• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 31 شهریور 1397
کد مطلب : 31286
+
-

همه با هم برای امام حسین ع

عاشورا
همه با هم برای امام حسین ع

فاطمه کاظمی| همدان- خبرنگار:

مراسم تاسوعا، عاشورا و شام غریبان سالار شهیدان امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایشان همزمان با سراسر کشور در 3 استان زنجان، قزوین و همدان با حضور پرشور مردم و مسئولان برگزار شد.
مردم این 3 استان با برگزاری آیین‌های مختلف عزاداری به یاد مظلومیت اباعبدالله الحسین(ع)، قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس(ع) و شهدای کربلا در این رو‌ز‌ها مهم در تاریخ به سوگ نشستند.
همزمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی مردم دارالمومنین همدان به عزاداری پرداختند. مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و کوچه و خیابان مملو از عاشقانی بود که در سوگ سرور و سالار شهیدان به سوگ نشستند واشک ماتم ریختند. در روز عاشورا به رسم هر سال دسته‌های عزاداری از مبدا به سمت میدان مرکزی حرکت کرده و در پیاده‌راه نماز ظهر عاشورا به امامت آیت‌الله محمدی؛ امام‌جمعه همدان اقامه کردند.
امروز نیز مردم همدان 2 برنامه ویژه عزاداری به مناسبت سومین روز شهادت امام حسین (ع) دارند. اعضای هیأت عزاداری امامزاده یحیی (ع) مراسم تعزیه برگزار می‌کنند و بانوان همدانی نیز عصر امروز مراسم تجمع رهروان زینبی را برگزار خواهند کرد.

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان این مراسم ساعت 17 در آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) همدان با همکاری واحد خواهران هیأت رزمندگان اسلام استان برگزار خواهد شد و در آن از مادران شهدا تجلیل می‌شود.گفتنی است این برنامه تجمع در شهرستان‌ها نیز همزمان با مرکز استان برگزار خواهد شد.


زنجان در عاشورای حسینی به سوگ نشست

عزاداران پایتخت شور و شعور حسینی ظهر پنجشنبه در مساجد، خیابان‌ها، حسینیه‌ها و تکیه‌ها به عزاداری پرداختند و نماز ظهر عاشورا را به جماعت، اقامه کردند.
به گزارش همشهری، مردم زنجان طبق روال هر سال در دهه اول ماه محرم برای عزاداری سالار شهیدان امام حسین(ع) سنگ تمام گذاشتند و مراسم‌ باشکوهی در صبح و ظهر عاشور برگزار کردند.عزاداران حسینی پس از مراسم آیینی در صف‌های به هم پیوسته به یاد آخرین نماز حضرت سیدالشهدا (ع)، به درگاه احدیت سر تعظیم فرود آوردند.
نماز ظهر عاشورا با حضور هزاران عزادار حسینی به امامت حجت الاسلام «علی خاتمی» نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان اقامه شد.

قرائت زیارت پرفیض عاشورا، ناحیه مقدسه از دیگر برنامه‌‌هایی بود که با حضور انبوه مردم در مساجد و خیابان‌های سراسر استان زنجان برگزار شد، همچنین مراسم شام غریبان اباعبدالله الحسین (ع) و 72یار با وفایشان در غروب روز عاشورا با حضور خیل عظیمی از عزاداران حسینی درمساجد، تکیه‌ها و حسینیه‌ها انجام شد.
دراین مراسم عاشقان اهل بیت (ع) با روشن کردن شمع و زمزمه زیارت عاشورا یاد شهدای دشت کربلا را گرامی داشتند.
شام غریبان درحسینیه اعظم ،زینبیه اعظم وامامزاده سید ابراهیم زنجان جلوه دیگری داشت وصدها عاشق دلباخته دراین مکان‌ها حضوریافتند. روضه حضرت رقیه(س) و حضرت رباب از مهم‌ترین روضه‌هایی شام غریبان بود.
برگزاری تعزیه، مراسم نخل گردانی عصر عاشورا، علم‌گردانی، روشن کردن شمع در سقاخانه‌ها و کوچه‌ها از برنامه‌های آیینی-مذهبی دهه اول محرم در زنجان است.


 قزوین در عاشورای حسینی

مراسم عاشورای حسینی همزمان با دهمین روز از ماه محرم الحرام در میان حزن اندوه و ماتم مردم قزوین برگزارشد و شرکت کنندگان در سوگ سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش اشک ماتم ریختند.
به گزارش ایرنا، مردم سراسر استان قزوین روز پنجشنبه و در روز عاشورای حسینی با به راه انداختن دسته‌های عزاداری و برافراشتن پرچم و بیرق‌های سیاه و برگزاری آیین‌های نوحه خوانی ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) ابراز کرده و در غم شهادت پسر حضرت فاطمه (س) گریستند.عزاداران حسینی در قزوین از نخستین ساعات صبح با به راه انداختن دسته‌های عزاداری و سینه زنی حرکت خود را از مساجد و تکایا براساس یک برنامه زمان بندی شده به سمت امامزاده حسین (ع)، فرزند بلافصل هشتمین امام شیعیان جهان آغاز کردند.همچنین عزاداران قزوینی به یاد آخرین نماز امام حسین (ع)، با اقامه نماز ظهر عاشورا بار دیگر عشق و ارادت خود را به قافله سالار کربلا حضرت سیدالشهدا (ع) و 72 یار باوفای ایشان ابراز کردند.شیفتگان آن حضرت همزمان با شنیدن گلبانگ اذان ظهر، در صفوفی منظم و به هم فشرده نماز ظهر عاشورا را به امامت آیت‌الله «عبدالکریم عابدینی»، نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه قزوین در خیابان شهدا این شهر اقامه کردند.
استاندار قزوین به همراه جمعی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان نیز در این مراسم حاضر بودند.نماز باشکوه ظهر عاشورا امسال نیز همانند سال‌های گذشته با حضور پرشور عزاداران حسینی در 25 شهر و بیش از 800 روستای استان قزوین برگزار شد.


 مراسم شام غریبان اباعبدالله الحسین (ع) 

مراسم شام غریبان حضرت سید الشهدا، اباعبدالله الحسین (ع) در مساجد، حسینیه‌ها، آستان امامزادگان و سایر اماکن مذهبی سراسر استان قزوین با شکوه خاصی برگزار شد.
عزاداران حسینی به منظور یادآوری خاطره شهدای دشت نینوا، شام غریبان سومین امام شیعیان جهان و یاران باوفای آن حضرت را با برپایی مراسم عزاداری و روشن کردم شمع در اماکن مذهبی قزوین گرامی داشتند.هزاران محب اهل بیت و شیفته اباعبدالله الحسین (ع) در قزوین پس از نماز مغرب و عشاء با روشن کردن شمع در مساجد، تکایا، بقعه چهار انبیاء (ع) و امامزادگان حسین (ع)، سلطان سید محمد، آمنه خاتون (س) و حلیمه خاتون (س) با سر دادن نوحه بر مظلومیت شهدا و اسرای دشت کربلا اشک ماتم ریختند.مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیز با نوحه خوانی و مدیحه سرایی، ذکرمصیبت‌ بازماندگان واقعه کربلا را زمزمه کردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید