• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 31 شهریور 1397
کد مطلب : 31274
+
-

چالش های زنبورداری‌


کمیل میلادی|  خبرنگار:


در کردستان به دلیل اینکه مراتع بسیاری وجود دارد زنبورداران بسیاری فعالیت می کنند. به طوری که در چند سال اخیر میزان تولید عسل در استان افزایش یافته است. اما این زنبورداران دارای مشکلاتی مانند نبود بازار فروش هستند.   در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با «ناصر یونسی» کارشناس اقتصادی در امور باغی و زراعی می‌خوانید. 


چگونه می‌توان از ظرفیت‌ طبیعی یک منطقه در زمینه توسعه باغ‌ها و اشتغالزایی بهره برد؟

بیشتر مناطق روستایی استان دارای بیشه‌زار و باغ هستند که فقط از این ظرفیت در زمینه برداشت میوه و علوفه استفاده می‌شود. در حالی که می‌توان با پرورش زنبور عسل علاوه بر کارآفرینی زمینه گرده‌افشانی گل و گیاهان را فراهم ساخت، چراکه زنبورعسل تاثیرات مطلوبی در اکوسیستم طبیعی گیاهان و درختان در نتیجه مکیدن شهد آنها دارد. همچنین هر منطقه دارای پوشش گیاهی خاصی است. برای نمونه مریوان به دلیل وجود انواع باغ‌های میوه، عسل تولیدی با طعم‌های خاص دارد که ساختار رنگدانه‌های آن نیز مشتری‌پسند است‌‌. همچنین مناطق کوهستانی قروه نیز به دلیل پوشش گیاهی انواع گون دارای عسل تولید شده با قند طبیعی است که خاصیت میکروب‎زدایی بالایی در بدن افراد دارد. 

چه مشکلاتی در حوزه پرورش زنبور عسل در استان وجود دارد؟

بسیاری از تولیدکنندگان عسل در مناطق مختلف استان در چند سال اخیر میزان تولید خود را چند برابر کرده‌اند، به طوری که هر بهره‎بردار سالانه حدود ۲۰ تا ۴۵ تن عسل تولید می‌کند.  زنبورداران به دلیل نبود بازار فروش عسل را به صورت دوره‌گردی عرضه می‌کنند. همچنین موم زنبور عسل در زمینه پزشکی و صنایع الکترونیکی کاربردهای مختلفی دارد؛ اما به دلیل نبود صنایع فراوری این محصول ارزشمند تنها در شانه‌سازی زنبور عسل در کندوها مورد استفاده قرار می‌گیرد.  همچنین بیشتر مراتع استان به دلیل گونه‎های مختلف حیوانی تحت حفاظت است و امکان ورود بهره‌برداران برای زنبورداری در آن وجود ندارد. این موضوع موجب مهاجرت آنها به استان‌های همجوار شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :