• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 31 شهریور 1397
کد مطلب : 31276
+
-

تعطیلی کتابفروشی‌های باسابقه


اکبر چیت ساز| رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان:

یادم هست وقتی 6 سالم بود، پدرم مجبورم می‌کرد هر روز صبح زود به نانوایی بروم و نان بخرم. وقتی مادرم می‌پرسید که چرا به این کار اصرار دارد، می‌گفت چون بچه باید از سن کم یاد بگیرد وارد اجتماع شود و روی پای خودش بایستد. این همان چیزی است که امروزه فراموش شده و برخی خانواده‌ها بچه‌ها را در مدارس یا خانه حبس کرده‌اند، به‌ویژه معلم‌ها که اجازه نمی‌دهند دانش‌آموزان خودشان به کتابفروشی بروند و کتاب مورد علاقه‌شان را بخرند. به نظر من، آمار کتابخوانی به همین دلیل حتی در بین گروه‌های کم سن و سال نیز کمرنگ‌تر شده است. 

وقتی معلمان کتاب‌های کمک‌آموزشی را به صورت مستقیم از پخش‌کننده‌ها و ناشران می‌خرند و بین دانش‌آموزان توزیع می‌کنند تا سود بیشتری به دست بیاورند، هم ناشر و کتابفروش اصفهانی ضرر می‌کند و هم دانش‌آموزی که از خرید و انتخاب کتاب محروم شده است. حتی از این موضوع هم چشم‌پوشی می‌شود که دانش‌آموزان را در قالب یک گردش علمی به کتابفروشی ببرند و با بازار کتاب آشنا کنند.

به نظر من، درست است که مردم مشکلات اقتصادی دارند، اما باید کتابخوانی از سن کم در بین افراد جامعه فرهنگ‌سازی شود. شاید بهتر باشد در کنار تبلیغات گسترده تلویزیون برای کالاهای خوراکی یا اقلام دیگر، کمی هم برای فرهنگ کتاب و کتابخوانی تبلیغ کنیم. به نظر من، این کار بسیار تاثیرگذار است، چون وقتی در یک برنامه نامی از کتابی آورده می‌شود، فردای آن روز خیلی‌ها به کتابفروشی سر می‌زنند و سراغ همان کتاب را می‌گیرند. آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد تاکنون 7-8 کتابفروشی قدیمی و بزرگ اصفهان تعطیل شده‌اند و تعداد کتابفروشی‌های فعال در شهر اصفهان به کمتر از 50 تا 60 مغازه رسیده است. در گذشته این تعداد به 110 فروشگاه هم می‌رسید، اما اکنون همه از این موضوع گلایه می‌کنند و معتقدند اگر مغازه‌هایشان را اجاره بدهند، بیشتر از مقدار فروش کتاب سود می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید