• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30603
+
-

آغاز عرضه‌های پرحجم فولادسازان از امروز

به‌دنبال آزادسازی قیمت فولاد و اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار محصولات فولاد، از امروز شنبه، شاهد عرضه‌های پرحجم فولادسازان به میزان ۱۹۴هزار و ۵۶۰ تن در بورس‌کالا خواهیم بود.

به گزارش همشهری، وزارت صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل تنظیم بازار محصولات فولادی را سه‌شنبه هفته قبل با ۲اصلاحیه به بورس‌کالای ایران ابلاغ کرد. براساس این دستورالعمل، از این پس قیمت‌های پایه محصولات فولادی در بورس‌کالا معادل متوسط نرخ کشف‌شده کالاها در ۴عرضه آخر بورس‌کالاست و همچنین سقف رقابت محصولات فولادی در معاملات بورس‌کالا باز شد. از این‌رو شرکت‌های فولادی امروز با سبدهای سنگین به بورس‌کالا می‌آیند تا مصرف‌کنندگان نیز دست پر تالار نقره‌ای را ترک کنند.
براساس اطلاعیه بورس‌کالا، شرکت فولاد مبارکه اصفهان ۷۵هزار و ۲۰تن ورق گرمB و ۲۵هزار و ۸۰تن ورق گرمC را در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس‌کالا عرضه می‌کند. همچنین فولاد خوزستان ۳۰هزار تن شمش بلوم، فولاد خراسان ۵هزار تن سبد میلگرد مخلوط، فولاد کاوه اروند ۶هزار تن سبد میلگرد مخلوط و پرشین فولاد آریا نیز ۳۳۰۰تن سبد میلگرد مخلوط را بر تابلوی عرضه بورس‌کالا ثبت می‌کنند. دیگر عرضه‌کننده روز شنبه تالار نقره‌ای نیز ذوب‌آهن اصفهان است. این شرکت ۳۰هزار و ۱۴۰تن تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ و ۲۰هزار و ۲۰تن سبد میلگرد ۱۲ تا ۳۲ را در بورس‌کالا عرضه خواهد کرد.

در این میان محمد آزاد، رئیس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان آهن و فولاد گفت: الزام تولیدکنندگان به عرضه سه‌چهارم کالاهای ساخته‌شده از آهن در بورس، امکان سوءاستفاده صادراتی را به حداقل رسانده است. او افزود: از 4سال پیش تاکنون واردات آهن به صفر رسیده و همه آنچه اکنون مصرف می‌شود تولید داخلی است. او ادامه داد: بورس‌کالا آمار مربوط را در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می‌دهد و درصورتی که واحد تولیدی به تعهدات خود عمل کرده باشد، اجازه صادرات می‌یابد.

مجموع صادرات کل محصولات فولادی در 4ماه ابتدایی امسال به 898هزار تن رسید که نسبت به رقم 414هزار تن عملکرد 4ماه آغازین سال96 رشد 117درصدی را نشان می‌دهد. بیشترین صادرات در دوره این گزارش در بخش محصولات فولادی به‌ترتیب ورق گرم، میلگرد و تیرآهن بود که 342، 402 و 66هزار تن به بازارهای هدف انتقال یافت. بررسی آمار محصولات فولادی وارداتی در 4‌ماه نخست امسال نشان‌دهنده کاهش 51درصدی در این زمینه است و به میزان 370هزار تن بود، درحالی‌که در مدت مشابه پارسال، 761هزار تن محصولات فولادی وارد کشور شده بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید