• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 27 شهریور 1397
کد مطلب : 31022
+
-

گفت‌وگو با فرهاد کاظمی،‌ بانی یکی از بزرگ‌ترین هیئت های محله جوادیه

صمیمیت اهالی چهره ها را به اینجا می کشاند

صمیمیت اهالی چهره ها را به اینجا می کشاند

زهرا اردشیری|خبرنگار:


محرم که می‌شود، هر کجا که‌باشی دلت پر می‌زند برای هیئت محله‌تان، همان هیئتی که با چادر سیاه مادرت برپا کرده بودی. انگار در این ده شب دلت برای هم‌محله‌ای‌هایت تنگ می‌شود و می‌خواهی کنار آنها عزاداری کنی. هیئت فرهاد کاظمی یکی از همان هیئت‌های قدیمی تهران است که اهالی جنوب شهر را به این هیئت می‌کشاند. هیئتی با قدمت 40 ساله که بنیانگذار آن چند جوان بودند و یکی از آنها مربی معروف فوتبال شد. حضور فرهاد کاظمی در هیئت حضرت زینب(س) پای فوتبالی‌های زیادی را به این هیئت باز کرده است. با فرهاد کاظمی از پر طرفدار‌ترین هیئت جوادیه حرف زدیم. هیئتی که به هیئت سلبریتی‌ها معروف شده است. 


هیئت حضرت زینب(س) یکی از معروف‌ترین تکیه‌های مذهبی در جنوب تهران است. این شهرت به‌خاطر حضور سلبریتی‌ها یا ‌بانی آن نیست. این تکیه سال‌هاست یک پاتوق محلی است که اهالی جنوب شهر و به‌خصوص محله جوادیه در هر کجای تهران که زندگی کنند 10 شب اول محرم را به این هیئت می‌آیند و دیدارها تازه می‌شود. شاید مداحی مربی دوستداشتنی جنوب شهری‌ها و حضور فوتبالی‌ها در جذب جوانان به این هیئت هم بی‌تأثیر نباشد. فرهاد کاظمی هر جا که باشد و حتی اگر در شهرستان‌ها هم مربیگری کند دهه اول محرم خود را به تهران می‌رساند و خودش در این مراسم مداحی می‌کند. کاظمی می‌گوید: «پدرم در مراسم عزاداری میاندار بود و من همیشه کنارش بودم. از ۱۲ سالگی‌ام هیئت جداگانه‌ای به نام جوانان تأسیس کردم. به خاطر اینکه بقیه بچه‌ها خجالت می‌کشیدند مداحی کنند، خودم قبول کردم مداحی کنم. صدای خوبی ندارم اما با عنایت امام حسین(ع) صدایم به دل نشست.» کاظمی یک نوحه معروف دارد که به قول خودش هر وقت دلش می‌گیرد آن را می‌خواند؛ «هر زمان که کم آوردم/ تو به دادم رسیدی/ چه کمک‌ها که نکردی/ چه بدی‌ها که ندیدی/ این زندگی‌ام است/‌گر سخت و پر از درد است/ هر جا که زمین خوردم/ زینب کمکم کرده است.»   

 
مردم به‌خاطر امام حسین(ع) می‌آیند 


 از چهره‌های سرشناس ورزشی که در این مراسم حضور دارند می‌توان به حمید استیلی، مهدی رحمتی، علیرضا دبیر، پژمان درستکار، عباس آقایی، سیاوش اکبرپور، غلامرضا محمدی، عباس جدیدی و علیرضا رضایی اشاره کرد. از چهره‌های معروف غیرورزشی هم پژمان بازغی و سیاوش خیرابی پای ثابت این هیئت هستند. علی دایی هم اگر اردبیل نباشد حتماً در این هیئت است. اما فرهاد کاظمی اعتقاد دارد این هیئت نه به‌خاطر حضور سلبریتی‌ها بلکه به دلیل محلی بودنش بین مردم جنوب شهر محبوبیت دارد. او می‌گوید: «هیئت حضرت زینب(س) قدمت دارد و اهالی محله جوادیه خودشان اینجا را سرپا نگه داشته‌اند. اگر بگوییم به‌خاطر حضور سلبریتی‌ها شلوغ می‌شود کم‌لطفی کرده‌ایم. شور عزاداری و صمیمیت اهالی این محله است که پای سلبریتی‌ها را به اینجا باز می‌کند. شاید جوانی از یک محله دیگر دفعه اول برای دیدن فوتبالیست‌ها و بازیگران به این هیئت بیاید، اما دفعه بعد این‌طور نخواهد بود. دفعه دیگر حتماً به‌خاطر فضای خوب هیئت به اینجا خواهد آمد.» او ادامه می‌دهد: «دوست ندارم بگویند اینجا هیئت فرهاد کاظمی است. اینجا هیئت حضرت زینب(س) است و من هم خادم این هیئت. بیرون این در شاید معروف باشم، شاید بازیگران و فوتبالی‌هایی که به این هیئت می‌آیند بیرون این در سلبریتی باشند اما پایشان را که اینجا می‌گذارند عزادار امام حسین(ع) هستند و بین مردم می‌نشینند و عزاداری می‌کنند.» 


قانون‌های ممنوعه در هیئت معروف جوادیه 

مربی معروف حالا در محله فرمانیه زندگی می‌کند اما رفت‌و‌آمدش به محله قدیمی کم نشده است. می‌گوید: «در این 30سال نشان دادم نه تنها محله‌ام را فراموش نمی‌کنم بلکه چراغ این هیئت در طول سال هم روشن است. خوشبختانه توانسته‌ایم اعتماد خانواده‌ها را هم جلب کنیم. مثلاً پدری که تأکید دارد پسرش ساعت 10 شب خانه باشد شب‌های محرم اجازه می‌دهد پسرش تا نیمه‌شب در این هیئت باشد. در این هیئت قانون‌هایی داریم که کسی نباید از آن تخلف کند. هیچ‌کس نباید سیگار بکشد. چه مقابل در هیئت و چه داخل، حتی در ایستگاه صلواتی. دور هم جمع شدن و بگو و بخند مقابل هیئت نداریم. کسی حق ندارد هنگام عزاداری یک گوشه بنشیند و با موبایلش بازی کند، موبایل‌ها خاموش! مداحی‌ها باید هدفمند باشد و بزرگ‌ترین اتفاق ختم قرآن است که در این ماه انجام می‌دهیم.» 
کاظمی حرف‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «اگر کسی از اهالی محله یکی از اعضای خانواده‌اش را از دست بدهد می‌تواند مراسم عزاداری‌اش را در این تکیه برگزار کند. گاهی مهمان از شهرستان برایشان می‌رسد ما همین‌جا از آنها پذیرایی می‌کنیم. اگر خانواده متوفی وضعیت مالی خوبی هم نداشته باشند از پول صندوق از مهمانان پذیرایی می‌کنیم.» فرهاد کاظمی در میان صحبت‌هایش تأکید می‌کند: «این فعالیت‌ها را فرهاد کاظمی انجام نمی‌دهد. این هیئت را اهالی محله جوادیه می‌گردانند و در خدمت خودشان است.» 


سلبریتی‌ها هم نیایند، عزاداری پر شور است 

یکی از چهره‌های معروفی که پای ثابت هیئت حضرت زینب(س) است و 10 شب اول محرم را در این هیئت می‌گذراند، «‌محسن کاوه» است. او که در طول سال هم رفت‌وآمد زیادی به محله جوادیه دارد، بچه خزانه است و یکی از بهترین مربی‌های کشتی آزاد. می‌گوید: «برای من بسیار مهم است که در ماه محرم به هیئت خودمان بروم. ما در خزانه هم هیئت داریم، هیئت محلی خودمان است. اما از بچگی یک شب در میان بین خزانه و جوادیه بوده‌ام. هیئت حضرت زینب(س) هیئت معروف جنوب شهری‌ها است.» او از تأثیر سلبریتی‌ها در هیئت‌های مذهبی می‌گوید: «چه افراد معروف باشند چه نباشند مردم عزاداری امام حسین(ع) را به بهترین نحو انجام می‌دهند اما اگر افراد معروف هم در این مراسم مذهبی شرکت کنند تأثیر زیادی در جذب جوانان به هیئت‌های مذهبی دارد البته اعتقاد من این است که نباید برای سلبریتی‌ها جای مخصوصی در نظر گرفت و از مردم جدایشان کرد. آنها باید بین مردم باشند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید