• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30931
+
-

کاهش 100سانتی‌متری ارتفاع آب خزر

 رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اعلام اینکه در 10سال اخیر، ارتفاع آب دریای خزر یک متر کاهش یافته است، گفت: این میزان کاهش در 2سال اخیر 4سانتی‌متر بوده که ضرورت توجه به آن را گوشزد می‌کند.
به‌گزارش ایرنا، مسعود شفیعی دیروز در نشست خبری با موضوع «رونمایی از نخستین چارت‌های بین‌المللی دریای خزر» گفت: یکی از ابزارهای تثبیت حاکمیت در پهنای سرزمینی، تهیه نقشه از سوی کارشناسان است. با همین رویکرد تاکنون 4١ چارت (نقشه) از دریای خلیج‌فارس منتشر و به تازگی ٢ چارت دیگر از دریای خزر نیز آماده انتشار شده است. او گفت: پس از تهیه چارت‌ها، شناورهایی که از دریا عبور می‌کنند ملزم به استفاده از این چارت‌ها هستند که خود منبع درآمدی برای کشور محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه فروش چارت‌ها از سال ٢٠١٧ آغاز شده است، گفت: تا پایان سال ٢٠١٧ میلادی، 6٣ هزار و ٢٠5بار چارت دریای عمان و خلیج‌فارس از این سازمان خریداری شد که حاصل آن درآمدی 45٠هزار دلاری بود. 

خط مبدأ؛ نکته مهم در کنوانسیون حقوقی دریای خزر

شفیعی درباره کنوانسیون حقوقی دریای خزر گفت: این کنوانسیون ٢١مردادماه امسال در قزاقستان امضا شد که نکات فنی و حقوقی مهمی داشت.  مهم‌ترین نکته در این کنوانسیون «خط مبدا» بوده که بر مبنای منفی ٢٨متر است؛ این خط براساس نقشه‌های کشور روسیه تعیین شده که با نقشه‌های ترسیمی در ایران، نیم تا یک متر اختلاف دارد. رئیس سازمان نقشه‌برداری تأکید کرد: این کنوانسیون از نظر فنی مشکلی ندارد و فقط خط مبناست که باید موردتوجه قرار گیرد.  به گزارش همشهری، مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر هم سال گذشته اعلام کرد در 20سال اخیر 1760هکتار از آب‌های ساحلی دریای خزر به‌علت کاهش تراز آب خشک شده است. در این مدت تراز آب دریا سالانه 2تا 30سانتی متر کاهش یافته و این کاهش تنها در سال95 به میزان 12سانتی‌متر بوده است. محمدرضا فاطمی، متخصص اکوبیولوژی دریا با اعلام اینکه پسروی آب دریای خزر بیشترین صدمه را به بخش شمالی دریا می‌زند، ‌به همشهری گفت که «تأثیرات پسروی آب خزر بر عرصه‌های سرزمینی ایران کمتر است.» او تصریح کرد:«بیشترین تأثیر منفی در ایران، ‌خشک شدن تالاب‌هاست. خلیج گرگان و تالاب انزلی با کاهش آب مواجه شده‌اند». از میان 130رودی که به دریای خزر می‌ریزند رودهای داخل ایران تنها 5درصد آب دریای خزر را تأمین می‌کنند اما 80درصد همین میزان اندک هم در سال‌های اخیر به خزر نریخته و در میانه راه با سدها و بندهایی که ایجاد شده به سمت و سوی دیگری هدایت شده است. رودخانه ولگا اما، تامین‌کننده 80درصد آب دریای خزر است و بدیهی است که میزان بارش‌های جوی در آورد آب این رودخانه به خزر نقش بسیار مهمی دارد. شهرام فداکار، مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط‌زیست پیش از این در گفت‌وگو با همشهری با تأکید براینکه ولگا و اقداماتی که در کشور همسایه رخ می‌دهد، نقش زیادی در کاهش تراز آب دریای خزر ایفا می‌کند، گفت: گرمایش زمین و در پی آن خشکسالی در ایران شرایط مساعد کشاورزی در روسیه را فراهم می‌کند و به همین دلیل، آب رودخانه ولگا در روسیه صرف آبیاری زمین‌های کشاورزی می‌شود؛ همین مسئله موجب کاهش حقابه دریای خزر شده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید