• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 12 دی 1396
کد مطلب : 3061
+
-

پیش‌بینی کاهش 20درصدی ترافیک در شهر

با اجرای طرح ترافیکی جدید تهران، هرکس بخواهد می‌تواند با مدیریت سفر و پرداخت عوارض متغیر وارد محدوده طرح شود

گزارش
پیش‌بینی کاهش 20درصدی ترافیک در شهر

سیدمحمد فخار/ خبرنگار:

 

 طرح جدید ترافیکی تهران که این روزها نقل محافل مختلف خبری شده، پرسش‌های متعددی را برای شهروندان ایجاد کرده اما طرح پیشنهادی کامل است و عزم مسئولان شهری برای اجرای این طرح از 15فروردین 97جزم است. میزان عوارض، نحوه اجرا، عدالت اجتماعی و پایانی بر 38سال رانت نهادهای مختلف در تهیه آرم طرح ترافیک و موضوعاتی از این دست باعث شد دیروز 40خبرنگار در نشست خبری معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران حاضر شوند و پرسش‌های خود را درباره نحوه اجرای این طرح در پایتخت بپرسند.

ذکر این نکته نیز مهم است که تا 15بهمن این طرح باید به تصویب شورای شهر تهران برسد و در غیر این صورت ممکن است طرح برای اجرا به سال بعد موکول شود.

 

توجه به پیوست اجتماعی طرح

محسن پورسیدآقایی در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با همشهری درخصوص پیوست اجتماعی طرح ترافیکی جدید، گفت: در مطالعات طرح جدید ترافیک، بحث پیوست اجتماعی در 2بخش دیده شده که یکی بخش توجه به ساکنان محدوده طرح است و دیگری کسبه حاضر در طرح.

در بخش نخست براساس مطالعات انجام شده، خروج از محدوده مرکزی شهر تهران تا ساعت 8:30صبح برای ساکنان منطقه، مجاز است و تسهیلاتی برای آنان درنظر گرفته شده است.

همچنین در بخش دوم، شاغلان که ممکن است با آغاز طرح کمی از مشتریان‌شان را از دست بدهند، با تعطیلی پنجشنبه می‌توانند رونق کسب را بار دیگر داشته باشند.

از سویی اجرای طرح جدید ترافیک در 3‌ماه اول به‌طور طبیعی یک‌بار روانی را در شهر ایجاد می‌کند اما این بار روانی در ماه‌های نخست سال که بار ترافیک سبک و میزان آلودگی شهر کم است، ایجاد و در نیمه دوم سال که روزهای پرترافیک و آلوده شهر است، اجرای طرح برای شهروندان عادی و روان خواهد شد.

 

پایانی بر رانت 441نهاد

استفاده 441نهاد از طرح ترافیک سالانه، ‌موضوع جنجالی دیگر نشست خبری بود.

به گزارش همشهری، محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران در این‌باره گفت: سال‌هاست از میان 4میلیون خودروی پلاک تهران تنها به 100هزار خودرو آرم طرح ترافیک تعلق می‌گیرد. معاون شهردار تهران در این‌باره با اشاره به تذکری به شهردار تهران مبنی بر اینکه مدیریت شهری با اجرای طرح ترافیک جدید تمام ابزار خود را از دست می‌دهد، عنوان کرد: آقای نجفی در پاسخ به این تذکر گفتند ما آمدیم که اتفاقا این ابزارها را برداریم و چنین قدرتی را وسیله رانت‌دادن قرار ندهیم. وی افزود: از ابزارمان برای لابی و قدرت استفاده نمی‌کنیم.

به باور ما اینگونه ابزارها که در اختیار یک نهاد قرار می‌گیرد، باید ضابطه مند شود و مردم در مقابل امتیازها برابر باشند و استثنا هم باید براساس ضابطه باشد.

از سویی هم‌اکنون روزانه حداکثر 14هزار تخلف مربوط به ورود غیرمجاز به محدوده طرح ثبت می‌شود و آماری درخصوص تعداد پلاک‌های مخدوش وجود ندارد.

در عین حال سیستم پلاک‌خوان شهرداری به‌گونه‌ای است که تمام 2میلیون خودرویی که وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند را ثبت می‌کند و قدرت پلاک‌خوانی دوربین‌های ما نامحدود است، البته در دوربین‌های قدیمی قدرت تشخیص پلاک تا حدی پایین بود که هم‌اکنون به‌دنبال تقویت آنها هستیم.

همچنین براساس طرح جدید باید زمان خروج حتما ثبت شود. هم‌اکنون در برخی از مسیرها دوربین خروجی نصب شده و برای مابقی نیز مناقصه برگزار شده و در آینده اقدامات مربوط به این بخش‌ها نیز انجام می‌شود.

همچنین ساکنان محدوده طرح ترافیک باید اطلاعات خود را در سامانه‌ای که تعریف می‌شود ثبت کنند و پس از آن راستی‌آزمایی صورت گیرد. در عین حال پلاک‌هایی که در دوربین‌های خروجی ثبت شوند اما در دوربین‌های ورودی ثبت نشده باشند، به آن معناست که این خودرو از آن فرد ساکن در محدوده طرح است.

بنابر این به آنان اجازه داده می‌شود هر صبح تا ساعت 8:30از محدوده طرح خارج شوند.

 

طرحی برای افزایش عدالت اجتماعی

یکی از محورهای نشست خبری دیروز بحث عدالت اجتماعی در طرح جدید بود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران درباره اینکه این طرح تنها به افراد ثروتمند اجازه ورود به طرح را می‌دهد، تصریح کرد: هم‌اکنون هر فرد که بخواهد وارد طرح شود و پول هم داشته باشد، وارد محدوده می‌شود. این اقدام نیز از دو مسیر خرید روزانه طرح 40هزار تومانی یا پرداخت جریمه اتفاق می‌افتد. در عین حال طرح ما می‌گوید هرکس می‌خواهد وارد محدوده طرح شود.

از طرفی در سال گذشته خرید طرح ترافیک روزانه جز 2روز هیچ‌گاه به سقف خود نرسید. پورسید‌آقایی افزود: طرح فعلی به‌گونه‌ای است که ما 100هزار نفر را انتخاب می‌کنیم و به مبلغ 8هزار تومان به آنها طرح می‌فروشیم. 23هزار نفر دیگر نیز طرح روزانه را به مبلغ 40هزارتومان خریداری می‌کنند که به‌نظر ما اتفاقا این بی‌عدالتی است.

بدین‌ترتیب طرح جدید می‌گوید هرکس می‌خواهد وارد محدوده طرح شود، هزینه‌اش را پرداخت کند اما معنی ندارد یکی 8هزار تومان و دیگری 40هزار تومان پرداخت کند. همچنین سقف فروش طرح جدید تا 118هزار تا پیش‌بینی شده و در مصوبه قانونی شورای‌عالی ترافیک شهر و شورای اسلامی شهر تهران سقف تعیین خواهد شد.

 

کاهش 20درصدی ترافیک

پیش‌بینی می‌شود در ساعات اوج ترافیک 20درصد کاهش سفر با اجرای این طرح صورت گیرد. البته این به معنی کاهش مجموعه سفرها نیست بلکه به آن معناست که زمان سفر به ساعات غیرترافیک منتقل می‌شود.

همچنین در طرح جدید ورود به محدوده زوج و فرد در هیچ روزی از هفته رایگان نیست و افراد با تنظیم ساعت تردد خود در این محدوده می‌توانند بین ۳ تا ۱۲ هزار تومان عوارض پرداخت کنند، بنابراین در محدوده زوج و فرد نیز تردد کاهش می‌یابد.

طبق پیش‌بینی‌ها با اجرای طرح جدید ترافیک ۱۰هزار تقاضا در عموم مردم برای ورود به این طرح افزایش و ۳۰ هزار تقاضا در مورد افرادی که به‌صورت ثابت از این طرح استفاده می‌کردند، کاهش می‌یابد. همچنین تردد ۱۵ هزار خودرو در ساعات پیک ترافیک صبح کاهش خواهد یافت.

از طرفی می‌توان برای اقشار خاص مانند جانبازان، بیماران خاص و خبرنگاران نیز در مصوبه ضریب تعریف کرد.

 

هزینه طرح صرف نوسازی  حمل‌ونقل عمومی می‌شود

تمام هزینه‌های اخذ شده توسط عوارض طرح ترافیک صرف نوسازی سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی می‌شود.

در این‌باره مذاکرات در حال انجام است تا با مبلغ دریافتی از محل عوارض طرح ترافیک، هزار دستگاه اتوبوس و 20قطار جدید برای مترو خریداری و آماده شود.

همچنین شهرداری درنظر دارد کمک بلاعوض 2.5میلیون تومانی برای افرادی که موتورهای کاربراتوری دارند، درنظر بگیرد تا به این وسیله افراد تشویق به خرید موتورسیکلت‌هایی شوند که آلودگی برای محیط‌زیست ندارند. برای 2هزار دستگاه موتور نیز مبلغی درنظر گرفته شده است.

 

 

 ابهامات پلیس هنوز پابرجاست

رئیس پلیس راهور تهران به‌عنوان مجری طرح‌های ترافیکی در پایتخت درباره طرح جدید شهرداری هنوز ابهاماتی دارد.سردار محمدرضا مهماندار در این‌باره با اشاره به اینکه حذف طرح ترافیک در سال آینده در مرحله کارشناسی است، تأکید کرد: هنوز ابهامات پلیس در این خصوص برطرف نشده است.

وی درخصوص حذف طرح ترافیک از سال 97گفت: این طرح توسط شهرداری تهران ارائه شده که براساس آن پیشنهاد شده فروش کارت طرح ترافیک حذف و شارژ کارت جایگزین شود. از سوی دیگر براساس این طرح پیشنهاد شده که طرح زوج و فرد پولی شود.

سردار مهماندار با اشاره به اینکه فعلاً این طرح در مرحله بررسی پلیس است، گفت: از نظر ما هنوز این طرح ابهاماتی مانند مشخص نبودن میزان تقاضای سفر روزانه، فشار به معابر پیرامونی زوج و فرد با پولی کردن این محدوده و... دارد.

رئیس پلیس راهور تهران با تأکید بر اینکه باید ابعاد اجتماعی و انتظامی طرح پیشنهادی شهرداری تهران کاملاً بررسی شود، گفت: به‌طور قطع اجرایی شدن این طرح تصمیم صرف یک نهاد یا سازمان نیست و حداقل نیازمند مصوب شدن در شورای ترافیک شهر تهران و شورای شهر تهران است.

وی خاطرنشان کرد: باید با روش‌های جدید میزان استفاده از خودروی شخصی را کاهش دهیم چرا که این امر یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوا و ترافیک است.

رئیس پلیس راهور تهران در پاسخ به سؤالی درخصوص اینکه آیا اجرای این طرح به سال آینده می‌رسد یا خیر گفت: اگر امسال کارشناسی طرح از نظر پلیس نتیجه بدهد و مراحل دریافت مصوبات آن طی شود شاید برسد؛ ولی احتمال اجرایی نشدن، آن هم با این فرصت کم، زیاد است

این خبر را به اشتراک بگذارید