• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
سه شنبه 20 شهریور 1397
کد مطلب : 30212
+
-

در ستایش بانوی آسمان

این واقعیتی است اندوهبار، اما انکارناپذیر؛ درباره حضرت زهرا(س) متون ادبی و مخصوصاً متون نمایشی به اندازه انگشتان یک دست هم نیست. اما اکنون علیرضا غنجی و بهناز امینی همت کرده‌اند و مجموعه نمایشنامه‌ای را با موضوع تولد و رحلت حضرت زهرا(س) و نیز واقعه عاشورا به چاپ رسانده‌اند. اسم این کتاب، «بانوی نامیرا» است.
غنجی درباره این کتاب گفته است: نخستین بار است که در یک مجموعه و توأمان درباره تولد و شهادت حضرت زهرا(س)، آن هم برای همه گونه‌های نمایشی، اعم از صحنه (قاب صحنه‌ای و میدانی)، تلویزیونی و رادیویی، آثاری منتشر  می‌شود و  در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

در نمایشنامه «بانوی نامیرا» روایت بر عهده پرده‌خوانان گذاشته شده است. ضمن اینکه زمان وقوع ماجرا، از گذشته به اکنون تغییر داده شده و امکان اجرای آن با حداقل بازیگر و در هر جا و مکانی فراهم شده است. در این مجموعه، نمایشنامه‌ای با عنوان «ستاره‌ای در آسمان» نیز منتشر شده که درباره تولد دختر گرامی پیامبر اسلام است. در مقدمه این اثر آمده است: «ستاره‌ای در آسمان» پس از آن نگاشته شد که نگارنده در روز ولادت حضرت زهرا(س) در پی مطالعه اثری نمایشی در مورد ولادت آن حضرت بود، اما در کمال تعجب چنین اثری یافت نشد. نمایشنامه «... تا صبح » نیز یکی دیگر از متون نمایشی منتشرشده در کتاب «بانوی نامیرا» است که برای پاسداشت آیین‌های عاشورایی نوشته شده است.


این خبر را به اشتراک بگذارید