• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 20 شهریور 1397
کد مطلب : 30106
+
-

ساماندهی مشاغل مزاحم اراک

فاز اول شهرک خودرو اراک برای ساماندهی مشاغل مزاحم مورد بهره‌برداری قرار گرفت

صنعت
ساماندهی مشاغل مزاحم اراک

مهسا شاه‌منصوری| اراک- خبرنگار:

سال‌هاست که مردم اراک و ساوه به خاطر وجود برخی مشاغل صنعتی در کوچه پس‌کوچه‌های شهرشان نارضایتی دارند. تعمیرگاه‌های خودرو، آهن‏بری‏ها و آهن‌فروشی‌ها از مشاغل مزاحمی هستند که با ایجاد آلودگی صوتی و محیطی باعث سلب آسایش منازل اطراف می‌شوند. در همین زمینه، پروژه احداث شهرک خودرو در اراک برای ساماندهی مشاغل مزاحم در دستور مسئولان استان قرار گرفت و چندی پیش، فاز نخست این شهرک به بهره‌برداری رسید. 
شهرک خودرو با مساحت 21 هکتار شامل 15 هکتار زمین عملیاتی و 6 هکتار قضای سبز با یک هزار و 515 واحد تجاری به منظور رفاه حال مردم و ساماندهی مشاغل مزاحم، کاهش آلودگی صوتی و ارائه خدمات بهینه به شهروندان در چند فاز در سال 1392 کلنگ‌زنی شد. 
فاز نخست شهرک خودرو اراک در مساحتی به متراژ 34 هزار و 544 متر‌ مربع با 383 واحد تجاری شامل 318 واحد تعمیرگاهی، 28 واحد نمایشگاهی، 36 واحد خدمات رفاهی و یک واحد نمایندگی رسمی فروش خودرو در مراسمی با حضور استاندار مرکزی، معاون عمرانی استاندار، رئیس و اعضای شورای شهر، شهردار و جمعی از مسئولین افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.


تغییر کاربری‌ شهرک خودرو ممنوع! 

استاندار مرکزی در این مراسم گفت: افتتاح فاز اول شهرک خودرو با این شرایط اقتصادی و تحریم‏ها، توان به ثمر رساندن پروژه‌های بزرگ را نشان می‌دهد که امروز افتخار افتتاح آن نصیب استاندار، شهرداری و شورای دوره پنجم شده است.
«سید علی آقازاده» با اشاره به این‌که می‌توانیم شرایط سخت را بهانه کنیم و به‌راحتی برخی از پروژه‌ها را تعطیل کنیم بیان کرد: شورای شهر دوره پنجم که تاکنون در انجام وظایف محوله موفق بوده‌، قطعاً با همین نگرش و تفکر راه توسعه و پیشرفت اراک را ادامه خواهد داد. در این راه دشوار، مهندس «داود تاجران» شهردار اراک که فرد فرهیخته و باتجربه‌ای است، می‌تواند شورای شهر و کارکنان شهرداری را در ارائه خدمات به شهروندان یاری رساند. وی بر سرعت بخشیدن در اجرای عملیات فاز دوم شهرک خودرو تاکید کرد و یادآور شد: از تمامی دستگاه‌های نظارتی و اجرایی استان به‌خصوص شورای شهر، شهرداری و معاونت عمرانی می‌خواهم که بر واگذاری‌های واحدهای شهرک خودرو بر اساس کاربری تعریف‌شده نظارت جدی داشته باشند و به هیچ وجه اجازه تغییر کاربری‌ ندهند.
آقازاده تصریح کرد: با بهره‌برداری از فاز یک شهرک خودرو باید هرچه سریع‌تر صنوف خودرویی شهر با نظارت شورای شهر و شهرداری مستقر شوند. شهرک خودرو یک مرکز ارائه خدمات جامع خودرویی است و در آینده تأثیر و وجود آن هم برای مجموعه شهرک و هم شهروندان بیشتر مشخص می‌شود.


توجه به مسائل فرهنگی شهرک خودرو 

معاون عمرانی استاندار مرکزی نیز گفت: پروژه شهرک خودرو اراک بر اساس مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر اراک و به منظور رفاه حال همشهریان، ساماندهی و انتقال صنوف مرتبط با خودرو در یک مجموعه به حاشیه شهر تهیه و امروز فاز اول آن راه‌اندازی شد.
«مهدی زندیه‌ وکیلی» بیان کرد: در طرح شهرک خودرو اراک علاوه بر خدمات خودرویی، حدود 2 هزار متر‌ مربع فضای اداری و بانک، 6 هکتار فضای سبز، 70 واحد خدماتی - رفاهی، آتش‌نشانی و اماکن ورزشی در نظر گرفته شده است. همچنین یک باب مسجد به مساحت 720 متر‌ مربع در این شهرک احداث شده و آماده افتتاح است.

وی با تاکید بر اجرای سریع مراحل دیگر این طرح افزود: این شهرک علاوه بر انتقال مشاغل آلاینده و فضاگیر در خیابان‌ها و معابر اصلی و کاهش آلودگی هوا، سبب کاهش هدررفت انرژی و وقت مردم می‌شود. 
زندیه وکیلی اظهار کرد: با توجه به اینکه در فاز اول شهرک خودرو اراک، شهرداری بدون هیچ آورده و سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار میلیارد ریال اعتبار برداشت کرده است، توجه به جذب سرمایه‌گذاران توسط شورای شهر و شهرداری در ساخت طرح‌های عمرانی ضروری است و بر تداوم آن باید تاکید کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های مهم شهری اراک ساخت شهرک صنوف ساختمانی با هدف جمع‌آوری مشاغل ساختمانی است که زمین آن نیز جانمایی شده و شورای شهر و شهرداری می‌توانند برای احداث آن با استفاده از سرمایه‌گذاران اقدام کنند.


هدف شورای دوره پنجم اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است

رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر اراک نیز با اشاره به اینکه انتقال صنوف خودرویی به شهرک خودرو اراک در کاهش آلودگی‌های بصری و هوا، روان‌سازی ترافیک و همچنین ارائه خدمات بهتر به شهروندان نقش مهمی دارد گفت: از خصوصیات دیگر این پروژه فضای سبز، پارکینگ، معابر مناسب و مسجد است که قطعاً در خدمات بهتر به شهروندان تأثیر بسزایی دارد.
«کاوه فلک‌افلاکی» اظهار کرد: این پروژه بزرگ و مهم بر اساس اصول طراحی‌ شده و فاز اول آن در اختیار صنوف خودرویی قرار می‌گیرد که امیدواریم شاهد استقبال این صنف و شهروندان باشیم، چراکه این شهرک فقط به دلیل ارائه خدمات بهتر در یک مجموعه مناسب احداث شده است.


سرعت پیشروی پروژه‌های شهری با تعامل مسئولین

شهردار اراک در مراسم افتتاح فاز اول پردیس خودرویی اراک گفت: افتتاح امروز شهرک خودرویی اراک باعث خوشحالی مردم و رفع خستگی اعضای شورای شهر دوره‌های قبل و شورای پنجم شده است. امیدواریم شورای شهر اراک و شهرداری همچنان به تلاش خود ادامه دهند تا شاهد اتفاقات خوشایند در شهر باشیم.

«داود تاجران» با اشاره به این‌که بالغ بر یک هزار و 500 واحد مشاغل آلاینده در شهر وجود دارد که باعث ایجاد ترافیک، آلودگی هوا و ناهنجاری صوتی و دیداری می‌شود بیان کرد: شهرک خودرو برای تمرکز این واحدها در یک مجموعه احداث شده و باعث کاهش و رفع مشکلات مردم در محله‌ها می‌شود. به‌زودی این مشاغل در شهرک خودرو ساماندهی می‌شوند.
وی افزود: شهرداری و شورای شهر برای توسعه و پیشرفت شهر و به‌خصوص دستگیری از شهروندان وارد عمل شده‌اند تا لبخند رضایت بر چهره شهروندان نقش ببندد. به همین دلیل، شهرداری به دنبال ساختن پارک، پل و سالن‌های ورزشی برای کاهش آلودگی و معضلات اجتماعی و همچنین ایجاد نشاط و ارتقای سلامت روح و روان شهروندان است.
در این مراسم، کلنگ فاز دوم شهرک خودرو اراک نیز توسط استاندار مرکزی به زمین زده شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید