• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 شهریور 1397
کد مطلب : 30998
+
-

فرصتی برای فراموشی کابوس روسیه

فرصتی برای فراموشی کابوس روسیه

 فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا تقابل برترین‌های قاره در چارچوب مسابقاتی است که برخی آن را مهم‌ترین و ارزشمندترین تورنمنت فوتبال در دنیا می‌دانند. از 32تیم حاضر در مرحله گروهی، دو تیم یانگ‌بویز سوئیس و هوفن‌هایم آلمان، تازه‌وارد هستند و 30تیم دیگر سابقه حضور در چمپیونزلیگ را داشته‌اند. فینالیست‌های فصل قبل، در گروه‌های سختی قرار دارند و تقریبا می‌توان گفت که جمع مدعیان جمع است. رئال‌مادرید، بارسلونا، پاری‌سن‌ژرمن، منچسترسیتی، لیورپول، یوونتوس و بایرن‌مونیخ را می‌توان مدعیان اصلی قهرمانی دانست. اما بزرگ‌ترین شاخصه لیگ قهرمانان این فصل، می‌تواند حضور کریستیانو رونالدو در یوونتوس، سرمربیگری کارلو آنچلوتی در ناپولی و نبودن زین‌الدین زیدان، پس از 3فصل قهرمانی پیاپی با رئال‌مادرید باشد. CR7 در آستانه نخستین بازی یوونتوس، در سریA خوش درخشید و با زدن دو گل و ثبت یک بریس به‌نام خود، نشان داد در بینکونری هم مشکلی برای گل زدن ندارد و همان رونالدوی آماده و تیزچنگ رئال‌مادرید است. اما کارلو آنچلوتی که دو بار به‌همراه میلان و یک بار به‌همراه رئال‌مادرید قهرمان چمپیونزلیگ اروپا شده، این بار به‌عنوان سرمربی ناپولی گام به این مسابقات می‌گذارد و خوب می‌داند که با این تیم نمی‌تواند داعیه قهرمانی داشته باشد. کارلتو پس از باب پیزلی که 3بار به‌همراه لیورپول جام باشگاه‌های اروپا را فتح کرده بود، به‌عنوان دومین مربی موفق به ثبت این مهم شد. البته پس از او، زین‌الدین زیدان هم به این رکورد رسید. زیزو در سال‌های2016، 2017 و 2018 توانست رئال‌مادرید را قهرمان چمپیونزلیگ کند و نام خود را در تاریخ این رقابت‌ها به ثبت برساند.
مهم‌ترین بازی‌های امشب و فرداشب لیگ برتر، جدال تماشایی اینتر و تاتنهام در جوزپه مه‌آتزا، لیورپول و پاری‌سن‌ژرمن در آنفیلد، رئال‌مادرید و رم در سانتیاگوبرنابئو و والنسیا و یوونتوس در مستایا خواهد بود. لیگ قهرمانان اروپا برای نخستین بار در تاریخ شاهد تغییر ساعت در برگزاری مسابقات است. مسابقات به وقت تهران در دو ساعت 21:25 و 23:30 برگزار می‌شود تا مسابقات بیشتری را علاقه‌مندان به فوتبال در سرتاسر دنیا به تماشا بنشینند. با این وصف، در یک دور از مسابقات لیگ قهرمانان در مرحله گروهی، به‌جای دو بازی، می‌توان 4مسابقه را تماشا کرد. بازی فینال در ورزشگاه مترو پولیتانو شهر مادرید برگزار می‌شود؛ یعنی ورزشگاه اختصاصی اتلتیکو.

   بازگشت ستاره‌ها
رقابت‌های جام‌جهانی2018، برای بسیاری از ستارگان فوتبال دنیا، با ناکامی به پایان رسید. بزرگانی همچون: کریستیانو رونالدو، لیونل مسی، نیمار، محمد صلاح، لوئیس سوارس، تونی کروس و بسیاری دیگر، مجبور شدند دست خالی روسیه را ترک کنند. برخی دیگر هم که اصلا در جام‌جهانی حاضر نبودند؛ ستارگانی چون: آرین روبن، کریم بنزما، گرت بیل، الکسیس سانچس، جانلوئیجی بوفون، دنی آلوس و .... حالا اما شروع لیگ قهرمانان اروپا، فرصتی است برای تماشای بازی درخشان ستارگانی که نتوانستند در جام‌جهانی2018، دل هواداران‌شان را به‌دست آورند. در این میان اما برخی دیگر از همین بازیکنان بزرگ، به‌دلیل آنکه تیم‌شان به لیگ قهرمانان نرسیده، در زمره غایبان بزرگ این مسابقات به‌شمار می‌روند. شاید بزرگ‌ترین اسم، ادن آزار، ستاره بلژیکی چلسی باشد که باید شاهد هنرنمایی‌اش در لیگ اروپا باشیم.

فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا امشب با برگزاری 8دیدار در گروه‌هایA تا D آغاز می‌شود و 8 مسابقه هم در گروه‌های E تا H فرداشب به انجام خواهد رسید.
در این گروه می‌توان از 3مدعی صعود نام برد. دورتموند، موناکو و اتلتیکومادرید تیم‌هایی هستند که شانس‌شان از دیگر تیم گروه، یعنی کلوب بروخه بلژیک بیشتر به‌نظر می‌رسد. موناکو و اتلتیکو در لیگ‌های داخلی عملکرد خوبی نداشته‌اند، اما بورسیادورتموند در رده دوم بوندس‌لیگا قرار دارد.
کلوب بروخه  بورسیادورتموند
قهرمان بلژیک که کاوه رضایی را نیز در اختیار دارد، امشب در «یان‌بریدل استادیوم» پذیرای زنبورهای زرد است. بورسیادورتموند با تغییر و تحولاتی که نسبت به فصل قبل داشته با تیمی قدرتمندتر در مسابقات ظاهر شده و برای صعود به مرحله بالاتر می‌خواهد از همین ابتدا امتیازهای لازم را به‌دست آورد. در مقابل، تیم بلژیکی این شانس را دارد که نخستین بازی‌اش در فصل
19- 2018 لیگ قهرمانان را در خانه برگزار کند. کلوب بروخه فصل قبل غایب بود، اما در فصل
17-2016در مرحله گروهی حذف شد. دورتموند نیز فصل گذشته در مرحله گروهی حذف شده بود.
موناکو  اتلتیکومادرید
موناکو، فصل گذشته در گروهی حذف شد که بشیکتاش از آن به‌عنوان تیم نخست به مرحله حذفی صعود کرد. اتلتیکومادرید نیز مانند موناکو در مرحله گروهی فصل قبل حذف شده بود؛ بنابراین، رسیدن به مرحله یک‌هشتم‌نهایی در این فصل، می‌تواند یک پیشرفت محسوب شود. هم لئوناردو ژاردیم و هم دیه‌گو سیمئونه فصل جدید لیگ‌های داخلی را بد شروع کرده‌اند. اتلتیکومادرید از 4بازی تنها 5 امتیاز دارد و موناکو از 5بازی، 5 امتیاز. تلاش 2 تیم، امشب در لویی‌دوم بسیار تماشایی خواهد بود.
بسیاری این گروه را گروه مرگ مسابقات می‌دانند. بارسلونا، آیندهوون، تاتنهام و اینترمیلان می‌توانند بازی‌های بسیار تماشایی و جذابی را در این گروه رقم بزنند. به‌نظر می‌رسد که بارسا و تاتنهام بیشترین شانس را برای صعود داشته باشند، اما لطفا اینتر و آیندهوون را دست‌کم نگیرید.
بارسلونا  آیندهوون
بارسا، فصل گذشته به‌طرز شگفت‌آوری در یک‌چهارم‌نهایی مغلوب آ.اس رم شد. آنها در این فصل شرایط مناسب‌تری دارند و اگرچه در لالیگا بازی‌های جذابی را به‌نمایش نگذاشته‌اند، اما نتایج خوبی را گرفته‌اند. مقابل آنها، آیندهوونی قرار دارد که هر 5بازی نخست فصل را برده و صدرنشین اردیویزی است.
اینتر  تاتنهام
هر دو تیم با باخت خانگی در لیگ داخلی به مصاف هم می‌روند. اینتر در خانه به پارما باخت و تاتنهام در زمین‌اش به لیورپول. شاید پیروزی در این دیدار برای هر دو تیم بازگشت به فصل محسوب شود، اما اگر قرار به صعود از این گروه ترسناک باشد، هر دو تیم باید برای کسب 3امتیاز گام به میدان بگذارند. تقابل لوچیانو اسپالتی و مائوریسیو پوچتینو، تقابل 2مربی تحت فشار است که می‌خواهند با برد در این مسابقه، حاشیه‌ها را از خود دور کنند. اینتر پس از 7سال بار دیگر به CL آمده و این درحالی است که تاتنهام فصل گذشته توانست خود را به مرحله یک‌هشتم نهایی برساند.
 همانند گروه B، این گروه نیز گروهی است که تیم‌های قدرتمندی در آن حضور دارند. بی‌شک تقابل لیورپول، پاری‌سن‌ژرمن، ناپولی و ستاره‌سرخ بلگراد می‌تواند هواداران فوتبال را پای تلویزیون‌ها و در ورزشگاه‌ها میخکوب کند. از ستاره‌سرخ که بگذریم، 3تیم دیگر بیشترین شانس را برای رسیدن به مرحله یک‌هشتم نهایی دارند.
لیورپول  پاری‌سن‌ژرمن
تقابل اندیشه‌های آلمانی، بارزترین شاخصه این بازی است؛ 2‌سرمربی که سابقه کار کردن در بورسیادورتموند را هم دارند. هم لیورپول و هم پاری‌سن‌ژرمن در لیگ‌های داخلی فوق‌العاده ظاهر شده‌اند و همه بازی‌هایشان را تاکنون با برد پشت سر گذاشته‌اند. بنابراین بازی امشب آنها در آنفیلد قطعا یکی از تماشایی‌ترین بازی‌های فوتبال لیگ قهرمانان اروپا در مرحله گروهی خواهد بود. پاری‌سن‌ژرمن که سخت به‌دنبال کسب قهرمانی‌ یا دست‌کم رسیدن به فینال است، این بار با توماس توخل، سرمربی آلمانی خود، این سودا را در سر دارد. از سوی دیگر لیورپول نیز با یورگن کلوپ آلمانی، فصل گذشته تا فینال پیش رفت و در این فصل نیز می‌خواهد این روند را حفظ کند.
ستاره‌سرخ  ناپولی
کارلو آنچلوتی این بار با ناپولی در لیگ قهرمانان حاضر خواهد بود. از شانس بدش، گروه بسیار دشواری نصیب تیمش شده و به‌نظر می‌رسد که برای رسیدن به یک‌هشتم نهایی، او و مردانش کار بسیار دشواری خواهند داشت. ناپولی امشب در بلگراد میهمان ستاره‌سرخ است و برای آنکه شانس رقابت با 2‌تیم بزرگ این گروه را داشته باشد، باید 3امتیاز را با خود به ایتالیا بیاورد.
 درحالی‌که 2 گروه قبلی، گروه‌های مرگ بودند، اینجا، 4تیم با افتخارات کم در لیگ قهرمانان حضور دارند. در این گروه تنها‌ پورتو در فصل قبل حضور داشته و 3تیم لکوموتیو مسکو، شالکه و گالاتاسرای، فصل گذشته غایب بوده‌اند. لکوموتیو در این میان رکورد جالبی دارد و پس از 15سال بار دیگر رنگ لیگ قهرمانان را می‌بیند!
گالاتاسرای  لکوموتیو
ورزشگاه ترک‌تله‌کام در سیران‌تپه، میزبان این بازی مهم خواهد بود. مسیر صعود از گروه برای هر 2تیم می‌تواند از همین بازی استارت بخورد. فاتح تریم، سرمربی گالاتاسرای پس از 2 فصل غیبت می‌خواهد تیمش را از این گروه به مرحله بالاتر ببرد. در مقابل او یک مربی کهنه‌کار دیگر به نام یوری سمین حضور دارد که می‌تواند تقابل‌شان را تماشایی کند.
شالکه  پورتو
یک مربی جوان به نام دومنیکو تدسکو با 33سال سن روی نیمکت شالکه نشسته و می‌خواهد پس از 3فصل غیبت، این تیم را بار دیگر از مرحله گروهی بالا ببرد. شالکه از فصل8-2007هر زمان که به لیگ قهرمانان راه یافته، توانسته از مرحله گروهی نیز صعود کند.
 در این گروه همه روی بایرن‌مونیخ به‌عنوان مدعی اصلی حساب می‌کنند، اما واقعیت این است که نمی‌توان از آژاکس آمستردام، آ.ا.ک آتن و بنفیکا هم به این سادگی‌ها عبور کرد.
آژاکس  آ.ا.ک آتن
آژاکس 3فصل غایب بوده و پیش از آن در 5فصل پیاپی در مرحله گروه حذف شده است. باتوجه به وضعیت گروه‌بندی، آنها این شانس را دارند که به‌عنوان یکی از صعودکنندگان راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شوند و طلسم‌شان را بشکنند. مقابل این تیم در بازی فرداشب، تیمی قرار دارد که آخرین بار در فصل
7-2006 در چمپیونزلیگ دیده شده است؛ تیمی که در لیگ قهرمانان، هرگز سابقه صعود به مرحله حذفی را نداشته است.
بنفیکا  بایرن‌مونیخ
این 2تیم در مرحله یک‌چهارم نهایی فصل16-2015 مقابل هم بازی کردند که بازی رفت را بایرن با یک گل برد و بازی برگشت با تساوی 2-2 به پایان رسید. نیکو کوواچ پس از آنکه استارت بسیار خوبی را در بوندس‌لیگا داشت، حالا به‌دنبال یک شروع رؤیایی در لیگ قهرمانان است.
 در این گروه یک تیم تازه‌وارد که سابقه حضور در لیگ قهرمانان و جام باشگاه‌های اروپا را ندارد، حاضر است. هوفنهایم با یولیان ناگزمان، سرمربی جوان و خوشفکر خود در CL به‌دنبال تاریخ‌سازی است. آلمانی‌ها، فصل قبل لایپزیش را در چنین شرایطی داشتند که در مرحله گروهی حذف شد. شاختار دونتسک، منچسترسیتی و لیون نیز در این گروه هستند. سیتی با پپ گواردیولا این فصل هم یک مدعی تمام‌عیار است و همانند PSG به‌دنبال رسیدن به نخستین فینالش خواهد بود.
شاختار  هوفنهایم
در تاریخ لیگ قهرمانان و جام باشگاه‌های اروپا، تنها 2تیم از اوکراین توانسته‌اند در این مسابقات حضور داشته باشند. یکی از آنها، شاختار دونتسک است که یک‌بار هم توانسته به یک‌چهارم‌نهایی برسد. آنها در این فصل نیز یکی از مدعیان صعود از گروه هستند. تقابل با هوفنهایم عیار 2تیم را در لیگ قهرمانان این فصل مشخص خواهد کرد.
منچسترسیتی  لیون
سیتی در ورزشگاه اتحاد میزبان لیون است. لیونی‌ها از 5 بازی خود در لیگ یک فرانسه، 7امتیاز به‌دست آورده‌اند و سیتی نیز از 5 بازی‌اش، 13امتیاز. برای آبی‌های منچستر، بازی با لیون می‌تواند یک شروع بسیار خوب در یک راه طولانی باشد. لیون اما به‌دنبال کسب یک امتیاز از این میدان خواهد بود تا بتواند به روزهای آینده امیدوار باشد.
 تاکنون هیچ تیمی از گروهG‌نتوانسته قهرمان CL شود و رئال‌مادرید اکنون در این گروه حضور دارد! زسکامسکو، رم و ویکتوریاپلژن هم اینجا هستند و به‌نظر می‌رسد که این 3تیم باید پس از رئال‌مادرید به فکر صعود از این گروه باشند.
رئال‌مادرید  رم
شرایط جالو روسی در این فصل به‌هیچ عنوان خوب نیست. آنها از 4 بازی خود در سریA، تنها 5 امتیاز به‌دست آورده‌اند. بازی حساس‌ فرداشب در سانتیاگو برنابئو می‌تواند شرایط صعود از این گروه را برای آنها مشخص کند. هر 2تیم با تساوی مقابل حریفان‌شان در لیگ‌های داخلی به مصاف هم می‌آیند.
ویکتوریا پلژن  زسکامسکو
یک جدال اروپای شرقی برای کسانی که فوتبال بلوک شرق (سابق) را دنبال می‌کنند. 2تیم برای رسیدن به مرحله بعدی باید به فکر 3امتیاز این بازی باشند. ویکتوریا آخرین بار در فصل    14-2013 در لیگ قهرمانان حاضر بود و در همان مرحله گروهی هم حذف شد. زسکامسکو هم که در 5فصل اخیر در چمپیونزلیگ حاضر بوده و هر 5بار در مرحله گروهی حذف شده، این شانس را دارد که مقابل پلژن و رم امتیازات لازم را به‌دست آورد.
 یکی دیگر از گروه‌های سخت، فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا، گروه آخر است؛ جایی که یانگ‌بویز سوئیس، منچستریونایتد، والنسیا و یوونتوس قرار دارند. بلافاصله پس از قرعه‌کشی، همه درباره تقابل مجدد کریستیانو رونالدو و منچستریونایتد سخن گفتند. یانگ‌بویز نیز تازه‌وارد بوده و پنجمین تیم سوئیسی لیگ قهرمانان است. در میان سوئیسی‌ها، تنها بازل است که توانسته از مرحله گروهی صعود کند.
یانگ‌بویز  منچستریونایتد
آقای خاص پس از پیروزی خارج از خانه مقابل واتفورد و رها‌شدن از فشارهای وارده، به‌دنبال کسب 3امتیاز شیرین در لیگ قهرمانان است تا بتواند جایگاهش را در اولدترافورد تثبیت کند. شیاطین سرخ فصل گذشته در مرحله یک‌هشتم نهایی از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند و مورینیو و مردانش در این فصل با توجه به گروهی که در آن قرار دارند، کار دشواری را پیش روی خود می‌بینند. بنابراین، پیروزی مقابل یانگ بویز که به‌ظاهر ضعیف‌ترین تیم گروه است، می‌تواند شرایط را برای مورینیو و تیمش در ادامه راه، راحت‌تر کند.
والنسیا یوونتوس
بی‌شک تمام نگاه‌ها به این بازی ختم به کریستیانو رونالدو می‌شود. ابرستاره پرتغالی حالا می‌خواهد با پیراهن بینکونری نیز در لیگ قهرمانان، رکوردشکنی کند. بازی او مقابل والنسیا و بازگشت به مستایا، یادآور خاطره رویارویی‌هایش با خفاش‌ها در پیراهن رئال‌مادرید است. یوونتوس که در خط میانی و دفاع هنوز نواقصی دارد، در گروهی دشوار به‌دنبال صعود و البته تداوم راهش تا رسیدن به قهرمانی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید