• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30918
+
-

مطالعه در همه ماه‌های سال

یادداشت
مطالعه در همه ماه‌های سال


محمود برآبادی/ نویسنده کودک و نوجوان
3ماه تعطیلی تابستان فرصت خوبی برای بچه‌هاست تا کتاب‌های غیردرسی بخوانند اما با توجه به برنامه‌های دیگری که خانواده‌ها در این 3ماه برای فرزندانشان تدارک می‌بینند، چنین فرصتی به‌معنی واقعی دست نمی‌دهد. بیشتر وقت دانش‌آموزان صرف رفت و آمد و حضور در کلاس‌های آموزشی می‌شود و ازاین‌رو چنان که باید نمی‌رسند و نمی‌توانند کتاب بخوانند.

با پایان این 3ماه نیز پدرها و مادرها به فرزندانشان توصیه می‌کنند مطالعه غیردرسی را کنار بگذارند و از وقتشان برای درس خواندن بهترین و بیشترین بهره را ببرند.

واقعیت این است که این رفتارها چه در تابستان و چه در 9ماهه تحصیلی چندان صحیح به‌نظر نمی‌رسد و نتیجه مطلوبی که خانواده‌ها از آنها انتظار دارند، عایدشان نمی‌شود.

کتاب وسیله‌ای است که در مقایسه با سایر سرگرمی‌ها آثار و فواید بیشتری دارد و با افزایش سطح آگاهی‌ها و تقویت تفکر و تعقل کمک زیادی به آینده بچه‌ها می‌کند. از سوی دیگر نسبت به سرگرمی‌های دیگر ارزان‌تر است و تقریبا همه می‌توانند با خرید کتاب یا عضویت در کتابخانه، مطالعه کنند. به‌جز اینها در روزگاری که مطالب درست و نادرست از سوی فضای مجازی منتشر می‌شود، کتاب با داشتن مطالب دقیق و مطمئن افراد را در برابر بسیاری از فریب‌ها مصون می‌دارد.

نکته دیگر اینکه مطالعه آزاد و غیردرسی نه‌تنها باعث افت تحصیلی نمی‌شود، بلکه براساس تجربه و پژوهش‌های فراوان حتی خواندن رمان و مطالب ادبی در موفقیت‌های تحصیلی مؤثرند.

بنابراین همانطور که تابستان به‌دلیل فراغت زیاد فصل مناسبی برای مطالعه است 3فصل دیگر نیز چنین هستند. بچه‌ها با معلم‌ها و کتابداران مدارس در ارتباطند و می‌توانند از آنها برای انتخاب کتاب‌های مفید کمک بخواهند. می‌گویند پشت هر نویسنده، پژوهشگر و خلاصه هر کسی که با مطالعه پیوندی جدی دارد، کسی هست که به او انگیزه خواندن داده است، قطعا آموزگاران می‌توانند چنین افرادی باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید