• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30618
+
-

هوشمندسازی صدور پروانه و اهمیت جذب گردشگر

نشست تخصصی انبوه‌سازان شهرری با بررسی کنترل ساختمان در حوزه ارتقای کیفیت ساخت‌وساز برگزار شد

شهرسازی
هوشمندسازی صدور پروانه و اهمیت جذب گردشگر

محمود مولایی/خبرنگار

در همایش تخصصی انبوه‌سازان شهرری دستاوردهای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در حوزه ارتقای کیفیت ساخت‌و‌ساز در منطقه 20 بررسی شد.  در این نشست تخصصی در فرهنگسرای ولاء 2 عضو شورای شهر تهران، یک نماینده مجلس، شهردار منطقه20 و جمعی از مهندسین و کارشناسان حوزه ساخت‌وساز حضور داشتند. 

پیش از شروع پنل آموزشی حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران به‌عنوان نخستین سخنران پشت تریبون قرار گرفت. خلیل‌آبادی ابتدا گفت: «به‌عنوان یک شهروند عرض می‌کنم که سطح سواد و آگاهی گروه‌های اجتماعی هرقدر زیاد باشد، موفقیت آنها بیشتر خواهد شد. از مهندسان انتظار داریم در این حوزه حضور داشته باشند، زیرا اگر در این حوزه فعال نباشیم، دیگران برای ما تصمیم می‌گیرند. در دنیای امروز صنوف گرداننده صنف خود هستند و دولت تنها نظارت‌کننده است. دنیای امروز، دنیای حرکت جمعی است و کارها با خردجمعی به جلو پیش می‌رود، درحالی‌که فعالیت‌های جمعی ما ضعیف است. انجمن انبوه‌سازان در شهرری به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد می‌تواند پل ارتباطی خوبی برای بیان مشکلات مردم با مسئولان باشد.» 

پس از آن، فرهاد افشار، شهردار منطقه 20صحبت‌های خود را با این جمله شروع کرد: «کنترل ساخت‌وساز نیازمند رویه‌ای جدید است و انتظار می‌رود تا هزینه نظارت مهندسی افزایش یابد.» و بعد افزود: «شهرری نسبت به شهر تهران متأسفانه از توسعه بازمانده است و دلیل اصلی آن عدم‌تحلیل درست به‌حساب می‌آید.»
 او ادامه داد: «بارگاه حضرت عبدالعظیم(ع)، برج طغرل و مناطق صنعتی جزو پتانسیل‌های مهم گردشگری در جنوب تهران محسوب می‌شوند. اگر این ظرفیت‌ها به درستی ساماندهی شوند موجب رشد اقتصادی این منطقه خواهند شد. برای تحقق این توسعه نیاز به امنیت سرمایه‌گذاران است تا سرمایه‌های خود را به این منطقه انتقال دهند و انبوه‌سازان در این زمینه نقش مهمی را ایفا می‌کنند. سعی می‌کنیم با تغییر نگاه نظام مهندسی، ساختمان‌هایی با ضریب ایمنی بالا با صرف کمترین انرژی ساخته شود.» 

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در میان کارشناسان و مهندسان این حوزه در شهرری از روند فعلی صدور پروانه گلایه کرد. او گفت: «در سال‌های اخیر در شهرداری تهران، شاهد مشکلات و چالش‌های زیادی در فرایند صدور پروانه و گواهی‌ها هستیم و صدور یک پروانه و گواهی ساختمانی ماه‌ها و گاهی بیشتر از یک سال طول می‌کشد. چندی پیش، کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران جلسه‌ای را با حضور رئیس شورا، شهرداران مناطق ۲۲گانه، معاونین امور مناطق و شهرسازی‌های شهرداری تهران برگزار کرد و در آن جلسه حدود ۵۰ آیتم از چالش‌های فراروی صدور پروانه و گواهی‌ها مطرح شد. پس از آن جلسه، آسیب‌شناسی جدی توسط کمیسیون شهرسازی و معماری مبتنی بر نظرات تمامی ذینفعان انجام شد و آسیب‌شناسی مذکور رسما به شهرداری و معاون شهرسازی و معماری اعلام شد و رفع این مشکلات را در اولویت جدی کمیسیون در طول سال دوم فعالیت شورای پنجم قرار دادیم.» 

سالاری در ادامه راهکار آن را «هوشمندسازی صدور پروانه» عنوان کرد و یادآور شد: «برای حل این مشکلات ما هیچ راهی جز هوشمندسازی سامانه‌های شهرداری و ارائه خدمات فنی- مهندسی به‌صورت شهروندمحور و سلف سرویس نداریم. با تحقق این موضوع دیگر نیازی به مراجعه شهروندان به شهرسازی‌های مناطق و دفاتر خدمات الکترونیک وجود ندارد و مجموعه استعلام‌ها از نهادهای خارج از شهرداری یا درون شهرداری به‌صورت سیستمی انجام می‌شود و لازمه این امر بسترسازی در حوزه هوشمندسازی است. در جلسه‌ای آقای سیدمحمدعلی افشانی قول داد که این کار تا پایان سال عملی شود. البته به‌زعم من این اقدام تا آخر سال عملی نمی‌شود، زیرا هنوز زیرساخت‌ها فراهم نیست، توافقات کامل نشده و تکالیف طرح تفصیلی هم مانده است، اما من فکر می‌کنم اگر اهتمام شهرداری باشد، این مهم در سال دوم فعالیت شورای شهر پنجم عملیاتی خواهد شد. با این اقدام، همزمان صدور پروانه و گواهی‌ها بسیار کاهش می‌یابد و در کنار آن نیز یک شفاف‌سازی‌ به تمام معنا صورت خواهد گرفت و نهایتا فساد و رانت قابل توجه در این حوزه نیز کاهش خواهد یافت و این موضوع باید آنقدر مطرح شود تا تبدیل به مطالبه افکار عمومی و تشکل‌های حرفه‌ای و صنفی شود.» 

محسن علیجانی، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس بحث پتانسیل بالای شهرری برای جذب گردشگر را پیش کشید و گفت: «نقاط گردشگری و تاریخی ری می‌تواند بستر رشد اقتصادی را برای شهر تهران فراهم کند به‌گونه‌ای که مقصد سفر چند روزه گردشگران محسوب شود.» 
او ادامه داد: «مسکن یک محصول است که باید شرایط مصرف‌کنندگان را هم درنظر گرفت. صنعت ساختمان اثرات و ابعاد مهمی دارد که رعایت کیفیت، شرایط ساخت‌وساز، ایمنی و بهداشت و صلاح اقتصادی را باید درنظر گرفت.» 
علیجانی عنوان کرد: «سازمان نظام مهندسی یک سازمان عمومی غیردولتی است و در واقع این سازمان رابط بین مردم و دولت است. تعداد 120هزار نفر در تهران و 450هزار نفر در کل کشور عضو صنوف نظام مهندسی هستند که ظرفیت خوبی برای رشد صنعت ساختمان محسوب می‌شود. شهرری با وسعت 210هزار هکتار دارای پتانسیل‌های خوبی است که می‌تواند مأمن خوبی برای سرمایه‌گذاران باشد.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید