• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 31 شهریور 1397
کد مطلب : 31278
+
-

یک شهردار دیگر برای رشت

‌همشهری از پیگیری شورای شهر رشت برای انتخاب شهردار جدید گزارش می‌دهد

‌شهری
یک شهردار دیگر برای رشت

 مهسا طالبی| رشت -خبرنگار:

«مسعود نصرتی» در ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ از سوی شورای اسلامی رشت، با ۱۱ رأی قاطع اعضا به عنوان شصت و پنجمین شهردار این کلانشهر انتخاب و معرفی شد، اما نصرتی در 30تیرماه 97 باوجود شعارهایی که برای تصدی‌گری مهم‌ترین پست مدیریتی رشت داده بود، به دنبال نامزدی در پستی دیگر در پایتخت استعفای خود را به شورای شهر تسلیم و این شورا هم با کناره‌گیری نصرتی موافقت کرد.

 از آن تاریخ تاکنون «علی بهارمست» سرپرستی شهرداری رشت را برعهده دارد و انتخاب شهردار جدید معطل مانده است.  به دنبال این مساله اکنون سوال هر یک از شهروندان رشتی این است که چه کسی شصت و ششمین شهردار رشت می‌شود؟ نقد و نظرهای مختلفی مطرح است، اما کم و بیش اغلب افراد جامعه در این خصوص به یک توافق نانوشته رسیده‌اند که شهردار رشت باید از بین نیروهای بومی انتخاب شود، اما لازم است قبل از هر چیز قول ماندن و فعالیت در پست یاد شده را بدهد. با این حال آنچه از پشت درهای شورا شنیده می‌شود،  اسامی کسانی است که تقریبا افراد مطرحی در عرصه مدیریت نبوده‌اند و تنها نام 2 عضو شورا آشناتر به نظر می‌رسد.

اگر چه در مدت فعالیت شورای پنجم، شهروندان حواشی کمتری از این شورا به نسبت شورای جنجالی چهارم شنیده‌اند و اگر شهردار قبلی عطای مدیریت را به لقایش نمی‌بخشید، شورانشینان در این برهه از سال ناچار به تصمیم‌گیری دوباره برای پست شهردار رشت نمی‌شدند. با این حال اغلب شوراییان در روزهای اخیر، سخت در حال بررسی گزینه‌های پیش رو بوده و 2 تن از گزینه‌ها نیز از اعضای شورای شهر هستند.
«اکبر نیکزاد» برادر «علی نیکزاد» وزیر راه و شهرسازی در دولت پیشین که در پستی همچون معاونت استانداری قزوین حضور داشته، «محمد‌هادی حیدرزاده» مدیر کل سابق محیط‌زیست تهران، «بهزاد نیک‌فهم» استاد دانشگاه در حوزه معماری، «مسعود کاظمی» شهردار فعلی لاهیجان و عضو سابق شورای شهر رشت، «حامد عبداللهی» عضو فعلی شورای شهر رشت و شهردار سابق منطقه 5 رشت، «مسعود موسوی» استاد دانشگاه و عضو هیات مدیره نظام مهندسی گیلان، «رضا رسولی» عضو شورای شهر در دوره فعلی و چهارم، «محمد پورناصرانی» معاون معماری شهرداری رشت و شهردار سابق منطقه یک رشت، «علی اوسط مقدم» رئیس سابق نوسازی مدارس گیلان از گزینه‌های جدی احراز پست شهردار رشت هستند.
 

کمک به تحکیم جایگاه شهرداری

با این حال بسیاری از نخبگان جامعه، افراد فعلی را در حد و اندازه‌های رشت نمی‌بینند. به عقیده آنان باید مسائل مختلفی در حوزه شهری حل و فصل شود تا بتوان موجب جذب و ورود نخبگان برای نامزدی کرسی شهردار شد. عده‌ای دیگر از منتقدان هم نسبت به ورود اعضای شورا برای احراز پست شهردار هشدار می‌دهند و آن را مناسب نمی‌دانند. زیرا اعضای شورا به وعده‌ای که از قبل به شهروندان داده‌اند باید پایبند باشند و تغییر پست و جایگاه در این وضعیت مناسب نیست.
 مهم این‌ است که شهردار آینده باید واجد چه ویژگی‌هایی باشد تا رشت را از بن بست فعلی نجات دهد؟ چه کارهایی باید کرد تا شهردار رشت ضمن کارآمدی بتواند به جایگاه شخص اول اجرایی شهر، ثبات دهد،

 «سروش اکبرزاده» از اعضای شورای شهر در دوره اول و دوم و از کارشناسان حوزه شهری در این باره گفت: یکی از دلایل تزلزل جایگاه شهرداران دخالت‌های شوراست. ما در دوره اول شورا مصوبه‌ای داشتیم که براساس آن هیچ یک از اعضای شورا حق دخالت مستقیم در کار شهردار را نداشتند و این مصوبه را به مهندس «رحمت حمیدی» شهردار وقت ابلاغ کردیم که مصوبات شورا فقط در قالب مصوبه و با مکاتبه از سوی شورا قابل اعمال است و حضور اعضای شورا و خواسته‌های ایشان، خواسته‌های شهروندی است مثل سایر شهروندان. 

وی ادامه داد: اینکه اعضای شورا با هویت حقیقی اعمال نظر شخصی خود را در کار شهرداران به حداقل برسانند، یکی از چالش‌های جدی هر شهرداری است که بر کرسی بنشیند. اتفاقاً هر چه خواسته‌های شخصی اعضای شورا کمتر شود، هویت حقوقی شورا نزد مدیران و پرسنل شهرداری ارج می‌یابد و اقتدار شورا بیشتر و همچنین جایگاه شهردار تحکیم می‌شود. رشت دارای مشکلات شهری بسیاری است که روز به ‌روز بیشتر می‌شود. به خصوص مشکل سراوان و رودخانه‌ها که حل آنها، نیازمند یک عزم ملی است. این کارشناس حوزه شهری هم در مورد انتخاب شهردار گفت: پیشنهاد من این است اعضای شورا به جای آنکه دوباره از شهری دیگر به دنبال شهردار باشند و جذب وعده‌های توخالی پیوستن رشت به جاده ابریشم و سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری در رشت شوند، یکی از گیلانی‌ها که تعصب روی شهر و استان داشته باشد را بیابند تا در شرایط موجود که کار زیادی هم نمی‌توان انجام داد، آرام آرام اوضاع شهر و شهرداری را بهبود دهد.


  شهردار باید از حمایت نسبی برخوردار باشد

یک عضو شورای رشت نیز در خصوص چالش‌های پیش روی شهردار آینده به همشهری گفت: کسی که بخواهد عنوان شهردار رشت را بپذیرد باید شجاعت و شهامت داشته و کاربلد باشد. دوم این باید فرمانداری و استانداری، به‌ویژه معاونت عمرانی استانداری با او همراه باشند. همچنین باید سازمان راه و شهرسازی به عنوان دبیر کمیسیون ماده۵ با او همراهی کند. همچنین از حمایت قوای قضایی، انتظامی و امنیتی برخوردار باشد. ما در این مدت مشکلات و معضلات زیادی شاهد بوده‌ایم، برای مثال هر مصوبه‌ای که داشتیم با چالش روبه‌رو بود. قطعا شهردار آینده با این مشکلات نمی‌تواند کار کند. «احمد رمضانپور نرگسی» ادامه داد: شهردار باید از حمایت سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها به‌ویژه شورای شهر برخوردار باشد. اگر غیر از این باشد قطعا مجددا با همین مشکلات روبه‌رو خواهیم شد. امیدوارم بتوانیم زمینه‌ای فراهم کنیم تا فضای کار برای شهردار آینده بهتر و مساعدتر باشد. 


شورا از دخالت فردی پرهیز کند

‌یک پژوهشگر و کارشناس علوم سیاسی با رویکرد آسیب‌شناسانه به شورای شهر و شهرداری گفت: واقعیت این است که شورا یک نهاد اجتماعى است و قاعدتا باید رفتارهاى فردى ذیل هویت نهادى آن تعریف و تعیین شود، ولى متاسفانه تجربه‌ چند دوره‌ قبل شوراهاى شهر رشت نشان داده که در غیاب هویت کلى شورا، این رفتارهاى فردى است که تعیین‌کننده بوده و این اتفاق موجب به خطا رفتن شورا و شهردار می‌شود.
  «مختار جباری» افزود: متاسفانه علی رغم اینکه شورا یک نهاد برآمده از راى مردم است اما برخی اعضاى شوراهاى شهر رشت در چند دوره‌ قبل نشان دادند که نتوانستند بین منافع فردى و گروهى‌شان و از سوی دیگر منافع عمومى، منافع عمومى را برگزینند که این موضوع هم ریشه در مولفه‌هاى اخلاقى دارد هم در ضعف مهارت‌هاى سیاسى ما.ش

این خبر را به اشتراک بگذارید