• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 31 شهریور 1397
کد مطلب : 31289
+
-

‌بازار لیموترش بوشهر، شیرین نیست

لیموترش ‌ در حال حاضر کیلویی 6 هزار تومان به شهر‌هایی نظیر تبریز و تهران فروخته می‌شود

گزارش
‌بازار لیموترش بوشهر، شیرین نیست

راضیه بوستانی| بوشهر- خبرنگار:

فصل برداشت لیموترش در استان بوشهر رو به پایان است. باغداران اما با وجود برداشت محصولی با کیفیت و کمیت بالا از بازار فروش چندان راضی به نظر نمی‌رسند.


قیمت کودهای وارداتی واقعی نیست

یکی از باغداران جم به همشهری می‌گوید: محصول امسال به دلیل کم ثمری درختان در سال قبل و موقعیت گلدهی و کوددهی مناسب، کیفیت و کمیت بسیار خوبی داشت اما بازار فروش چندان راضی‌کننده نبود. «رضا بیابانی» ادامه داد: با وجود این‌که امسال برداشت خوبی داشتم و 15 هکتار از باغ، حدود 700 تن لیمو ترش باکیفیت به بار آورد اما برای برداشت محصول و همچنین بازار فروش با مشکلاتی روبه‌رو بودم. در گذشته افغانی‌ها برداشت محصول را انجام می‌دادند اما امسال با رفتن آنها برای یافتن کارگر با مشکل روبه‌رو بودم.

او با بیان این‌که در حال حاضر لیموترش کیلویی 6 هزار تومان به استان‌هایی نظیر تبریز و تهران فروخته می‌شود، افزود: با این‌که کیفیت لیموها نسبت به سال گذشته بهتر است و هزینه‌ها هم افزایش یافته اما قیمت فروش از قیمت سال گذشته کمتر است و آنچنان دلچسب نیست که هزینه‌ها را جبران کند چراکه هزینه‌های باغداری افزایش یافته است. کودی را که سال گذشته برای درختان 15 تا 20 میلیون تومان تهیه می‌کردم امسال حدود 60 میلیون تومان تهیه کردم. این باغدار اضافه کرد: واردات برخی از کودها که تولید داخلی ندارند، آزاد است و برای واردات این نوع کودها تجار ارز دولتی دریافت می‌کنند اما فروش آن به کشاورز به قیمت آزاد است. سال‌های گذشته با وجود این بی‌عدالتی‌ها سر می‌شد اما اکنون واقعا هزینه‌ها بالا رفته است و باید برای قیمت این کودها هم فکری شود.


سایه‌بان؛راه نجات باغ ها

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به این‌که خشکسالی و گرمای شدید تابستان بسیاری از باغ‌ها را دچار سوختگی کرده به همشهری گفت: شدت تابش آفتاب و بادهای گرم منجر به کاهش کیفیت باغ‌ها و کوچکی میوه‌ها شده، لذا طی یکی دو سال اخیر احداث سایه‌بان به عنوان راهکاری برای نجات درختان لیموترش در پیش گرفته شده است. «سمیه فرح بخش» از احداث سایه‌بان برای یک هکتار از باغ‌های شهرستان دشتی به عنوان پایلوت اجرای این طرح در صورت تامین اعتبار لازم خبر داد و تصریح کرد: در سال‌های اخیر کیفیت و کمیت آب به شدت کاهش یافته و احداث سایه‌بان را برای باغ‌ها ضروری‌تر کرده است. قرار است در صورت تامین اعتبار در یک هکتار از باغ‌های دشتی سایه‌بان احداث شود. این طرح به صورت پایلوت به اجرا درمی‌آید و از آنجا که پایدار و ماندگار است، هزینه‌ها را جبران خواهد کرد.  وی با اشاره به این‌که سایه‌بان هم درخت و هم محصول را از آثار مخرب گرما و بادهای گرم در‌ امان نگاه می‌دارد، بیان کرد: سایه‌بان در واقع یک توری است که یک درصد نورخورشید را از خود عبور می‌دهد. لذا، هم در حفاظت از درخت در برابر تابش خورشید و بادهای گرم موثر خواهد بود و هم در حفاظت از کیفیت محصول. فرح‌بخش افزود: استفاده از سایه‌بان راندمان تولید را حدود 30 درصد بالا می‌برد و منجر به افزایش کمی محصول می‌شود. از همه مهم‌تر این‌که در این شرایط کم‌آبی، سایه‌بان نقش موثری را در کاهش میزان آبیاری ایفا می‌کند، چراکه با وجود سایه‌بان تبخیر و تعرق گیاه کاهش می‌یابد و همین امر منجر به افزایش دور آبیاری (فاصله دو آبیاری) می‌شود.


ورود نهال‌های غیرمجاز، ممنوع

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر انتقال نهال از نهالستان‌های غیرمجاز استان‌های فارس و هرمزگان را تهدیدی برای مرکبات استان عنوان کرد و گفت: در حالی‌که انتقال نهال مرکبات از استان‌های فارس و هرمزگان به استان بوشهر به دلیل شیوع بیماری جاروئک ممنوع است اما برخی از باغداران از انتقال آن ابایی ندارند. درست است که با قیمت ارزان‌تری این نهال‌ها را خریداری می‌کنند اما با ورود نهال آلوده به استان، سایر نهال‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند و سایر باغ‌ها هم آلوده شوند. 

فرح بخش افزود: بیماری جاروئک لیموترش طی 10 سال اخیر در نهال‌های فارس و خوزستان مشاهده شده است. این بیماری، یک بیماری پنهان است و در ابتدای امر نشانه‌هایش را بر روی نهال بروز نمی‌دهد اما پس از گذشت چندین سال نشانه‌ها نمایان می‌شود. بنابراین باغداران باید به این مسئله توجه داشته باشند و از ورود نهال‌های غیرمجاز که هم باغ‌های خودشان و هم سایر باغ‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، خودداری کنند.


توسعه باغ‌های لیموترش

وی با اشاره به تولید سالانه 55 هزار تن لیمو ترش از 3 هزار و 440 هکتار اراضی استان گفت: حدود 3 هزار و 440 هکتار از اراضی استان زیر کشت درختان بارور و غیر بارور لیموترش است که حدود270 هکتار آن بارور است. سالانه 55 هزارتن لیموترش از باغ‌های لیموترش استان در شهرستان‌های جم، دشتی و دشتستان برداشت می‌شود. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان این‌که توسعه باغ‌های لیموترش تا پایان سال ۹۹ بلامانع است، یادآور شد:

در حالی‌که توسعه باغ‌ها در استان ممنوع است اما باغ‌های لیموترش به دلیل صرفه اقتصادی آنها، از این قاعده مستثنی شده‌اند و طبق برنامه ششم توسعه که تا سال 99 ادامه دارد باغ‌های لیموترش می‌توانند سالانه 160 هکتار توسعه یابند. فرح بخش با اشاره به این‌که زمان کشت نهال لیموترش در استان بوشهر پاییز و بهار است، گفت: کسانی که تمایل به احداث باغ جدید لیموترش دارند یا باغدارانی که می‌خواهند باغ هایشان را اصلاح کنند تا حدود یک ماه دیگر می‌توانند نهال‌هایشان را کشت کنند. همچنین در بهمن ماه زمانی که خطر سرمازدگی برطرف شده و زمین از خواب بیدار شده هم امکان انتقال نهال به زمین اصلی وجود دارد. وی لیموترش کشت شده در استان را از نوع مکزیکن لایم معرفی کرد و گفت: البته طی دو سال اخیر حدود ۱۲۰۰ نهال از رقم دیگری که پیوندی و بسیار خوب و بازار پسند است هم به ۲۰ هکتار از باغ‌های شهرستان‌های جم و دشتستان اضافه شده و در مرحله رشد و نمو است. این رقم هنوز به مرحله ثمردهی نرسیده اما امید است که این رقم نیز با شرایط آب و هوایی و محیطی استان سازگار باشد.  فرح بخش با بیان این‌که لیموترش استان بوشهر به دلیل شرایط آب و هوایی، زودرس و از کیفیت خوبی برخوردار است، اضافه کرد: برداشت لیموترش از باغ‌های جم، دشتی و دشتستان که از اواخر تیرماه آغاز شده تا اواخر شهریورماه ادامه دارد. در ابتدای فصل برداشت به دلیل افزایش قیمت لیموترش‌ حجم بالایی از این محصول به استان‌های اصفهان، تهران، فارس و چهارمحال و بختیاری فرستاده شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید