• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 27 شهریور 1397
کد مطلب : 30988
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/gDY6
+
-

بازار، منتظر انگور ارزان

با آغاز برداشت انگور از باغ‌های آذربایجان شرقی، انتظار کاهش قیمت این محصول در بازار وجود دارد

گزارش
بازار، منتظر انگور ارزان

سیدرضا حسینی‌زاده | تبریز – خبرنگار:


قیمت انگور در تابستان جاری سه برابر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و هر کیلوگرم انگور مرغوب تا 8 هزار تومان در میوه‌فروشی‌های شهر عرضه می‌شود. اما با آغاز برداشت انگور از شهرهای شمالی آذربایجان شرقی به‌ویژه ملکان، به عنوان قطب انگور استان و حتی کشور، انتظار می‌رود این محصول با قیمتی ارزان‌تر به دست مشتریان برسد. 


پیش‌بینی کاهش قیمت انگور

یکی از بارفروشان میدان میوه و تره‌بار تبریز درباره این‌که چرا با وجود افزایش برداشت انگور در استان هنوز کاهش قیمت به صورت محسوس وجود ندارد، عنوان می‌کند: انگور در مقایسه با میوه‌هایی مانند هلو قیمت مناسب‌تری دارد، ضمن این‌که امسال بخش زیادی از انگور استان به استان‌های همجوار که با سرمازدگی مواجه شده‌اند صادر می‌شود. «محمد نوایی» تاکید می‌کند: این عرضه و تقاضاست که قیمت میوه‌ها را مشخص می‌کند و زمانی که میوه زیادی از سوی دلالان خرد و بزرگ وارد میدان می‌شود، برای این‌که میوه سریع‌تر به فروش برسد و دچار افت کیفیت نشود، قیمت پایین‌تری پیشنهاد می‌شود تا محصول هرچه سریع‌تر از سوی مغازه‌داران خریداری شده و به دست مصرف‌کننده برسد. وی با پیش‌بینی کاهش قیمت انگور تا سقف 3 هزار تومان برای هر کیلوگرم بیان می‌کند: آذربایجان جزو مناطق سردسیر بوده و بخش زیادی از انگور باغ‌های جلفا، هادیان و گردیان هنوز برداشت نشده‌اند که با برداشت انگور از تاکستان‌های این مناطق قیمت انگور باز هم کاهش پیدا می‌کند.


برداشت 260 هزار تن انگور 

فرماندار ملکان از پیش‌بینی برداشت 260 هزار تنی انگور در این شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود این میزان محصول در 11 هزار و 500 هکتار از تاکستان‌های این شهرستان برداشت شود و تا یک ماه آینده برداشت محصول ادامه داشته باشد.
«محمدباقر خانی» ادامه می‌دهد: با توجه به افزایش برداشت انگور در این شهرستان، کاهش قیمت این محصول در بازار و همچنین رونق صنعت فراوری محصولاتی مانند کشمش و دوشاب در این منطقه را انتظار داریم که با توجه به اشتغال‌زایی ایجادشده، کاهش بیکاری فصلی را موجب خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات صادرات کشمش ملکان بیان می‌کند: کشمش تولیدی در ملکان پس از فراوری و بسته‌بندی به مقصد کشورهای خارجی از جمله حاشیه خلیج فارس، آسیای میانی، روسیه، اروپا و کانادا و کشورهای شمال آفریقا صادر می‌شود. امسال هم قصد داریم کشورهای هدف صادراتی را با ارتقای محصول کشمش ملکان افزایش دهیم.


تولید 10 هزار تن انگور فخری ‎

با آغاز فصل برداشت انگور، برداشت انگور فخری هم در تاکستان‌های ملکان آغاز شده است. مدیر جهاد کشاورزی ملکان با اعلام این خبر اظهار می‌کند: از 11 هزار و 500 هکتار باغ انگور در این شهرستان، 500 هکتار انگور فخری است.

«حسن علیوند» ادامه می‌دهد: انگور فخری یکی از ارقام دانه‌درشت است که ارزش غذایی فراوانی دارد و به طور معمول در فصل زمستان به صورت آجیلی مصرف می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم امسال 10 هزار تن انگور فخری در ملکان برداشت شود.  علیوند با بیان این‌که این نوع انگور در شهریور می‌رسد و برداشت آن تا مهرماه ادامه دارد، اظهار می‌کند: انگور فخری به علت قند زیاد، دارای ارزش خوراکی فراوان و جایگزین مناسبی برای قند است. 350 تن از انگور فخری تولیدی در شهرستان به صورت تازه‌خوری مصرف و بقیه به صورت خشک به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود.


خسارت سرما به محصولات باغی
 
مدیر جهاد کشاورزی عجبشیر هم از آغاز برداشت انگور در 1100 هکتار از باغ‌های این شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال 17 هزار و 600 تن محصول انگور در عجبشیر تولید می‌شود و علاوه بر بازار مصرف شهرستان در بازار شهرهای همجوار نیز عرضه خواهد شد.
«فرامرز افشانی» با اشاره به آغاز برداشت انگور در یکی از تاکستان‌های بخش قلعه‌چای شهرستان اظهار می‌کند: این شهرستان از نظر کشت انگور در رتبه دوم استانی قرار دارد و متوسط تولید این محصول در مزارع سنتی 12 تن و در باغ‌های روسیمی تا 16 تن در هکتار است.
وی ارقام انگور تولیدی عجبشیر را کشمشی، مثقالی، عسکری، فخری و خلیلی عنوان می‌کند و می‌افزاید: با توجه به شرایط آب و هوایی، برداشت این محصول تا اواخر مهرماه ادامه خواهد داشت. افشانی با اشاره به تولید آبغوره، سرکه سنتی، کشمش و دوشاب در تاکستان‌های شهرستان بیان می‌کند: عرضه محصولات فراوری‌شده برای باغداران توجیه اقتصادی بیشتری دارد. این مسئول درباره خسارات سرمازدگی و تگرگ به باغ‌های انگور شهرستان هم می‌گوید: هر سال بخش قابل توجهی از محصول انگور این شهرستان بر اثر بلایای طبیعی از بین می‌رود. از این رو نصب دستگاه‌‌های پیشگیری ضروری به نظر می‌رسد.


دخالت نکردن دولت در قیمت‌گذاری میوه‌ها 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که دولت در زمینه تعیین قیمت انگور و کشمش به صورت مستقیم ورود نمی‌کند، می‌گوید: دولت در زمینه تعیین قیمت و خرید تضمینی یا توافقی در مورد محصولات استراتژیکی مانند گندم و جو ورود می‌کند و در دیگر محصولات قیمت‌گذاری صورت نمی‌گیرد. اما نظارت بر روند عرضه و تقاضا از سوی این سازمان و ستاد تنظیم بازار وجود دارد تا در مواقع خاصی اقدام به واردات میوه و تنظیم بازار مانند ایام نوروز صورت گیرد.

«اکبر فتحی» ادامه می‌دهد: امسال افزایش قابل توجهی در تولید انگور استان در شهرهایی مانند ملکان و بناب وجود دارد و با توجه به این‌که این محصول ماندگاری زیادی ندارد، فراوری آن به محصولات دیگر مانند کشمش و دوشاب صورت می‌گیرد که بخش قابل توجهی از این محصولات صادر می‌شود و تاکید دولت بر حمایت از صادرکننده‌ها و باز گذاشتن دست آنها در فروش به قیمت بالاتر در بازارهای خارجی و در نهایت ارزآوری بیشتر است.


عرضه ارزان و باکیفیت محصول 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین از برگزاری برنامه‌های جشنواره محصولات کشاورزی در شهرهای مختلف استان همزمان با فصل برداشت این محصولات خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به نتیجه مثبتی که سال‌های قبل از برگزاری این جشنواره‌ها در استان داشتیم، امسال نیز جشنواره‌های متعددی مانند جشنواره سماق، جشنواره زعفران، آلبالو، گل‌محمدی و جشنواره انگور برگزار خواهد شد. 
فتحی با اشاره به برگزاری جشنوراه انگور و دوشاب ملکان به مدت 2 روز در دهه اول مهر، می‌گوید: هشتمین جشنواره برداشت گل‌محمدی 2 ماه قبل در اسکو برگزار شد. در مهر جاری هم برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری جشنواره انگور ملکان با محوریت باغداران و مسئولان منطقه انجام شده است. 

وی به برگزاری موفق جشنواره برداشت آلبالو در بخش تسوج شهرستان شبستر هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: این جشنواره برای نخستین بار برگزار شد و انتظار داریم با برگزاری چنین جشنواره‌هایی در گام نخست کشاورزی و باغداری تقویت شود و هم این‌که محصولات باغی و کشاورزی با قیمت ارزان‌تر و مناسب‌تر به دست مصرف‌کننده برسد و با برگزاری جشنواره انگور ملکان و ایجاد بازار رقابتی این مهم هم به دست می‌آید.


سرمازدگی تاکستان‌های استان 

آفت در محصول انگور امسال اکثر تاکستان‌ها در کشور را شامل شده است و مسئولان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم اعلام کرده‌اند در اکثر شهرهای استان آفت‌زدگی در تاکستان‌ها مشاهده می‌شود. همچنین سرمازدگی فروردین سال جاری هم موجب شد تا بخشی از تاک‌های انگور خشک شده و در نتیجه محصول قابل توجهی از تاکستان‌های شهرهای سردسیر استان به دست نیاید. در شهرهایی مانند سراب و ورزقان این مشکل جدی‌تر از قبل مشاهده شد. با این حال و با وجود آغاز برداشت انگور استان و افزایش تقاضا در بازار، وجود مشکلاتی در عرضه محصول به مصرف‌کننده، نحوه فروش و فراوری محصولاتی مانند دوشاب و کشمش به دغدغه باغداران مبدل شده است. صادرات کشمش هم یکی دیگر از چالش‌های فراروی فعالان تجاری این حوزه است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور خودنمایی بیشتری دارد.


یاقوت زرد ملکان  در سبد خانوار 20 کشور دنیا

انگور ملکان، مشهور به «یاقوت زرد»، از جمله اقلام صادراتی به شکل فراوری‌شده است که به دلیل مرغوبیت توانسته به سبد غذایی 20 کشور اروپایی و حوزه خلیج فارس راه یابد. به گزارش ایرنا، شهرت انگور و کشمش صادراتی ملکان با 80 میلیون دلار در سال، مرزهای ملی را در نوردیده است. امروزه انگور ملکان در مناطق مختلف کشور و کشمش آن در اقصی‌نقاط جهان خریدار دارد و به یکی از اقلام مهم صادراتی آذربایجان شرقی تبدیل شده است. 
کارآفرین و صادر‌کننده نمونه کشور در بخش صادرات محصولات کشاورزی در این باره گفت: انگور و کشمش ملکان از مرغوب‌ترین و گران‌ترین انواع این محصول کشاورزی در دنیاست. 

«مجتبی حدادی بناب» با اشاره به این‌که انگور ملکان در بازارهای جهانی جای ویژه‌ای برای خود باز کرده است، افزود: کشمش انگوری، تیزآبی و آفتابی از مهم‌ترین گونه‌های کشمش صادراتی ملکان به کشورهای خارجی است. 
حدادی عنوان کرد: به طور متوسط سالانه حداکثر تا 250 میلیون دلار از این محصول صادر می‌شود. 
یک تاکدار نمونه ملکان هم گفت: امسال به‌رغم گرمای 45 درجه‌ای که ملکان آن را تجربه کرد، برداشت مناسب از تاکستان‌های این شهرستان داشتیم. 

«منصور صادقیان» اظهار کرد: از هر هکتار باغ انگور 40 تن به روش سنتی برداشت می‌شود، اما امسال از هر هکتار 55 تن امکان برداشت وجود دارد.  وی درباره مشکلات تاکداران ملکان عنوان کرد: کود حیوانی و ارگانیک مورد استفاده در باغ‌های انگور این شهرستان در هر هکتار 300 کیلوگرم است که حدود یک میلیون و 500 هزار تومان هزینه دارد و امسال به لحاظ قیمت افزایش زیادی داشته است. 
صادقیان کمیاب بودن کود ارگانیک در بازار را از مشکلات امسال تاکداران عنوان کرد و گفت: امسال هر کیلو کشمش به صورت عمده و فله‌ای 18 هزار تومان و انگور کیلویی 3 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید