• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 12 دی 1396
کد مطلب : 3068
+
-

آزادراه تهران - شمال در انتظار بهار

قطعه یک این آزادراه بهار 97 زیر بار ترافیک می‌رود

روزنه
آزادراه تهران - شمال در انتظار بهار

 شیما عبدالله‌خانی: آزادراه تهران - شمال جزو طرح‌هایی است که برای کوتاه‌تر شدن مسیر تهران به مازندران در 4 قطعه به طول 121 کیلومتر تعریف شده است.

با این‌که کلنگ طرح حدود 2 دهه پیش بر زمین زده شد، اما تا سال ۹۲ شاهد پیشرفت فیزیکی کمی در این طرح بودیم.

با توجه به اهمیت پروژه، تکمیل این طرح یکی از اولویت‌های دولت در تخصیص اعتبار محسوب می‌شود. گفت‌و‌گوی ما را با خسرو ارتقایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز، در این باره بخوانید.

 

پیشرفت قطعه یک و 2 آزادراه تهران - شمال چقدر است؟

طبق آخرین آمار، قطعه یک این طرح که مهم‌ترین قسمت آزادراه محسوب می‌شود، تا کنون بیش از ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این قطعه به طول ۳۲ کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت در تهران شروع می‌شود و با عبور از مناطق کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سه‌راهی شهرستانک می‌رسد. ۲۹ کیلومتر از طرح شامل بخشی از قطعه یک و تمام قطعه 2 در استان البرز واقع شده است و تاکنون حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته.

بهره‌برداری از این آزادراه چه نفعی برای مردم دارد؟

آزادراه تهران - شمال می‌تواند نقش زیادی در کاهش ترافیک البرز و اتوبان تهران - کرج داشته باشد، زیرا البرز به عنوان یک استان مواصلاتی مسیر گذر به 14 استان شمال و شمال غربی است. از سوی دیگر، بهره‌برداری از این آزادراه موجب کاهش مصرف سوخت، هزینه و کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

بخشی از مسیر این آزادراه در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی در کرج واقع شده است. آیا برای کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی این آزادراه اقدامی انجام شده است؟

برای کاهش آسیب‌های زیست محیطی این طرح در قطعه دوم که در منطقه حفاظت شده قرار گرفته، مطالعات زیست‌محیطی انجام و از مشاوری برای انجام این مطالعات استفاده شده است تا آسیب‌ها به حداقل برسد.

بعد از 2 دهه، زمان بهره‌برداری از طرح مشخص شده است؟

تلاش این است که قطعه یک تا بهار ۹۷ به بهره‌برداری برسد. قطعه دوم اما با مشکلاتی از نظر آزادسازی زمین روبه روست و به همین دلیل احتمال تغییراتی در کل طرح وجود دارد. برای تکمیل قطعه یک چقدر اعتبار لازم است؟

حدود هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای این قطعه صرف شده و برای تکمیل آن به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

 

برای تکمیل قطعه یک چقدر اعتبار لازم است؟

حدود هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای این قطعه صرف شده و برای تکمیل آن به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید