• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 31 شهریور 1397
کد مطلب : 31285
+
-

مهار آتش هور، معطل تصمیم عراق

80 روز از شروع آتش‌سوزی هور می‌گذرد

پیگیری
مهار آتش هور، معطل تصمیم عراق

سیدعلیرضا شریفی| اهواز - خبرنگار:

80 روز از آتش‌سوزی هورالعظیم می‌گذرد و با وجود سوختن بیش از 30 هزار هکتار از مساحت این تالاب، هنوز راهی برای اطفای این تالاب پیدا نشده است.
غلظت دود ناشی از این پدیده وضعیت زندگی در 8 شهر جنوبی و غربی خوزستان را تحت تأثیر قرار داده و مردم مدام می‌پرسند که شعله‌های این آتش چه زمانی قرار است که خاموش شود؟
آتش‌سوزی هورالعظیم روزانه توسط مسئولان سازمان حفاظت از محیط‌زیست رصد می‌شود، اما این رصدها تاکنون راه به جایی نبرده و هر وقت که جریان وزش باد تغییر کند و از سمت عراق به خوزستان بوزد، شدت حریق در تالاب افزایش و میزان دودگرفتگی در شهرهای خوزستان بیشتر می‌شود.

علت آتش‌سوزی هنوز به طور دقیق اعلام نشده، اما محلی‌ها معتقدند ساکنان هور در خاک عراق برای تأمین خوراک دام خود نیزارها را آتش می‌زنند و با توجه به خشک شدن بخش زیادی از مساحت تالاب به علت کاهش ورودی آب و وجود تأسیسات نفتی، دامنه این آتش‌سوزی گسترش پیدا می‌کند و آتش نیز خاموش نمی‌شود.
برخی از مسئولان کشور اما علت این آتش‌سوزی را عمدی و برای فشار آوردن هورنشینان عراق به دولت این کشور اعلام کردند.


توقف عملیات اطفای حریق

آن طور که مسئولان محیط‌زیست استان در روزهای نخست پس از آتش‌سوزی گفتند، بهترین راه برای اطفای حریق تالاب، تأمین حقابه آن است، اما با توجه به کاهش شدید منابع آبی و خشکسالی این کار هم ممکن نیست. ضمن این‌که تعدادی از کارشناسان اعلام کرده‌اند که رهاسازی آب برای خاموش کردن هور فایده ندارد. چون آب به قسمت‌هایی از تالاب که در حال سوختن است، نمی‌رسد و به هدر می‌رود.
در این میان کاری از دست بالگردها و هواپیمای آب‌پاش هم برنیامد. عملیات اطفای حریق هورالعظیم در 3 مرحله توسط 2 بالگرد و هواپیمای آب‌پاش انجام شد. مدیرکل مدیریت بحران خوزستان درباره آن به همشهری می‌گوید: تاکنون 3 بار عملیات اطفای حریق از طریق بالگرد انجام و شعله‌های آتش مهار شد، اما بی‌فایده بود. چون روز بعد آتش دوباره زبانه
 کشید. 
«کیامرث حاجی‌زاده» می‌افزاید: با توجه به طولانی شدن مدت‌ اطفای حریق و تحت تأثیر قرار گرفتن زندگی مردم در شهرهای خوزستان، رئیس‌جمهور روحانی دستور رفع مشکل با حضور 2 طرف ایرانی و عراقی را صادر کرد. متعاقب دستور رئیس‌جمهوری، شورای عالی آب با ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد و یافتن راه‌حلی برای اطفای حریق به هیأتی متشکل از سازمان حفاظت از محیط‌زیست و وزارت امور خارجه واگذار شد.
او می‌گوید: بیشتر از 2 هفته‌ است که عملیات اطفای حریق تالاب متوقف شده و منتظر رایزنی هیأت اعزامی از ایران با طرف عراقی و یافتن راهی برای مهار آتش هستیم. 


در انتظار اجرای دستور رئیس‌جمهوری

یک فعال محیط‌زیست با انتقاد از طولانی شدن روند اطفای حریق در هورالعظیم به همشهری می‌گوید: امیدوار بودیم که با دستور رئیس‌جمهوری به وزارت امور خارجه، شاهد سرعت گرفتن روند مهار آتش تالاب باشیم اما با گذشت حدود 3 هفته از صدور این دستور، هنوز هیچ خبری از اقدامات وزارت امور خارجه نشده است.
«سعید عبیات» می‌افزاید: البته التهابات اخیر در عراق سبب گم‌ شدن خواسته اطفای حریق هورالعظیم شده و معلوم نیست چه زمانی طرف عراقی به فکر خاموش کردن شعله‌های آتش بیفتد. 
عبیات اظهار می‌کند: انتظار داشتیم یکی از مسئولان خوزستانی در هیأت تشکیل‌شده در سازمان حفاظت از محیط‌زیست برای اطفای حریق عضو باشد تا مردم خوزستان از روند خاموشی شعله‌ها مطلع شوند. 
این فعال محیط‌زیست ادامه می‌دهد: آتش‌سوزی هورالعظیم وارد سومین ماه خود شده و ادامه این روند زندگی ساکنان شهرهای غربی خوزستان را بیشتر مختل می‌کند. به‌خصوص این‌که در 3 ماه گذشته دام این مردم تحت تأثیر مستقیم قرار گرفته و از نظر بهداشتی هم مردم متحمل آسیب‌هایی شده‌اند.

***
آتش‌سوزی هورالعظیم در حالی وارد سومین ماه خود شده که تاکنون آمار دقیقی از ضرر و زیان‌های ناشی از این آتش‌سوزی در خوزستان منتشر نشده و فقط رئیس مرکز بهداشت خوزستان اعلام کرده که آسیب‌های ناشی از دود این حریق در درازمدت نمایان می‌شود. 
گویا همچنان باید منتظر ماند و دید که سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور و وزارت امور خارجه چه زمانی می‌توانند دستور رئیس‌جمهوری برای تعامل با عراقی‌ها و اطفای حریق هورالعظیم را عملیاتی کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید