران به چشم می‌خورد  برای اینکه موضوع قابل فهم باشد باید به این مثال اشاره شود که آیا امکان دارد ایتالیایی‌ها بتوانند فیلم‌های جشنواره ونیز را همزمان در رم تماشا کنند؟

مسئولان سازمان سینمایی اما چند سالی است با شعار فراگیر شدن جشن سینمای ایران فیلم‌های جشنواره را در مراکز استان‌ها به نمایش درمی‌آورند؛ این در حالی است که چنین اتفاقی در هیچ جشنواره طراز اول دنیا تکرار نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید