• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30836
+
-

جاده‌های فارس در دست‌انداز بی‌پولی

ایمن‌سازی جاده‌های استان به تامین اعتبار نیاز دارد

راه
جاده‌های فارس در دست‌انداز بی‌پولی

 امیر عفاف| شیراز- خبرنگار:


جاده‌های فارس بنا به دلایل متعدد مانند وسعت و طول راه‌ها، همچنین وجود مناطق سخت‌گذر، گردنه‌ها و نقاط پرتگاهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار و کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی در این استان پهناور همواره مورد مناقشه بوده است. این در حالی است که کلیه اقدامات ایمن‌سازی جاده‌ها از سال گذشته بدون تزریق اعتبار انجام شده است و در صورت تامین اعتبار در زمینه کاهش تصادفات اقدامات مناسبی را شاهد خواهیم بود.

ایمن‌سازی جاده‌ها

مدیر کل راهداری و حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای فارس با اعلام این که از ابتدای سال گذشته تاکنون 51 پروژه در حوزه نگهداری جاده‌ها شامل 144 کیلومتر روکش آسفالت، 540 هزار کیلومتر مربع لکه‌گیری آسفالت و 46 کیلومتر آسفالت‌های حفاظتی با اعتباری بالغ بر 87 میلیارد تومان اجرا شده است، می‌گوید: این اقدامات در حوزه کاهش تصادفات، ارتقای ایمنی و استفاده از امکانات و تجهیزات در حوزه راهداری بدون تزریق اعتبار انجام شده
 است.

«علیرضا سیاهپور» به رفع نقاط پرتگاهی جاده‌های فارس اشاره می‌کند و می‌افزاید: 616 کیلومتر شانه‌ساز‌ی با رقم 61 میلیارد تومان برای کاهش تصادفات در جاده‌های فارس انجام شده است.
وی ادامه می‌دهد: تعداد تصادفات جاده‌ای امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته30 درصد افزایش یافته است.

سیاهپور با اشاره به وسعت فارس و وجود مناطق سخت‌گذر و گردنه‌ها و نقاط پرتگاهی می‌گوید: در جاده‌های استان از ابتدای سال 96 تا امروز 300 کیلومتر خاکریز برای جلوگیری از سقوط وسایل نقلیه به دره‌ها با اعتباری بالغ بر 13 میلیارد تومان ایجاد شده است.‌ همچنین جاده‌ها با استقرار جداکننده بتونی در مسافت 150 کیلومتری و قراردادن جداکننده‌های محور‌های بزرگراهی که از عوامل تصادفات رخ به رخ بوده است با اعتبار 40‌میلیارد تومان ایمن‌سازی شده‌اند.
وی به رفع 23 نقطه پرتصادف با اجرای باند دوم اشاره می‌کند و می‌افزاید: از 170 نقطه پرخطر 23 نقطه رفع شده و رفع 19 نقطه با پیشرفت فیزیکی 20 تا 85 درصد در حال اجراست که پیش‌بینی می‌شود تا پایان تابستان سال آینده کاملا برطرف شود.
سیاهپور اضافه می‌کند: درصورت تامین اعتبار در حوزه کاهش تصادفات اقدامات مناسبی تا پایان سال انجام خواهد شد.

سیاهپور به احداث 4 ایستگاه پلیس ‌راه به صورت پیش‌ساخته اشاره می‌کند و می‌گوید: پلیس راه محور‌های نورآباد به شیراز، کازرون به شیراز، خنج به قیروکارزین و شیراز به سپیدان با اعتبار بالغ بر 8‌میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است. 
وی اضافه می‌کند: عامل انسانی در بروز تصادفات نقش قابل ملاحظه‌ای دارد و نیازمند ارتقای فرهنگ ترافیک است که همکاری و تعامل بیشتر رسانه‌ها را می‌طلبد. 


اطلاعات آماری جاده‌ها

مدیرکل راهداری و حمل ‌و‌ نقل جاده‌ای به ارائه اطلاعات آماری جابه‌جایی از طریق جاه‌های فارس می‌پردازد و می‌گوید: فارس با داشتن 53 هزار و 500 راننده باری، 6680 راننده مسافربری، 540 راننده وانت‌بار و 115 راننده روستایی در مجموع بیش از 60 هزار راننده حرفه‌ای حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای دارد که از این لحاظ در رتبه اول کشور است.
سیاهپور ادامه می‌دهد: فارس دارای 35 هزار و 300 ناوگان باری و 3556 ناوگان مسافربری است. همچنین متوسط عمر ناوگان سنگین باری استان 57/12 سال و متوسط عمر ناوگان اتوبوسی استان 25/10 سال است.

وی با بیان این‌که فارس 131 شرکت حمل‌ و ‌نقل مسافر دارد و سالانه بیش از 11میلیون و 516 هزار مسافر در قالب 982 هزار 600 سفر از این استان جابه‌جا می شوند، می‌گوید: در فارس همچنین در حوزه کالا تعداد 252 شرکت، 20 انجمن رانندگان، 13 انجمن شرکت‌های باربری، و یک اتحادیه تعاونی شرکت های بار و یک کانون بار فعال است. بر این اساس سالانه در قالب 2میلیون و 200هزار بارنامه 27میلیون و 750هزار تن کالا از مبدا فارس جابه‌جا می شود.

سیاهپور می‌افزاید: 6216 میلیون تن کالا در سال به فارس وارد، 8689 میلیون تن کالا از آن خارج و 4029 میلیون تن کالا در استان جابه‌جا می‌شود. طبق این آمار سهم فارس از جابه‌جایی حمل ‌و ‌نقل کالا در کشور 5/6 درصد است و در رتبه 6 کشور قرار دارد.


دیگر اقدامات

مدیر کل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای که معتقد است فارس بنا به دلایل متعددی همچون طول راه‌ها و شرایط خاص جغرافیایی بیشترین تعداد تلفات جاده‌ای را دارد، می‌گوید:  در زمینه نقاط حادثه‌‌خیز نیز باید گفت که آشکارسازی 121 نقطه، ارتقای ایمنی 49 نقطه با الزامات ایمن‌سازی، رفع 23 نقطه پرتصادف و  شناسایی21 نقطه دارای استعداد تصادف از جمله فعالیت‌های اخیر بوده است.
سیاهپور می‌افزاید: از سال گذشته تا کنون تعمیرات اساسی 19 دستگاه پل بزرگ، احداث 6 تقاطع غیرهمسطح و تعریض ابنیه راه‌ها، تثبیت فنی 300 مورد ابنیه راه‌ها، احداث و تعمیرات 21 مورد نرده حفاظتی ابنیه راه‌ها و تعمیرات اساسی و بازسازی ابنیه راه‌ها از جمله فعالیت‌های مهم در این حوزه بوده است.
وی با اشاره به این‌که 21 نقطه حادثه‌خیز شهرستان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است، اضافه می‌کند: با استفاده از امکانات محلی، این نقاط با پیشرفت 40 تا 90 درصدی در حال ایمن‌سازی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید