• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 31 شهریور 1397
کد مطلب : 31198
+
-

شمارش معکوس برای اعتدال پاییزی

بامداد فردا و ساعت ۵ و ۲۴ دقیقه صبح اعتدال پاییزی به‌طور دقیق رخ می‌دهد و پاییز آغاز می‌شود

شمارش معکوس برای اعتدال پاییزی


ایرانی‌ها اعتدال‌ بهاری را با عید نوروز جشن می‌گیرند اما با پایان تابستان، عاشقان برگریزان در انتظار اعتدال پاییزی به‌سرمی‌برند و برای آغاز فصلی شاعرانه لحظه‌شماری می‌کنند.

شاید امشب و با رسیدن به ساعت ۱۲ شب عملا از روی تقویم فصل پاییز شروع می‌شود اما از لحاظ نجومی اعتدال پاییزی تا بامداد یکشنبه فرا نمی‌رسد. به‌صورت دقیق‌تر اعتدال پاییزی امسال نیمکره‌شمالی در ساعت ۵ و ۲۴ دقیقه صبح روز یکشنبه اول مهرماه رخ می‌دهد. اعتدال پاییزی یا هموگان پاییزی، در نیمکره‌شمالی به لحظه‌ای گفته می‌شود که خورشید از صفحه استوای زمین می‌گذرد و به سمت جنوب آسمان می‌رود. اعتدال پاییزی به همراه اعتدال بهاری 2اعتدال سال هستند و اعتدال پاییزی در نیمکره‌شمالی مقارن با اعتدال بهاری در نیمکره‌جنوبی است.


علم تاریخی بشر
به گزارش همشهری،‌ انسان‌ها از گذشته‌های خیلی دور، حرکت خورشید را تحت نظر داشتند و تغییر طول روز و شب را ثبت می‌کردند. انسان‌ها توانسته بودند آن دو روزی که خورشید کمترین و بیشترین حضور در آسمان را دارد، ثبت کنند. آن دو روز به‌ترتیب روزهای اول زمستان و تابستان هستند. در سال 2 روز هم وجود داشت که زمان حضور خورشید در آسمان برابر با زمان عدم‌حضورش بود؛ یعنی زمانی که طول شب و روز تقریبا برابر است. این دو، روزهای اول بهار و پاییز هستند. اعتدال بهاری اکنون هم با عید نوروز و آغاز سال جدید شمسی جشن گرفته می‌شود. در گذشته ایرانی‌ها روز اعتدال پاییزی را هم با جشن مهرگان گرامی می‌داشتند. حرکت زمین به دور خورشید در هر سال باعث می‌شود تا ناظر زمینی تصور کند خورشید روی یک مدار دایروی که با مدار استوای زمین ۲۳٫۵ درجه اختلاف دارد، به دور سیاره ما می‌چرخد. در این میان 4 نقطه از مدار فرضی گردش خورشید به دور زمین بسیار مهم می‌شود؛ 2اعتدال بهاری و پاییزی که محل تلاقی 2 مدار گردش خورشید به دور زمین و دایره استوای سماوی است و 2 انقلاب تابستانی و زمستانی که به‌نظر می‌رسد خورشید در بیشترین ارتفاع نسبت به استوای سماوی قرار گرفته است. در زمان هر اعتدال، خورشید ‌هنگام ظهر دقیقا بالای خط استوا قرار می‌گیرد. در اعتدال پاییزی خورشید به‌طور مستقیم در شرق طلوع می‌کند و به‌طور مستقیم در غرب غروب می‌کند. در روزهای پیش از اعتدال پاییزی، خورشید هر روز بیشتر و بیشتر به سمت شمال طلوع و غروب می‌کند و پس از اعتدال پاییزی، خورشید بیشتر و بیشتر به سمت جنوب طلوع و غروب می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید