• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 31 شهریور 1397
کد مطلب : 31234
+
-

زن صلح

مدئا بنجامین، زنی که فریاد صلح‌طلبی ایران را در نشست جان بولتون و برایان هوک سر داد، کیست؟

تقریبا 10روز بعد از آنکه سخنرانی جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا تحت‌الشعاع اعتراض یک زن صلح‌طلب قرار گرفت، چهارشنبه گذشته همان زن در سخنرانی برایان هوک، رئیس کمیته اقدام علیه ایران در دولت آمریکا، روی صحنه رفت و سیاست‌های جنگ‌طلبانه دولت ترامپ را به باد انتقاد گرفت. مدئا بنجامین، بنیانگذار مؤسسه کودیپینک و فعال شناخته‌شده ضدجنگ که در مقطعی نیز به ایران سفر کرده بود از تلاش آمریکا برای فضاسازی علیه ایران صحبت کرد و گفت برخلاف آنچه واشنگتن می‌گوید، این عربستان سعودی یعنی متحد آمریکاست که تهدیدی برای جهان به‌شمار می‌آید. او با اشاره به جنگ یمن گفت: آمریکا در حالی ایران را مقصر معرفی می‌کند که بمب‌های سعودی غیرنظامیان را در یمن می‌کشد. او 10روز پیش در جریان سخنرانی جان بولتون پلاکاردی در دست داشت که روی آن نوشته بود: «ایران خواهان صلح است». وی فریاد می‌زد بولتون جنگ‌طلب است. بعد از این فریاد او از سالن سخنرانی اخراج شد؛ اتفاقی که در جریان سخنرانی برایان هوک تکرار شد و بعد از اعتراض‌های بنجامین، او از سالن سخنرانی به بیرون کشیده شد.

برایان هوک در جریان این سخنرانی ادعا کرد ایران رفتارهای بی‌ثبات‌کننده دارد که باید مهار شود. او گفت: در رابطه با موشک‌های ایران هدف این است که به قبل از برجام برگردیم؛ به برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران به‌طور همزمان باید پرداخته شود و نه به‌صورت مجزا. بعد از پایان سخنرانی هوک، ‌مدئا بنجامین روی سن رفت و فریاد زد جامعه بین‌المللی می‌خواهد که برجام تداوم پیدا کند. متحدان ما؛ آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها و بریتانیایی‌ها می‌خواهند این توافق را حفظ کنند. بگذارید درباره عربستان سعودی صحبت کنیم؛ آیا آنها متحدان ما هستند؟ آنها بزرگ‌ترین تهدید بری جامعه جهانی هستند؛ بمب‌های عربستان سعودی بیشترین نقش را در کشتار مردم یمن دارد، بیایید واقع‌بین باشیم. بنجامین در میان فشار اعضای مؤسسه هادسن- که میزبان این نشست بودند- برای هدایت او به بیرون از سالن فریاد زد می‌خواهم بپرسم فکر می‌کنید این تحریم‌ها به حکومت ایران صدمه می‌رساند یا به مردم ایران؟ این تحریم‌ها به مردم ایران آسیب می‌زند، شما برای جنگ علیه ایران پرونده‌سازی‌ می‌کنید. ما جنگ دیگری در خاورمیانه نمی‌خواهیم. واکنش برایان هوک به اعتراض‌های این زن با حالت تمسخر بود و فقط به این جمله اکتفا کرد که این خانم قهوه صبحش را نخورده.

   پاسخ ظریف به هوک

پاسخ ظریف به سخنرانی هوک اما تندتر بود. او در توییتی نوشت: ایالات متحده برجام را توافقی شخصی میان 2 دولت توصیف و ادعا کرده اکنون ‌به دنبال یک پیمان است. غلط است. این یک توافقنامه بین‌المللی است که مورد تأیید یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته، علاوه بر این، ایالات متحده تعهدات پیمانی خود را هم نقض کرده و [به این خاطر] با 2 پرونده در دیوان بین‌المللی دادگستری روبه‌روست.» وزیر امور خارجه ایران در این توییت که همراه با فیلمی از برخورد تند مسئولان هادسن با اعتراض مدئا بنجامین فعال صلح‌طلب آمریکایی به اظهارات هوک منتشر شده، نوشته: «گویا ایالات متحده فقط درخواست‌ها برای صلح را مسخره می‌کند. آیا شرم ندارید؟»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :