• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 شهریور 1397
کد مطلب : 30999
+
-

علی پروین: خواستم حسن خمینی را پرسپولیسی کنم، زیر بار نرفت

جام‌جهانی را نگاه نکن، قهرمانی در جام‌ملت‌ها کار ساده‌ای نیست!

علی پروین: خواستم حسن خمینی را پرسپولیسی کنم، زیر بار نرفت

محمد زارعی جن قشلاقی

با شروع‌ماه محرم محله علی پروین، در منطقه لواسان حال و هوای خاصی دارد. چند سالی می‌شود که او طبقه همکف منزلش را به حسینیه تبدیل کرده و با آغاز‌ماه محرم هیئت عزاداری برای سیدالشهدا برپا می‌کند.
معمولا کسی برای این مراسم دعوت نمی‌شود اما بسیاری از همبازی‌ها و شاگردان علی پروین و حتی بچه محل‌های قدیمی او از دولاب تهران به همراه طرفداران پرو پا قرص سلطان‌خود را به لواسان می‌رسانند. طبق روال چند سال گذشته یک شب مهمان هیئت علی پروین بودیم و گپ خودمانی با او داشتیم. گفت‌وگوی ما با اسطوره فوتبال ایران درباره حال و هوای محرم بود اما به فوتبال هم کشیده شد.
  یک محرم دیگر رسید و ما در مراسم هیئت شما شرکت کردیم. محرم برای شما معنای ویژه‌ای دارد.
بله؛ یک سال از عمر ما گذشت تا چشم روی هم گذاشتیم یک‌ماه محرم دیگر آمد. متأسفانه شش هفت شب خیلی زود گذشت. من در راه که می‌آمدم به این آقا سعید(اشاره به یکی از همراهان خود) می‌گفتم 10روز مانده به محرم ذوق این را داشتیم که کوچه‌ها را درست کنیم، حسینیه را یک دستی بکشیم. حالا چشم روی هم گذاشتیم شش-هفت‌روز آن گذشت. یک چشم هم برهم بزنیم چند روز باقی مانده هم تمام می‌شود. ما با عشق امام حسین و عشق اهل‌بیت(ع) هم زنده‌ایم و هم با اینها عشق می‌کنیم. حالا محرم نباشد، ‌ماه صفرباشد یا‌ماه مبارک رمضان باشد. با اینها ما کیف می‌کنیم چراکه در خون و دل مان است. یک مداحی چند روز پیش می‌گفت خدا آن پدر و مادرانی را بیامرزد که ما را اهل‌بیتی کردند، یعنی امام حسینی کردند. عشق ما امام حسین(ع) است و اهل‌بیت(ع)...
   با یک ذوق و اشتیاقی از حال و هوای‌ماه محرم صحبت می‌کنید مثل جوان‌هایی که از چند هفته قبل مشتاق شروع مراسم‌های این‌ماه هستند.
من خودم از بچگی محرم را خیلی دوست داشتم؛ از سن و سال این هم (اشاره‌اش به یک نوجوان بهبهانی است که به عشق او به تهران آمده) کمتر بودم. من از 14سالگی کلاس قرآن می‌رفتم. از این کلاس‌هایی که قرآن را با رحل جلوی شما می‌گذاشتند. یواش یواش که وارد فوتبال شدم کمتر وقت داشتم کلاس‌های قرآن بروم ولی عشق ما محرم و‌ ماه رمضان است. البته همه ماه‌ها عشق است ولی این ماه‌ها بیشتر عشق می‌کنیم.
   شما برادرزاده‌تان را که هر ساله در این هیئت حاضر می‌شد چند‌ماه قبل از دست دادید و این خاطره تلخ یک‌سال گذشته است؟
دیگر این چیزها برای همه هست. مرگ دست آن بالایی است. دست من و شما نیست. بله ما برادرزاده مان را از دست دادیم و جایش اینجا خالی است. هر سال 5شب اینجا بود ولی امسال متأسفانه نیست. خدا به خانواده‌اش صبر بدهد.
  هیئت شما محفلی هم برای جمع شدن اهالی فوتبال شده.
(به یکی از دوستان قدیمی‌اش که تازه از در وارد شده اشاره می‌کند) این آقا هاشم 55سال است که دنبال ما و پرسپولیس است. البته اینجا برای فوتبالی‌ها نیست. اینجا هیئت امام حسین است. هیئت لواسانی‌ها است. هیچ‌کس را از تهران دعوت نمی‌کنیم. این سرهنگ (اشاره به فردی که از مسئولان سابق برگزاری مسابقات لیگ برتر در ورزشگاه آزادی بود) را می‌بینید؟ امروز قدمش را گذاشته روی تخم چشم ما و آمده است. هرکی دلش بخواهد تشریف می‌آورد. فوتبالیست‌‌ها می‌آیند، هنرمندان می‌آیند ولی هیئت ما هیئت امام حسین(ع) و لواسانی‌ها است. حالا بچه‌ها محبت دارند می‌آیند. جمعه شب ناصرمحمدخانی آمده بود، کارگر، کامیابی‌نیا و پنجعلی هم بودند. شب قبل‌تر ضیا عربشاهی، رحیم یوسفی و مرتضی فنونی‌زاده آمده بودند. شنبه شب هم آقای گرشاسبی، درخشان، کلانی و چندتا دیگر از دوستان آمده بودند. هر کسی بیاید به‌خاطر من نیست و برای امام حسین(ع) است؛ ما هم در کنارشان هستیم. بابا این طومارت را کمش کن!(اشاره پروین به لیست 
سؤالات ما است)
  چند روز قبل ملاقاتی هم با سیدحسن خمینی نوه امام‌خمینی(ره) داشتید.
بله پنجشنبه گذشته بود. ما ارادت خاصی به ایشان داریم. البته پسرش هم متأسفانه مثل خودش استقلالی است.ما هم همیشه گفتیم تیم دوم مان استقلال است. دل ما می‌خواهد پرسپولیس و استقلال در آسیا موفق باشند(این مصاحبه قبل از بازی‌های دیروز پرسپولیس و استقلال انجام شد) ما را دعوت کردند ما هم با کمال میل رفتیم. آنجا که رفتیم حاج احمدآقا دم در نشسته بود. حاج حسن آقا هم کنارش نشسته بود. یکسری از علما هم بودند.
  ظاهرا با سیدحسن آقا درباره فوتبال هم صحبت کردید.
یک پیراهن امضاشده شماره 7پرسپولیس را به او دادم. گفتم حاج حسن آقا من با این پیراهن پرسپولیسی ات می‌کنم ولی متأسفانه زیر بار نرفت گفت من همچنان استقلالی هستم.
  شما هم قانع شدید؟
ما اتفاقا دوست داریم این رقابت باشد. وقتی هم می‌آییم بین مردم هنگامی که طرف می‌گوید من استقلالی‌ام او را بیشتر تحویل می‌گیریم. نمی‌شود که همه پرسپولیسی باشند و فقط یک نفر استقلالی باشد. ما بیشتر آن استقلالی را تحویل می‌گیریم.
  در مورد تیم پیشکسوتان پرسپولیس که تشکیل دادید برایمان بگویید.
این تشکیلات شرکت پیشکسوتان 6سال است که ثبت شده است. نزدیک 
4 سال و نیم من اصلا دخالتی نداشتم ولی یک سالی است که من به کادر اینها اضافه شدم. تشکیلات خوبی را درست کردیم. نخستین کاری هم که کردیم هفته‌ای دو جلسه تمرین گذاشتیم. این بچه‌ها در امجدیه (ورزشگاه شهید شیرودی فعلی) دور هم جمع می‌شوند. در کنار آن ما داریم نزدیک 100 میلیون در‌ماه به بچه‌های پیشکسوت حقوق می‌دهیم. حتی پیشکسوتانی که از دنیا رفته‌اند ما هنوز داریم به خانواده آنها حقوق می‌دهیم. نفری یک میلیون تومان در‌ماه حقوق می‌دهیم ولی قول دادیم زمانی برسد که در‌ ماه 3-2 میلیون حقوق بدهیم. تا زمانی که من باشم این کار را انجام خواهیم داد. شاید زمانی برسد که ماهی 5میلیون هم حقوق بدهیم. البته باید از این شرکت درآمدزایی کنیم نه اینکه بخواهیم از جیب بدهیم. از جیب اگر بخواهیم بدهیم نمی‌توانیم. ولی الحمدالله کارها روی غلتک افتاده و آقای حسینی واقعا دارد زحمت می‌کشد. آقایان نبی، ذوالفقارنسب، باقرپور و حمید جوادپور الان در این شرکت عضو هیئت مدیره هستند و دارند کار می‌کنند که در آمدزایی شود. استقلالی‌ها هم چند روز قبل با آقای کلانی پیش ما آمده بودند و می‌خواهند این کار را بکنند. اگر این کار را انجام بدهند خیلی خوشحال می‌شویم. همه باشگاه‌ها این کار را انجام بدهند. الان پاس هم  دارد این کار را انجام می‌دهد همه باشگاه‌هایی که پیشکسوت دارند باید این کار را انجام دهند.
  آخر سر پرسپولیسی نشد؟
نه بابا. استقلالی باشد، خوب است. ما نمی‌خواهیم همه پرسپولیسی یا همه استقلالی باشند. ما دوست داریم این رقابت باشد اما رقابت سالم را شاهد باشیم. من هم همیشه گفتم تیم دوم من استقلال است.
  لیگ امسال را تا اینجای کار چطور دیدید؟
پرسپولیس پنجره نقل و انتقالش بسته شده است؛ با این حال وقتی توانستند نساجی را ببرند. ان‌شاءالله همینطور ادامه بدهند تا نیم فصل که بازیکنان جدید هم مجوز بازی بگیرند.
  شما همیشه از آقای کی‌روش حمایت کردید شرایط تیم ملی را برای رقابت‌های جام ملت‌های آسیا چطور می‌بینید؟
من جام‌ملت‌ها را تورنمنتی سخت می‌دانم. یعنی فکر نمی‌کنم به این آسانی‌ها تیم ملی ایران بتواند قهرمان این رقابت‌ها شود. شما به بازی‌های تیم ملی در جام‌جهانی نگاه نکن. در جام ملت‌ها تیم‌هایی مانند ژاپن، کره‌جنوبی و استرالیا هستند.  کار سخت است.
  الان بحث تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش مطرح است در این زمینه چه صحبتی دارید؟
این دیگر دست خودشان است. آقای کی‌روش مشکلی که با فدراسیون دارد این است که هر بازی یا تورنمنتی که تمام می‌شود، اینها در حاشیه هستند. حالا با کی دعوا دارد من نمی‌دانم. با تاج دعوا دارد. با بیرونی‌ها دعوا دارد... آقای کی‌روش باید این دور بری‌ها و حاشیه‌ها را کم کند.
  شما همواره از کی‌روش و برانکو حمایت کردید. نمی‌خواهید وساطت کنید این دو با هم آشتی کنند؟
والا ما 3-2بار این کار را کردیم ولی متأسفانه نشد ولی بازهم این کار را ادامه می‌دهیم.
  در مورد بازگشت علی کریمی به‌عنوان سرمربی تیم سپیدرود چه صحبتی دارید؟
خیلی خوب است. بازیکنان تکنیکی همیشه مربیان خوبی می‌شوند. شنیدم ملوان را در جام حذفی شکست دادند. تیم‌شان در خانه خیلی خوب کار می‌کند. اگر بیرون از خانه هم بتواند مساوی کند و یا تک وتوک ببرد می‌تواند در میانه‌های جدول بماند.
  در پایان اگر صحبتی دارید بفرماید؟
من می‌خواستم از اعضای این هیئت به‌ویژه آقای شرفی تشکر کنم. تمام زحمات هیئت عزاداری ما برعهده ایشان و آقا ذبیح، آقا هاشم، طاهر، بالا رضا، علی آقا و خیلی‌های دیگر که اسم نمی‌برم است. ان‌شاءالله خدا تن سالم به ما بدهد سال بعد بیشتر خدمت کنیم .

این خبر را به اشتراک بگذارید