• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 شهریور 1397
کد مطلب : 31009
+
-

استعداد ویژه شطرنج و هوادار استقلال

استعداد ویژه شطرنج و هوادار استقلال

لیلی خرسند

پرهام مقصودلو، نفر اول شطرنج ایران است و به ریتینگ 2700رسیده؛ ریتینگی که تا حالا هیچ ایرانی به آن نرسیده است. وی جزو 50نفر اول جهان است اما جالب است بدانید که او در سال کمتر از یک‌ماه مربی دارد و برای رسیدن به این جایگاهی که الان دارد و قهرمانی جوانان جهان که روزهای قبل در ترکیه به آن رسید، سالانه حدود 100 میلیون تومان از جیب خانواده‌اش هزینه کرده است. او در گفت‌وگو با همشهری از دغدغه‌ همیشگی‌اش گفته، از مشکلات سربازی، مشکلات مالی و... .
    بعد از قهرمانی در مسابقات جوانان جهان خیلی از قهرمانان بزرگ جهان به تو تبریک گفتند؛ حتی سوزان پولگار، اسطوره شطرنجبازان زن جهان هم که خیلی از تو تعریف کرده. 
دقیقا همین‌طور است. برایم مهم این است که قهرمانان بزرگ جهان هم مسابقات مسترز شارجه را دیدند و هم مسابقات جوانان را. این نشان می‌دهد که چقدر سطح مسابقات بالاست و اتفاقاتش بین قهرمانان جهان بازتاب دارد.
    این تعریف‌ها به تو  انگیزه‌ می‌دهد؟
خیلی. سوزان اسطوره جهانی است و نخستین زنی است که به استاد بزرگی مردان رسیده است. پیام‌هایی که او می‌دهد خیلی به من انگیزه می‌دهد و حس و حالم را خوب می‌کند. خیلی به من لطف دارد.
    اگر این بازتاب جهانی نبود، شاید در ایران هم کمتر کسی متوجه ارزش کارت می‌شد.
بله. واکنش قهرمانان بزرگ تأثیرگذار بود و اگر آنها چیزی نمی‌گفتند شاید بازتاب خبری کارم در ایران خیلی کمتر می‌شد.
    الان به رتبه 2700رسیده‌ای. کارشناسان می‌گویند شطرنجبازی در این سطح، مربی‌ای در این سطح هم می‌خواهد.
می‌خواهم ولی هیچ‌وقت به طور بلندمدت مربی نداشته‌ام. در مقطع کوتاهی که در اردو بودیم، مربی داشتم ولی بیرون از اردو خودم کار می‌کنم. مربی تیم ملی هم در مسابقات همراه ما نیست. در مسابقات آزاد هم که شرکت می‌کنم، مربی ندارم.
    گفتی کارلسن نروژی برای اینکه به ریتینگ فعلی تو برسد،3 سال و 3‌ماه کار کرده و تو 2 سال و 6 ماه. در شرایطی که مربی نداری، باید استعداد ویژه‌ای باشی.
هستم و به‌خاطر همین است که دوست دارم مسئولان قدرم را بدانند. الان دغدغه بزرگ من سربازی است و اینکه حمایت مالی بشوم. من هر باری که می‌خواهم تورنمنت خارجی بروم، استرس دارم.
    مشکل سربازی را چند باری گفته‌ای. مسئولان کاری نکرده‌اند؟
فدراسیون در حال رایزنی با وزارت ورزش است تا مشکل را حل کند ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.
    خیلی از شطرنجبازان می‌گویند خودشان هزینه می‌کنند. شما هم این وضعیت را داری؟
بله. من هم خیلی هزینه می‌کنم. شاید بتوانم بگویم سالی 100 میلیون تومان خانواده‌ام برای شطرنج من هزینه می‌کنند. قبلا برای شرکت در مسابقات زیاد هزینه می‌‌کردم الان که جزو 50نفر اول شده‌ام، هزینه‌ها را خود کشور میزبان می‌دهد.
    روزی 14-13 ساعت تمرین می‌کنی، همه زندگی‌ات شطرنج است؟
نه. خیلی هم اینطور نیست. خیلی تمرین می‌کنم. هفته‌ای 4 روز تمرین زیاد دارم، به بقیه زندگی‌ام هم می‌رسم، تفریح هم می‌کنم.
    ظاهرا طرفدار فوتبالی و هوادار استقلال؟
بله دوآتیشه. امروز (دیروز) هم بازی دارد، حتما می‌بینم. واقع‌‌بینانه بگویم بردشان سخت است.
    خیلی از قهرمانان ورزش‌های غیرفوتبالی به‌خاطر تبعیضی که بین فوتبالیست‌ها و بقیه رشته‌ها هست، اصلا فوتبال نمی‌بینند.
سعی می‌کنم به این قضایا فکر نکنم. من کار خودم را می‌کنم. کاری ندارم به فوتبال می‌رسند یا والیبال. خودم را درگیر نمی‌کنم. این مسئولان هستند که باید به همه ورزش توجه کنند.
    با استقلالی‌ها در ارتباط هم هستی؟
نه. دوست دارم باشم ولی نیستم. فعلا یک هوادارم.
    المپیاد جهانی نزدیک است. می‌گویند معیار پرهام در این المپیاد مشخص می‌شود؟
نتیجه این المپیاد برای من خیلی مهم است. من میز یک بازی می‌کنم و نتیجه میز یک در کار کل تیم تأثیر می‌گذارد. امیدوارم که بتوانم میز یک خوبی باشم. ما جوان‌ترین تیم جهان هستیم و همه نگاه‌ها به ماست.
    فدراسیون نمی‌خواهد مربی برایت بگیرد؟
هزینه‌اش خیلی زیاد است. من مربیان زیادی را زیرنظر دارم ولی نمی‌دانم فدراسیون هزینه می‌دهد یا نه. یا من باید بروم یا باید مربی به ایران بیاید. من بروم، هزینه‌ها کمتر می‌شود. هر مربی خوب الان روزانه 400-300 دلار می‌گیرد.
    مسابقات نمی‌روید؟
بیشتر مسابقات آزاد شرکت می‌کنیم. بعضی از مسابقات جدول‌های بسته‌ای هستند که بهش می‌گویند جدول استادی، تعداد کم است و دوره‌ای با هم بازی‌ می‌کنند. این مسابقات طرفداران زیادی هم دارد و برای من مهم این است که در این مسابقات شرکت کنم. این مسابقات دعوتی است و فدراسیون باید رایزنی کند تا بتوانم در این مسابقات شرکت کنم. الان با رنکینگی که دارم، احتمالش زیاد است که دعوت شوم.
    چرا از لقب فیل بزرگ بدت می‌آید؟
کلا از لقب بدم می‌آید. اسم خودم بهتر از هر لقبی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید