• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30548
+
-

تیغ فیلترینگ در حوزه استارتاپ‌ها ی گردشگری

چشم انداز
تیغ فیلترینگ در حوزه استارتاپ‌ها ی گردشگری


چندین سایت و پلتفرم‌ استارتاپ‌های مختلف در حوزه گردشگری و فروش بلیت هواپیما از روز پنجشنبه هفته گذشته به‌صورت ناگهانی فیلتر شد و واکنش‌های مختلفی را در کشور به‌دنبال داشت. در میان سایت‌های فیلترشده بیشتر از همه قطع دسترسی مردم به 4 سرویس اسنپ تریپ، رسپینا ۲۴، مستر بلیت و سپهر ۳۶۰ باعث به‌وجودآمدن مشکلات مختلفی برای کاربران شد. امیر ناظمی، عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران و هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در رشته توییتی که با ری‌توییت وزیر ارتباطات همراه بود اعلام کرده که فیلترینگ حدود ۱۸۰سایت براساس استعلام دادستانی از سازمان هواپیمایی درخصوص اسامی سایت‌های فاقد مجوز فروش از این سازمان بوده است. به گفته وی، روز گذشته وزیر ارتباطات به همراه چند مطلع دیگر از این حوزه، مکالمات و تماس‌های طولانی در این رابطه داشتند تا این مشکل برطرف شود. وزیر ارتباطات در این رابطه به‌ویژه با دادستان مذاکره داشته و به گفته امیر ناظمی نامه‌ای را اکنون سازمان هواپیمایی برای دادستانی ارسال کرده است.

علی اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم در توییتی به این ماجرا واکنش نشان داد و نوشت: در کنار تلخی‌های تلاطمات ارزی شاهد رونق چشمگیری در جذب گردشگر بوده‌ایم. انسداد ایجاد شده در فعالیت برخی استارتاپ‌های خدماتی در مقطع حساس کنونی را پیگیری می‌کنم. همه‌‌چیز به ماجرای فروش آنلاین بلیت هواپیما بازمی‌گردد که در هفته‌های اخیر هم بحث آن داغ بوده است.


ماجرای مجوز
براساس گزارش‌های منتشر شده فیلترینگ این سایت‌ها به‌دنبال استعلام دادستانی از سازمان هواپیمایی کشوری درباره سایت‌های دارای مجوز فروش صورت گرفته است. رضا جعفرزاده، سخنگو و مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با همشهری در این رابطه روز گذشته اعلام کرد که سازمان هواپیمایی کشوری در حال پیگیری این ماجراست. به گفته او، اما سازمان هواپیمایی کشوری به‌صورت رسمی فهرست سایت‌هایی را که مجوز فروش الکترونیکی بلیت دارند، اعلام کرده است. به گفته او، دفاتر خدمات مسافرتی که دارای مجوز بند الف از سازمان هواپیمایی کشوری هستند می‌توانند برای فروش الکترونیکی بلیت هواپیما از این سازمان درخواست مجوز کنند. به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، سایت‌هایی که دارای مجوز از این سازمان نباشند از نظر این سازمان برای فروش بلیت هواپیما معتبر نیستند چون این سازمان نمی‌تواند نظارتی روی فعالیت آنها داشته باشد. به گفته او، همه این شرکت‌ها اطلاع داشته‌اند که اگر می‌خواهند بلیت هواپیما به‌صورت آنلاین به فروش برسانند باید از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز دریافت کنند. جعفرزاده تأکید دارد: سازمان سایت‌هایی را معتبر می‌داند که دارای مجوز از این سازمان باشند. به گفته او، اگر این سازمان بر این ماجرا نظارت نکند درباره بحث قیمت‌گذاری مورد سؤال قرار می‌گیرد. امیر ناظمی، عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات اما استعلام صورت گرفته درباره سایت‌های دارای مجوز فروش بلیت هواپیما را به‌خاطر نادیده گرفتن ۲ نوع از سایت‌ها دارای اشتباه می‌داند؛ اول آنهایی که پارتنر دارای مجوز دارند و دوم فیلترکردن سایت‌هایی که برای مقایسه و معرفی هستند. به گفته این عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات، فیلترینگ بدون توجه به این موارد بوده است:  عدم‌نیاز برخی از کسب‌وکارها به مجوز، ولو عضویت در صنف، همکاری میان چند شرکت، عدم‌مجوز از یک سازمان به‌معنای بدون مجوز بودن نیست، برخی به دلایل منافع فردی، نهادهای قانونی را برای برخی تصمیمات تحریک می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید