• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 27 شهریور 1397
کد مطلب : 31141
+
-

بازگشت ثبات نسبی قیمت‌ها به بازار خوراکی‌های پرمصرف

درحالی‌که قیمت مرغ و تخم‌مرغ روند کاهش قیمت را تجربه کرده، اما گوشت قرمز از مرز 63 هزار تومان عبور کرد

بازار
بازگشت ثبات نسبی قیمت‌ها به بازار خوراکی‌های پرمصرف

رضا کربلائی/روزنامه‌نگار

تخم‌مرغ، میوه‌های تازه، گوشت مرغ و چای در هفته سوم شهریور نسبت به هفته قبل از آن ارزان‌تر شد اما در همین مدت برنج، حبوبات، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز و روغن نباتی رشد قیمت را تجربه کرد و قیمت قندوشکر تغییری نداشت.
البته این روایت بانک مرکزی است که نشان می‌دهد در هفته‌ای که قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ 7درصد ارزان‌تر شده، این گوشت قرمز بود که افزایش 7.7درصدی داشته است. در مقایسه هفته سوم شهریورماه نسبت به هفته سوم مردادماه امسال هم باز این گوشت مرغ بوده که 6.5درصد و تخم‌مرغ 4درصد ارزان‌تر به‌دست مصرف‌کنندگان تهرانی رسیده درحالی‌که گوشت قرمز 10.4درصد گران‌تر شده است.
روند شاخص قیمت هفتگی خوراکی‌های پرمصرف در شهر تهران نشان می‌دهد که نبض تند قیمت‌ها در هفته سوم شهریورماه تا اندازه زیادی کندتر شده و به‌نظر می‌رسد رشد قیمت‌ها در هفته‌های آینده ثبات بیشتری را نسبت به هفته‌های گذشته تجربه کند.
شهروندان تهرانی در هفته منتهی به 23شهریورماه برای خرید لبنیات دیگر طعم گران‌تر شدن ماست، پنیر، کره و شیر را نچشیدند، چراکه افزایش قیمت گروه لبنیات پرمصرف در این هفته نسبت به هفته قبل از آن یک‌دهم درصد بیشتر نبود. آنها البته هر شانه 2کیلویی تخم‌مرغ را ارزان‌تر خریدند و حدود 18هزار و 700تومان پرداخت کردند. تهرانی‌ها در هفته سوم شهریور هر کیلوگرم برنج خارجی درجه یک را 8هزار و 122تومان، برنج ایرانی درجه یک را 14هزار و 117تومان و برنج درجه 2ایرانی را هم اندکی بیش از 10هزار تومان خریدند و به خانه بردند. البته اینها میانگین قیمت‌ها در سطح شهر تهران است که بانک مرکزی اعلام می‌کند و ممکن است قیمت در برخی مناطق بیشتر یا کمتر از اینها هم باشد. نخود، لپه، عدس و انواع لوبیا هم در هفته یادشده ثبات قیمت را تجربه کرد و اکثر قریب به اتفاق میوه‌های تازه به جز هندوانه، گلابی و طالبی تغییر قیمت نداشتند. تهرانی‌ها البته شاهد گران‌تر شدن برخی سبزی‌های تازه به‌ویژه گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و لوبیاسبز بودند و هر کیلوگرم قندوشکر را به قیمت هفته دوم شهریور خریدند و با چای که گران نشده بود، مصرف کردند.

روند معکوس قیمت گوشت قرمز و مرغ

هر کیلوگرم گوشت مرغ در هفته سوم شهریور با 7درصد افت قیمت از بالای 10هزار تومان به 9500تومان رسید درحالی‌که قیمت هرکیلوگرم گوشت قرمز 7.7درصد گران‌تر شده بود؛ به‌گونه‌ای که هر کیلوگرم گوشت گوسفند با استخوان با 6.7درصد افزایش 65هزار و 643تومان و هر کیلوگرم گوشت گوساله بدون استخوان با 11.3درصد افزایش 63هزار و 464تومان به‌دست تهرانی‌ها رسید. روند قیمت کالاهای خوراکی پرمصرف در هفته سوم شهریورماه امسال نسبت به هفته مشابه پارسال حکایت از آن دارد که گروه لبنیات 38.4درصد، تخم‌مرغ 61.2درصد، برنج 12.6درصد، حبوبات 4.1درصد، میوه‌های تازه 86.3درصد، سبزی‌های تازه 40.1درصد، گوشت قرمز 46.8درصد، گوشت مرغ 21درصد، قندوشکر 25.6درصد، چای خارجی 22.7درصد و روغن نباتی 11.4درصد گران‌تر شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید