• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30653
+
-

تأثیر افزایش قیمت برکاهش مصرف سیگار

تأثیر افزایش قیمت برکاهش مصرف سیگار

مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت ضمن اشاره به افزایش قیمت سیگار در روزهای اخیر و تأثیر آن در کاهش مصرف، گفت: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت افزایش قیمت محصولات دخانی، 5 درصد کاهش مصرف را در پی دارد، اما مسئله مهم آن است که این افزایش قیمت از طریق مالیات حاصل شود تا درآمد آن صرف اقدامات ترویجی و فرهنگی ترک سیگار شود.

بهزاد ولی‌زاده درباره افزایش‌های غیرمتعارف قیمت سیگار طی روزهای اخیر و این مبحث که آیا این افزایش قیمت، تأثیری در کاهش مصرف دارد یا خیر، افزود: افزایش قیمت سیگار بر کاهش مصرف تأثیرگذار است، اما مسئله مهم در این افزایش قیمت‌ها این است که این افزایش قیمت از طریق مالیات حاصل شود تا دولت نیز از درآمد حاصل از این مالیات بهره ببرد و این درآمد را صرف اقدامات ترویجی و فرهنگی ترک سیگار کند. طبق نظر سازمان جهانی بهداشت، بیشترین عامل مؤثر در کاهش مصرف دخانیات، افزایش قیمت محصولات دخانی از طریق مالیات است. طبق آمار این سازمان افزایش قیمت محصولات دخانی، 5 درصد کاهش مصرف در پی دارد.

ولی‌زاده با بیان اینکه در کشور با افزایش نرخ دلار، قیمت تمامی کالاهای اساسی افزایش یافت، اما سیگار افزایش قیمت کمتری داشت، گفت: این افزایش قیمت‌ها چه درباره کالای اساسی و چه سیگار، از طریق مالیات رخ نداده و این موضوع بیانگر این است که صنایع دخانی بسیار نگران افزایش قیمت محصولات دخانی هستند و تنها دلیل این نگرانی، کاهش بارز مصرف محصولات دخانی است. این وابستگی و افزایش مصرف بین جوانان، زنان و کسانی‌ که در سطح پایین‌تری در جامعه قرار دارند، رخ می‌دهد. این گروه، بازار بسیار بکری در مصرف دخانیات هستند و صنایع به دنبال همین موضوع از افزایش قیمت سیگار احساس نگرانی می‌کنند.

ولی‌زاده درباره سیاستگذاری‌های صنایع دخانی گفت: صنایع دخانی به بهانه ایجاد اشتغال و بهانه‌های دیگر در کشور سرمایه‌گذاری کردند و هم‌اکنون در سیاست‌های کاهش مصرف دخالت می‌کنند که این کار غیرقانونی و مغایر با تعهدات ما در سازمان جهانی بهداشت (کنوانسیون کنترل دخانیات) است. این صنایع حق هیچ‌گونه دخالت در تعیین قیمت، میزان مالیات و اینگونه مسائل را ندارند. اما نمایندگان این صنایع با رایزنی و دادن اطلاعات غلط خود به نمایندگان محترم مجلس، روند افزایش قیمت را که باید از طریق افزایش مالیات رخ دهد تغییر می‌دهند؛ بنابراین این درآمد سرشار مالیاتی که می‌توانست نصیب دولت شود، بالغ بر ۱۳هزار میلیارد تومان در سال، در جیب دلالان می‌رود.

وی افزود: سال‌هاست بابت افزایش قیمت محصولات دخانی از طریق افزایش مالیات با مجموعه دولت مذاکره داشتیم، اما صنایع و متولیان محصولات دخانی با ادله‌های خود مبنی بر اینکه افزایش قیمت موجب افزایش میزان قاچاق می‌شود، مانع این کار می‌شوند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که نرخ مؤثر افزایش مالیات ۷۵ درصد قیمت خرده‌فروشی است؛ درحالی‌که در ایران ۲۰ درصد قیمت خرده‌فروشی مالیات دریافت می‌شود. این تفاوت بین نرخ بین‌المللی و نرخ کشور ما موجب افزایش مصرف و عدم‌تعهدات ما نسبت به کاهش مصرف می‌شود. (ایسنا)

این خبر را به اشتراک بگذارید