• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 31 شهریور 1397
کد مطلب : 31279
+
-

نظارت ویژه بر فعالیت سرویس مدارس

نظارت بر فعالیت سرویس‌های مدارس با همکاری پلیس راهور انجام می‌شود

معصومه زارع زاده| یزد - خبرنگار:

تامین سرویس مناسب برای طی کردن مسافت مدرسه تا خانه یکی از دغدغه‌های والدین یزدی است، چراکه والدین یزدی به انتخاب مدرسه مناسب برای تحصیل فرزندانشان حساس هستند و حاضرند فرزندان خود را در مدرسه دور از منزل اما باکیفیت ثبت‌نام کنند. با توجه به این‌که بخش قابل توجهی از نیاز تحصیلی استان در مدارس غیرانتفاعی تامین می‌شود و این مدارس به صورت مجتمع در یک گوشه از شهر مستقر هستند، دانش‌آموزان این مدارس که در گوشه و کنار شهر زندگی می‌کنند باید با سرویس به مدرسه بیایند. همین موضوع حساسیت خانواده‌ها به انتخاب سرویس مدرسه مناسب را مضاعف کرده است. اگرچه فعالیت در این حرفه چند سالی است در بین زنان خانه‌دار نیز رایج شده است، سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد تلاش کرده با ساماندهی اوضاع، نظارتش را تقویت کند. شرکت‌هایی با عضویت رانندگان علاقه‌مند به فعالیت در حوزه سرویس مدارس تشکیل شده و شرایط احراز صلاحیت برای رانندگان طی شده است تا خیال والدین از این بابت راحت باشد.


فعالیت 2500 سرویس مدرسه

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد از فعالیت بیش از 2500 دستگاه برای سرویس مدارس در یزد خبر می‌دهد و می‌افزاید: در حال حاضر، تعداد سرویس‌های مدارس به طور دقیق مشخص نیست، ولیکن بر اساس آمار سرویس‌های مدارس، در سال تحصیلی گذشته 1700 خودرو سواری فعال بود و این آمار در سال جاری رو به افزایش است.

«محمدرضا شفیعی» ادامه می‌دهد: جدا از 850مینی‌بوس،10 تا 15 خودرو ون نیز در کنار خودروهای شخصی اقدام به جابه‌جایی دانش‌آموزان می‌کنند.وی از افزایش 12 درصدی نرخ سرویس مدارس برای خودروهای شخصی و مینی‌بوس خبر می‌دهد و می‌افزاید: نظارت بر فعالیت سرویس‌های مدارس با همکاری پلیس راهور انجام می‌شود و رانندگانی که در حوزه سرویس مدارس کار می‌کنند باید مجوز لازم را از سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد دریافت کنند.این مسئول از مجوزدار بودن 95 درصد رانندگان سرویس‌های مدارس اشاره می‌کند و می‌افزاید: همه رانندگان در نهایت باید تحت پوشش این سازمان قرار بگیرند و 15 شرکت در این حوزه تشکیل شده و رانندگان باید به عضویت این شرکت‌ها دربیایند.
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد درباره نظارت بر نرخ سرویس مدارس می‌گوید: نرخ سرویس مدرسه از سوی شورای اسلامی ‌شهر یزد مصوب شده که از سوی مدارس دریافت و به شرکت‌ها پرداخت می‌شود. وی درباره نظارت بر نرخ دریافتی می‌گوید: اداره‌کل آموزش و پرورش متولی رسیدگی به نرخ کرایه است و در صورتی که شکایتی در این مورد وجود دارد باید به آموزش و پرورش اعلام شود.
شفیعی درباره کیفیت ناوگان نیز اظهار می‌کند: همه خودروهای شخصی‌ای که در حوزه سرویس مدارس به کار گرفته شده‌اند نو هستند. 


جابه‌جایی 25 هزار دانش‌آموز با سرویس مدرسه 

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان نیز با بیان این‌که سال گذشته 25 هزار دانش‌آموز از سرویس مدرسه استفاده کردند اعلام می‌کند: آمار دانش‌آموزانی که از سرویس استفاده می‌کنند در سال تحصیلی جدید پس از بازگشایی مدارس اعلام می‌شود.
«ابراهیم پیمان‌فر» می‌گوید: تاکید ما این است که خانواده‌ها فرزندان خود را در مدارسی ثبت‌نام کنند که در محدوده منزلشان باشد تا نیاز به سرویس مدرسه نداشته باشند. وی بیان می‌کند: بر اساس ماده 13 دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه حمل ‌و ‌نقل دانش‌آموزان مصوب سال 97 نرخ خرید خدمات مربوط به حمل ‌و‌ نقل دانش‌آموزان مدارس هر سال باید حداکثر تا پایان اسفند توسط کارگروه موضوع ماده 18 آیین‌نامه پیشنهاد و پس از تصویب شورای شهر و حسب مورد بخشداری برای اجرا ابلاغ شود. پیمان‌فر می‌افزاید: نرخ خودروهای جمعی شامل مینی‌بوس و ون در سال تحصیلی جدید 12 درصد افزایش یافته است، به طوری که برای مسافت صفر تا 5کیلومتر 3 میلیون و 484 هزار و 40 ریال و برای مسافت بالای 5 کیلومتر به ازای هر کیلومتر مازاد 19 هزار و 320 ریال به طور سالیانه محاسبه می‌شود. 

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان یزد می‌گوید: نرخ خودروهای سواری تا 15 کیلومتر 12 درصد و بیش از 15 کیلومتر 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. 
پیمان‌فر می‌افزاید: نرخ خودروهای سواری برای مدارسی که 5 روزه یا 6 روزه دایر هستند متفاوت است، به طوری که در مدارس 5 روزه برای مسافت صفر تا 5 کیلومتر 887 هزار و 432 ریال، 5 تا 8 کیلومتر 912 هزار و 548 ریال، 8 تا 12 کیلومتر یک میلیون و 73 هزار و 139 ریال، و 12 تا 15 کیلومتر یک میلیون و 171 هزار و 436 ریال دریافت می‌شود.  وی ادامه می‌دهد: نرخ سرویس مدارس برای مسافت بالاتر از 15 کیلومتر به صورت توافقی به ازای هر کیلومتر مازاد بر 15 کیلومتر حداکثر 28 هزار و 750ریال است و هزینه سرویس‌های سواری به طور ماهیانه محاسبه می‌شود.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان می‌گوید: همچنین در مدارسی که 6 روزه دایر هستند نرخ خودرو سواری برای صفر تا 5 کیلومتر یک میلیون و 78 هزار و 571 ریال، 5 تا 8 کیلومتر یک میلیون و 109 هزار و 97 ریال، 8 تا 12 کیلومتر یک میلیون و 275 هزار و 98 ریال، و 12 تا 15 کیلومتر یک میلیون و 378 هزار و 804 ریال تعیین شده است.


رسیدگی به شکایت‌ها و نظرات

وی تصریح می‌کند: خانواده‌ها می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه مغایرت کرایه‌ها با نرخ مصوب و یا پیگیری هر گونه شکایت خود با شماره‌تلفن‌های 33144345 و 33144346 اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان و شماره‌تلفن 33144341 کارشناسی انجمن اولیا و مربیان مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یک یزد و شماره‌تلفن 36285211 کارشناسی انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش ناحیه 2 یزد تماس بگیرند و شکایات و یا نظرها و پیشنهادهای خود را بیان کنند. پیمان‌فر درباره برگزاری دوره‌های توجیهی و آموزشی برای رانندگان سرویس مدارس اظهار می‌کند: طبق ماده 17 دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه حمل ‌و ‌نقل دانش‌آموزان دوره‌های آموزشی مورد نیاز برای پیمانکاران، رانندگان و مراقبین باید بر اساس ضوابط ابلاغی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و سازمان راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای برگزار شود. همچنین تامین هزینه‌های شرکت در تمام دوره بر عهده پیمانکار است.


بررسی صلاحیت رانندگان

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان یزد درباره گواهی صلاحیت رانندگی رانندگان می‌گوید: ماده 16 آیین‌نامه اجرایی حمل‌ و‌ نقل دانش‌آموزان مدارس مصوب سال 87 به شرایط و ضوابط صدور گواهی صلاحیت رانندگان اشاره و ماده 7 آیین‌نامه مزبور مرجع صالح صدور گواهی صلاحیت را در محل‌هایی که شهرداری وجود دارد، شهرداری محل و در سایر محل‌ها به عهده بخشداری است.
«ابراهیم پیمان‌فر» می‌گوید: مطابق ماده 18 آیین‌نامه اجرایی حمل ‌و ‌نقل دانش‌آموزان مدارس مصوب سال 87 مسئولیت ارزشیابی، مدیریت و کنترل قراردادها به عهده کارگروهی متشکل از نمایندگان آموزش و پرورش و اعضای شوراهای انجمن اولیا و مربیان و شهرداری‌ها و حسب مورد بخشداری‌هاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید