• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 31 شهریور 1397
کد مطلب : 31172
+
-

تغذیه سالم برای دانش‌آموزان

دریچه
تغذیه سالم برای دانش‌آموزان

عبدالحسین رحیمی | مدیرعامل میادین میوه و تره‌بار:

امروز هیچ‌ یک از ما در این نکته که «تغذیه مناسب، سلامت ما را تضمین می‌کند» تردید نداریم؛ درصورتی که بسیاری از ما هنوز گرفتار رژیم‌های غذایی نامناسب هستیم و از اضافه وزن و چاقی گرفته تا انواع بیماری‌های ناشی از تغذیه ناسالم، رنج می‌بریم. درمان این بیماری‌ها، علاوه بر صرف هزینه‌های گزاف، درد و رنج بسیاری را نیز به همراه دارد؛ درحالی‌که نتیجه آن در اغلب موارد چندان رضایت‌بخش نیست. ما بارها رژیم‌های غذایی سختی را بر خود تحمیل کرده‌ایم اما در میانه راه همه‌‌چیز به هم ریخته و باز به نقطه اول بازگشته‌ایم. به‌راستی چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ چرا نمی‌توانیم یک رژیم غذایی سالم داشته باشیم یا آن را ادامه دهیم؟ چرا نمی‌توانیم از مصرف فست‌فودها و غذاهای چرب با وجود اینکه از زیان‌آور بودن آنها مطلعیم، صرف‌نظر کنیم؟

به‌نظر می‌رسد باید ریشه این مشکل را در سبک زندگی و عادات غذایی خود بدانیم که در گذر ایام به‌ویژه از زمان کودکی شکل گرفته است. روانشناسان بر این باورند که بسیاری از عادات ما ریشه در آموزه‌های دوران کودکی دارد و همین امر بر اهمیت و ضرورت آموزش و پرورش اصولی و صحیح کودکان می‌افزاید. با فرارسیدن‌ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید، بیش از 14میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور، ازجمله بیش از یک میلیون دانش‌آموز در تهران به مدرسه می‌روند. هر چند نهادهای آموزشی و خانواده‌ها در مورد کیفیت آموزش و پرورش آنها در چارچوب نظام آموزشی دغدغه‌های لازم را دارند اما موضوع مهمی که عموما مورد غفلت قرار می‌گیرد، نقش تغذیه سالم در تامین سلامت جسم و جان فرزندانمان است.

هم‌اکنون، انواع غذاهای بی‌کیفیت و حتی زیان‌بار که اصطلاحا آنها را «هله هوله» می‌نامیم، بخش زیادی از تغذیه کودکانمان را در مدارس تشکیل داده است. البته نباید انکار کرد که آموزش و پرورش و مدیران مدارس برای جلوگیری از ورود این نوع مواد غذایی به مدارس تلاش می‌کنند اما بدون همکاری خانواده‌ها این تلاش‌ها مثمرثمر نخواهد بود؛ چراکه یک آموزش موفق و به‌عبارتی موفقیت یک فرایند آموزشی از 3 ضلع خانواده، دانش‌آموز و مدرسه تشکیل می‎شود و از این رو، خانواده‌ها نقش بی‌بدیلی را در این فرایند ایفا می‌کنند.

اصلاح سبک زندگی و تغییر الگوی مصرف برای تامین زندگی سالم‌تر و شاداب‌تر کودکانمان، نیازمند مشارکت فعال خانواده‌‎هاست. جایگزین کردن انواع میوه‌ها با خواص فراوان به جای مواد غذایی مضر در سبد غذایی خانوار و به موازات آن در کیف و کوله دانش‌آموزان، یکی از راه‌های مؤثری است که نه‌تنها سلامت امروز فرزندانمان را تامین می‌کند، بلکه تضمین‌کننده شکل‌گیری عادات غذایی سالم در زندگی فردای آنها و ایجاد جامعه‌ای سالم در آینده می‌شود. بر این اساس، جا دارد خانواده‌هایی که به‌درستی، دلواپس آموزش فرزندان خود هستند، دلمشغول پرورش جسم و جان آنها نیز باشند و به این منظور، تغییر الگوی غذایی روزانه‌‌ این عزیزان را مورد توجه ویژه قرار دهند.

اول مهر‌ماه و بازگشایی مدارس، فرصت مغتنمی است که تهدیدی به نام تغذیه ناسالم که محصول استفاده از فست‌فودها و مواد غذایی زیان‌بخش است را به یک فرصت تبدیل کنیم؛ فرصتی برای مصرف انواع میوه‌های پرخاصیت و خوش‌طعم که با تغییر فصل و آغاز پاییز، شاهد ورود آنها به بازار هستیم. انتظار می‌رود از فردا، مادرها و پدرها با اغتنام این فرصت و با قرار دادن میوه در کیف و کوله دانش‌آموزان عزیز، نه‌تنها سلامت را برای فرزندان خود به ارمغان آورند که جامعه‌ای سالم و شاداب را برای نسل امروز و نسل‌های بعدی رقم بزنند.

در این راستا، سازمان مدیریت میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران، نسبت به عرضه انواع محصولات کشاورزی و میوه‌های فصل در 22میدان و 219بازار میوه‌وتره‌بار سطح شهر اقدام کرده و آمادگی دارد تا میزبان والدین محترم به همراه فرزندان دلبندشان در این مراکز باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید