• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 31 شهریور 1397
کد مطلب : 31210
+
-

3گزینه‌مطرح ریاست‌جمهوری عراق

جهان‌نما
3گزینه‌مطرح ریاست‌جمهوری عراق


گره‌های بحران سیاسی عراق، 4‌ماه بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور، یکی بعد از دیگری باز می‌شود. حالا بعد از انتخاب رئیس پارلمان، نوبت به قدم‌های آخر برای توافق بر سر ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری رسیده است. این در حالی است که بر اساس گزارش‌های مختلف منتشر شده در رسانه‌های عراقی، توافق ائتلاف‌های فتح و سائرون بر سر نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی، سیاستمدار تکنوکرات شیعی تقریبا نهایی شده است. اما ریاست‌جمهوری عراق طی 4سال بحرانی آینده این کشور به کدام‌یک از احزاب کردی خواهد رسید؟ روز پنجشنبه، رسانه‌های عراقی از برهم صالح به‌عنوان گزینه نهایی ریاست‌جمهوری نام بردند؛ نامی که البته به فاصله چند ساعت با مخالفت علنی حزب دمکرات کردستان روبه‌رو شد. از سوی دیگر، 25کرسی تعیین‌کننده حزب دمکرات در پارلمان نیز برای توجه هر دو اردوگاه شیعی به ملاحظات این حزب برای گزینه‌های ریاست‌جمهوری کافی است. طی روز‌های گذشته اما از 3گزینه اصلی برای ریاست‌جمهوری جدید عراق نام برده شد:


لطیف رشید:



او باجناق جلال طالبانی و قدیمی‌ترین مشاور رئیس‌جمهور عراق است که از سال 2003 تا به امروز این منصب را حفظ کرده است. از سوی دیگر مهم‌ترین مسئولیت اجرایی وی، وزارت آب دولت عراق به‌مدت 7سال است. عبداللطیف جمال رشید از رهبران مؤسس اتحادیه میهنی کردستان است که سوابق قابل توجهی در مبارزه با نظام صدام در خارج از عراق داشته است. به گفته شبکه الجزیره، رشید به‌دلیل نمایندگی اتحادیه میهنی در کشورهای اروپایی برای مدت دست‌کم 10سال، روابط بسیار گسترده‌ای با نهادهای سیاسی و امنیتی بخش قابل توجهی از کشورهای اروپایی دارد. او در جریان رقابت‌های اخیر احزاب کردی اعلام کرده است به‌صورت جداگانه از برهم صالح برای ریاست‌جمهوری عراق نامزد خواهد شد و اکنون، در سایه مخالفت حزب دمکرات با صالح، شانس او برای پیروزی در این رقابت بیشتر شده است.


برهم صالح:



او از رهبران مؤسس اتحادیه میهنی، نخست‌وزیر سابق اقلیم کردستان و همچنین معاون پیشین نخست‌وزیر عراق در دوران نوری مالکی بوده است. اگرچه در سال 2017و پیش از برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان از اتحادیه میهنی جدا شده و حزب جدیدی به نام ائتلاف برای دمکراسی و عدالت را تاسیس کرد اما همچنان از پرنفوذترین چهره‌های اتحادیه میهنی کردستان به شمار می‌آید. به گزارش شبکه الجزیره، حمایت مستقیم ایران از برهم صالح ازجمله عللی است که مخالفت حزب دمکرات کردستان با ریاست‌جمهوری او را به‌دنبال داشته است. اعلام نامزدی او برای ریاست‌جمهوری جدید عراق بلافاصله با حمایت ائتلاف سازندگی، متشکل از فتح و دولت قانون همراه شد. با این حال، بعید است درصورت عدم‌همراهی حزب دمکرات، برهم صالح شانس بالایی برای ریاست‌جمهوری عراق داشته باشد.



فاضل میرانی:



او از سال 2004تا به امروز دبیر دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان بوده است. پیش از سقوط صدام، سال‌ها به‌عنوان نیروی شبه‌نظامیان پیشمرگه فعالیت داشته و بعد از اشغال عراق نیز به یکی از مدیران اصلی سازمان اطلاعات کردستان عراق تبدیل شده است. از سوی دیگر، میرانی در جریان مبارزات کردها برای کسب خودمختاری از سال 1975به همراه بارزانی پدر برای 2 سال به ایران پناهنده شد. اگرچه نام او نیز در کنار 2 گزینه بالا برای ریاست‌جمهوری جدید عراق مطرح است، اما رسانه‌های عراقی شانس برهم صالح و لطیف رشید را بیش از میرانی و همچنین سایر گزینه‌هایی که کمتر نامشان شنیده می‌شود، عنوان کرده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید