• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 31 شهریور 1397
کد مطلب : 31214
+
-

عاشورای کابل در پناه مدافعان شیعه

شیعیان در غرب کابل برای حفاظت از عزاداران حسینی در برابر حملات تروریستی، اسلحه به‌دست گرفتند

رویداد
عاشورای کابل در پناه مدافعان شیعه


جواد نصرتی/ خبرنگار
 امسال عاشورا در غرب کابل - محل زندگی اقلیت شیعیان پایتخت افغانستان - تحت حفاظت مدافعین شیعه‌ای برگزار شد که در میانه ناتوانی دولت برای حفاظت از عزاداران، امنیت منطقه شیعه‌نشین دشت‌برچی را به‌عهده گرفتند.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، نگرانی از امنیت عزاداری شیعیان در غرب کابل کاملا منطقی است چون حملات علیه شیعیان در این منطقه از شهر، توسط داعش یا دیگر گروه‌های ضدشیعی در ماه‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است. در آخرین نمونه از این حملات، نزدیک به 30نفر در انفجار 2بمب در باشگاه کشتی‌ جان خود را از دست دادند.

شرایط به‌گونه‌ای است که مردم در منطقه دشت‌برچی می‌گویند بیشتر از گذشته نگران امنیت خود هستند. با هر بمبگذاری انتحاری، اعتماد آنها به دولت مرکزی برای تامین امنیت خود بیش از گذشته از بین رفته و عزم آنها برای دفاع از خود راسخ‌تر شده است.

بعد از انفجار باشگاه کشتی میوند، غیرنظامیانی که اسلحه‌های کلاشنیکف به‌دست داشتند، در خیابان‌ها ظاهر شدند‌ و برای یافتن غریبه‌ها، به گشتزنی پرداختند و حتی از ساکنان قدیمی محل هم پرس‌و‌جو کردند.

بسیاری از جوانان شیعه که در این منطقه برای تامین امنیت اسلحه به‌دست گرفته‌اند، فراتر از علاقه‌مندانی که حاضرند جان خود را فدا کنند، سربازانی هستند که در میدان نبرد علیه داعش در سوریه آبدیده شده و مهارت‌های کامل نظامی دارند.

صادق، جوان 24ساله، یکی از این افراد است. او درباره کاری که می‌کند، به وال‌استریت می‌گوید: «ما حاضریم اسلحه به‌دست بگیریم و از محله خودمان دفاع کنیم و اگر لازم باشد، (در این راه) کشته شویم.»

این فداکاری حالا بیش از گذشته مورد نیاز مردمان منطقه دشت‌برچی است. محمد‌رضا که در این منطقه مغازه‌دار است، می‌گوید: «روزگای دشت‌برچی امن‌ترین منطقه در کابل بود اما حالا به یک منطقه نظامی تبدیل شده است.»

برخی ساکنان منطقه، ناتوانی دولت در تامین امنیت خودشان را عامل به‌وجود‌آمدن شرایط فعلی می‌دانند و برخی معتقدند تبعیض مذهبی و نژادی در کشور سنی‌مذهب و پشتون، ‌روزگار شیعیان عموما هزاره را تنگ کرده است.

با این حال دولت هر دو اتهام را رد می‌کند. آنها می‌گویند توزیع 500اسلحه بین مدافعان غیرنظامی شیعه و همینطور افزایش گشت‌های نظامی در این محله، نشانه‌ای از توجه آنها به وضعیت شیعیان است.

با وجود این، مردم در دشت‌برچی معتقدند خودشان باید به فکر دفاع از خودشان باشند. تقریبا هر مسجدی در این محله یک جایگاه نگهداری اسلحه دارد؛ چیزی که سال گذشته به سختی می‌شد آن را پیدا کرد. هرچند تا حالا حمله انتقامی روی نداده، اما یک مسجد درباره تغییر رویه هشدار داده است.

محمد‌رضا هم در این‌باره می‌گوید: «این وظیفه دولت است که به‌دنبال تروریست‌ها باشد اما اگر حملات داعش علیه مردم ما ادامه پیدا کند، ‌ما هم چاره‌ای نخواهیم داشت جز اینکه خودمان دست به حمله بزنیم.»

تجربه مبارزه صادق و هزاران مدافع شیعه، در این صورت بسیار گرانبها خواهد بود. او درباره تجربه مبارزه با داعش در سوریه می‌گوید: «مثل من، بیشتر افراد (افغانستانی‌ها) برای دفاع از حرم به سوریه رفتند.»

هزاران شیعه افغانستانی در سوریه در جنگ شرکت کرده‌اند و بسیاری از آنها کشته ‌یا مجروح شده‌اند. با این حال به‌نظر نمی‌رسد که خطرهای مبارزه در ایمان صادق خللی ایجاد کند. صادق می‌گوید که او و دیگر کهنه‌سربازان جنگ در سوریه، حالا برای مبارزه علیه داعش در کشور خود آماده هستند؛ «ما 100درصد آماده‌ایم تا اگر جامعه ما اینجا در افغانستان در معرض خطر باشد، با داعش مبارزه کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید