• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30572
+
-

هراس از اقتصاد امنیتی

 خبر: مرکز حراست وزارت اقتصاد در گزارشی اعلام کرد: براساس طرح همکاری مشترک وزارت خارجه، خزانه‌داری و دستگاه اطلاعاتی آمریکا، برنامه عملیاتی اغتشاش در بازار ارزی ایران، با بهره‌گیری از پایگاه‌های آمریکا در برخی کشورهای همجوار در جریان است. عوامل میدانی این پروژه که در ایران عمل می‌کنند اکثراً از هدایت چنین سازوکار اطلاعاتی آمریکا اطلاع نداشته و تصور می‌کنند در فرایند عملیات سوداگران بازار، مشارکت و کسب سود می‌کنند.

 نقد:  اگر اقتصاد ایران و بدنه مدیریتی آن‌قدر کارآزموده و شفاف بود که سند چشم‌انداز 20ساله کشور را محقق کند، امروز در رسانه‌ها می‌خواندیم: «اقتصاد ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدرتمندترین اقتصاد خاورمیانه، توانسته طرح شوم آمریکا برای اغتشاش در بازار ارز را خنثی کند» اما تلخ‌ترین واقعیت این است که ما به گرد پای سند چشم‌انداز نیز نرسیدیم تا در سال 1404، سرآمد منطقه باشیم، پس طبیعی است که اقتصادایران تکانه‌های خارجی را با عمق جان حس کند و راه را برای «آمریکا و پایگاه‌هایش در برخی کشورهای همجوار» باز بگذارد که بیایند و با استفاده از عوامل داخلی که اصلاً روحشان هم از نقشه آمریکا خبر ندارد، اغتشاش‌آفرینی کنند و یک ریال را به یک 130هزارم دلار برسانند.

گزارش مرکز حراست وزارت اقتصاد در حقیقت ریشه‌یابی اتفاقی است که با هدایت آمریکا بر سر اقتصاد ایران رفته و اتفاقاً اعتراف سنگینی است به اثرپذیری شدید اقتصاد ایران از خارج. البته این گزارش با همه استناداتی که دارد باید در سطح کلان به دولتمردانی ارائه شود تا تصمیمی برای خنثی‌سازی این نقشه بگیرند نه اینکه در خروجی رسانه‌ها قرار بگیرد زیرا اگر این اعلام عمومی مبنی بر شیطنت آمریکا را در کنار برخوردهای اخیر با چهره‌های فعال در اقتصاد و بازار که به اتهام خرید سکه، گرفتن ارز دولتی، احتکار کالا و... دستگیر شده‌اند بگذاریم، معنایش جز امنیتی کردن فضای بازار و اقتصاد و ترس انداختن به دل فعالان اقتصادی نیست. این ترس‌ها حتی اگر بتواند نبض بازار را دوباره منظم کند، در ادامه بی‌اعتمادی‌ها را افزایش خواهد داد و کاهش سرمایه‌گذاری و انباشت ثروت را به‌دنبال خواهد داشت. آن‌وقت در کوتاه‌مدت به یقین کمتر کسی ریسک فعالیت اقتصادی را متقبل می‌شود و زنگ خطر کوچک‌شدن اقتصاد ایران به‌صدا درخواهد آمد.

این خبر را به اشتراک بگذارید