• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30855
+
-

پزشکان گروه «مرهم» 400 مددجوی کمیته امداد ورامین را رایگان معاینه کردند

نذر تخصص در پنجشنبه‌های نیکوکاری

نذر تخصص در پنجشنبه‌های نیکوکاری

حمیدرضا بوجاریان-فاطمه عسگری نیا|خبرنگار

شهروندان پایتخت به‌راحتی می‌توانند از خدمات پزشکان متخصص بهره‌مند شوند، اما باورش سخت است که بگوییم در فاصله نه چندان دوری از پایتخت، بسیاری از شهروندان خصوصاً آنهایی که بضاعت مالی ندارند با مشکل نداشتن دسترسی به پزشکان متخصص دست به گریبانند. ورامین یکی از شهرهای اقماری پایتخت با دست‌کم 3 هزار خانواده نیازمند تحت پوشش کمیته امداد، فقر و محرومیت بخشی از ساکنان این شهر را به خوبی می‌نمایاند. شاید به همین دلیل است که «گروهی از پزشکان مؤسسه ملی مرهم» با هدف خدمت‌رسانی به این قشر راهی ورامین شده است. مطلب حاضر گزارشی از سفر یک روزه و خدمات پزشکی ارائه شده از سوی پزشکان گروه مرهم است که در قالب نذر تخصص انجام شده است.



بیشتر از2 هفته است که «ننه آسیه» منتظر است تا دکترها به ورامین بیایند و درد زانوهایش را که دیگر امان او را بریده‌اند درمان کنند. وقتی ون سبز رنگ جلو خانه‌اش توقف کرد و دختر جوان خبر داد که نوبتش رسیده است و باید شال و کلاه کند تا او را پیش دکترهایی که از تهران آمده‌اند ببرد سر از پا نمی‌شناخت. پیرزن لنگان لنگان و با کمک دختر جوان خودش را به دکتر می‌رساند. دکترمیانسال حال و روز ننه آسیه را که می‌بیند از او می‌خواهد روی تخت دراز بکشد. دکتر سؤالاتی از ننه می‌پرسد و آسیه خانم برخی را که می‌داند جواب می‌دهد و سؤالی که جوابش را بلد نیست بی‌پاسخ می‌گذارد. معاینه که تمام می‌شود آسیه خانم، دکتر را دعا می‌کند و می‌گوید: «چون پاهایم خیلی درد می‌کند زیاد از خانه بیرون نمی‌آیم. دکتر هم نیست و خیلی وقت‌ها هم باید مدت‌ها منتظر بمانم تا نوبتم شود. آخر سر هم دردم درمان نمی‌شود. خدا خیرت بدهد‌کاری کن که بتوانم راحت‌تر راه بروم.» دکتر با جدیت رو به ننه آسیه می‌کند و در جوابش می‌گوید: «حاج خانم شما خیلی کم تحرک شده‌اید. وزنتان هم زیاد شده و این روی مفاصل پا تأثیر گذاشته است. دارو و پمادهایی را که می‌دهم به موقع استفاده کنید و برای اینکه دردتان کمتر شود، به اتاق کناری بروید تا همکارم بگوید چه ورزشی انجام دهید تا دردتان کم شود.» 


استقبال از ورزش نشسته 

ورزش و نرمش‌های خاص، یکی از روش‌های درمان بیمارانی است که مشکلات مفصل و اسکلت دارند. تقریباً در هرکدام از 7 تخت بیمارستانی که متخصصان در حال ویزیت بیماران هستند، توصیه به ورزش و نرمش به بیماران شنیده می‌شود. برای همین است که متخصص طب ورزشی هم همراه با گروه به ورامین آمده است. تعدادی از بیماران در اتاقی مجزا روی صندلی نشسته‌اند و روش درست ورزش کردن را برای کاهش درد و تورم مفاصل یاد می‌گیرند. ورزش‌های ساده اما مؤثری که با استقبال بیماران روبه‌رو شده است و هر لحظه به تعداد افراد اضافه می‌شود. استقبال به حدی است که یکی از دستیاران هم مجبور می‌شود در اتاق دیگری کلاس دوم را راه بیندازد. 


پزشکان آماده به خدمت


پزشک عمومی هم مشغول معاینه کردن پیرمردی است که از درد سینه و سرفه‌های شدید رنج می‌برد: «کارگر ساختمان هستم و تقریباً 2 سال است که سرفه می‌کنم اما ویزیت پزشکان آنقدر زیاد است که توان پرداخت آن را ندارم. وقتی شنیدم امروز گروه پزشکان به اینجا آمده‌اند و رایگان معاینه می‌کنند، به سرعت خودم را رساندم.» کودکان همراه با بزرگ‌ترهایشان آمده‌اند تا توسط پزشکان معاینه شوند. هرچند متخصص کودکان نیست اما پزشک عمومی نمی‌گذارد کار زمین بماند و کودکان را پذیرش می‌کند. مادر مریم 6 ماهه می‌گوید: «دخترم بدو تولد زردی داشت به خاطر همین خیلی نگران سلامتی‌اش هستم. همسرم کارگر است و ماهانه یک میلیون و 500 هزار تومان حقوق می‌گیرد. با این درآمد کم نمی‌توانیم هزینه درمان را بدهیم. خدا خیرشان بدهد که به فکر مردم هستند و بدون هیچ چشمداشتی برای کمک به ما آمده‌اند.» اهالی گویا منتظر چنین فرصتی بودند تا پای پزشکان خیّر به ورامین باز شود. نگاهی به سالن انتظار می‌اندازیم، زن و مرد، پیر و جوان در گوشه‌ای منتظر نشسته‌اند. یکی چشم‌درد دارد و دیگری از درد گوشش ناله می‌کند و تعدادی هم دست روی‌گونه‌هایشان گذاشته‌اند و از دندان‌درد رنج می‌برند. هرچند دندانپزشک و متخصص گوش و حلق و بینی همراه تیم گروه مرهم نیست اما پزشکان حاضر سعی می‌کنند با معاینه اولیه و تجویز داروهای آرامبخش، درد بیماران را تسکین دهند. یکی از بیماران می‌گوید: «مشکلات درمانی و بهداشتی زیادی در ورامین و شهرستان‌های پاکدشت و پیشوا وجود دارد. امیدوارم اجرای چنین برنامه و طرحی باعث شود پای سایر پزشکان متخصص هم به اینجا باز شود.» بیماران معاینه می‌شوند و نسخه به دست، مسیر خانه‌شان را در پیش می‌گیرند. 


نذر تخصص کرده‌ایم 


عضو امنای مؤسسه مردم‌نهاد مرهم از پزشکان باسابقه و یکی از اعضای سابق شورای اسلامی شهر تهران است. دکتر«رحمت‌الله ‌حافظی» که این روزها دوران بازنشستگی‌اش را با افزایش فعالیت در مطبش می‌گذراند، از مدت‌ها قبل دست به کار خیر بوده است. او می‌گوید: «هدف 63 پزشک متخصصی که با مؤسسه ملی مرهم همکاری می‌کنند رسیدگی به مشکلات بهداشتی و درمانی اقشار آسیب‌پذیر است. این روزها که مشکلات اقتصادی بیشتر از هر زمان دیگری رخ نشان داده است این وظیفه ما پزشکان است که در قالب مسئولیت‌های اجتماعی، اخلاقی و شهروندی دست یاری به بیماران بدهیم و تلاش کنیم با استفاده از توان و دانش خود مرهمی بر زخم‌ها بگذاریم.» او حرفش را این‌طور ادامه می‌دهد: «قرار گذاشته‌ایم از این به بعد، در آخرین پنجشنبه هر ماه با حضور در یکی از شهرهای محروم استان یا نقاط آسیب‌دیده پایتخت، بیماران بی‌بضاعت را در این مناطق ویزیت کنیم.» حافظی درباره روش کار مؤسسه و پزشکان عضو این‌طور توضیح می‌دهد: «هزینه رفت‌وآمد بیماران، ویزیت، دارو، حتی نیاز به اقامت برای استفاده از خدمات بیمارستانی و جراحی به‌صورت کامل از سوی مؤسسه مرهم تأمین و پرداخت می‌شود. به اصطلاح بیمار از منزل تا منزل بابت دریافت خدمات درمانی و بیمارستانی هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند.»


تست‌های درمانی گرانقیمت اینجا رایگان است

«الهام قربانی» از پزشکان متخصص عضو گروه است که در ورامین مطب دارد. او این اواخر به جمع مؤسسه ملی مرهم پیوسته است. او مدت‌هاست دنبال فرصتی بوده که بتواند بخشی از توان خود را برای کمک به بیماران بی‌بضاعت صرف کند. قربانی می‌گوید: «یکی از اساتیدم درباره گروه مرهم و فعالیت‌های آن با من صحبت کرده بود. از آن زمان برنامه‌های گروه مرهم را در نقاط مختلف پیگیری می‌کردم اما چون بیشتر برنامه‌های گروه در استان‌های مختلف بود عملاً فرصت اینکه با اعضا مشارکت نزدیک داشته باشم نداشتم.» او از اینکه اعضای گروه مرهم به ورامین آمده‌اند خوشحال است. وی یادآور می‌شود: «وقتی متوجه شدم قرار است تیمی از پزشکان گروه به ورامین بیایند پیگیری کردم که من هم در این تیم و فعالیت‌هایشان سهیم باشم. دستگاه تست عصب خودم را برداشتم و الان اینجا هستم. هزینه انجام هر تست بین 400 تا 600 هزار تومان است که برای بیماران رایگان انجام می‌شود.»
 

ویزیت 400 بیمار در یک روز 


«ورامین 3 هزار خانواده تحت پوشش دائم و غیر‌دائم کمیته امداد دارد که 50‌درصد آنها سالمند هستند. بیماری‌های اسکلتی و تحرکی، شایع‌ترین بیماری در میان سالمندان است که موضوع را با دست‌اندرکاران گروه پزشکی مؤسسه ملی مرهم در میان گذاشتیم و آنها پزشکان متخصص خود در رشته طب فیزیکی را برای ویزیت بیماران به ورامین اعزام کردند.» این گفته معاون حمایت و سلامت کمیته امداد استان تهران است که از حضور تیم پزشکی مرهم در ورامین راضی است. «علی کریمی اصل خاطرنشان می‌کند: «بیشتر گروه‌های جهادی، خیّران سلامت و فعالان عرصه بهداشت در تهران هستند. اینکه گروه‌های پزشکی خصوصاً پزشکان متخصص راهی شهرهای محروم‌ استان می‌شوند تا به بیماران نیازمند و کم‌بضاعت خدمت کنند، اقدامی ارزشمند است. نیازمند حضور دندانپزشکان خیّر در این شهرستان هستیم و امیدوارم جامعه دندانپزشکان هم آستین را بالا بزنند و سری به بیماران ورامینی بزنند.» کریمی اصل ادامه می‌دهد: «پس از اعلام حضور پزشکان گروه مرهم در ورامین، 200 تن از مددجویان تحت پوشش در شهر ورامین، 100 بیمار از پیشوا و 100 بیمار از پاکدشت برای ویزیت از سوی پزشکان فراخوان شدند. در مجموع 400 بیمار ویزیت شده‌اند.»


فعالیت مؤسسه ملی مرهم در 5بخش پزشکی


علی کیانی| مدیرعامل مؤسسه ملی خیریه مرهم 

روند فعالیت مؤسسه ملی خیریه مرهم از سال 86 با سفر پروفسور «عبدالجلیل کلانتر هرمزی» از برجسته‌ترین پزشکان جراحی پلاستیک کشور به رامهرمز آغاز شد. در ابتدا فعالیت مؤسسه با 5 پزشک متخصص جراحی پلاستیک و با هدف جراحی لب، کام و ناهنجاری مادرزادی سرو صورت آغاز کرد. اکنون با گذشت 10 سال از شروع فعالیت این مؤسسه و پس از دریافت مجوزهای قانونی از وزارت بهداشت و وزارت کشور، پزشکانی در 5 رشته طب فیزیکی و توانبخشی، چشم‌پزشکی، دندانپزشکی، جراحی ستون فقرات و آموزش و فرهنگسازی با مؤسسه مرهم همکاری می‌کنند. از زمان فعالیت مؤسسه، حدود 400 پزشک، مؤسسه دارویی، تجهیزات پزشکی و... با مرهم همکاری و در شهرهای اراک، ساری، ایلام، خراسان جنوبی، کرمانشاه و کهکیلویه و بویراحمد دفاتر مؤسسه به افراد بی‌بضاعت خدمات درمانی رایگان ارائه می‌کنند. شاید جالب باشد بدانید افرادی که هزینه درمان خود برای بیماری‌هایی مانند شکاف کام، ناهنجاری‌های مادرزادی ندارند حتی اگر تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد نباشند می‌توانند با خوداظهاری از پزشکان متخصص گروه مرهم برای درمان خود کمک بگیرند؛ چراکه بر این اعتقادیم اگر فرد توان مالی برای درمان خود را داشت، هرگز رنج چنین مشکلی را بر خود هموار نمی‌کرد. افراد برای برقراری ارتباط با مؤسسه مرهم می‌توانند به سایت این مؤسسه به نشانی http://marhamportal.ir مراجعه کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید