• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 20 شهریور 1397
کد مطلب : 30097
+
-

تدارک سیمای بوشهر برای محرم

صدا و سیمای مرکز بوشهر برنامه‌های مختلفی را برای محرم امسال تولید کرده است

گزارش
تدارک سیمای بوشهر برای محرم

علیرضابرازجانی|‌بوشهر - خبرنگار:

بوشهر سرزمین آواها و نواهای دلنشین جنوبی و آلات موسیقی مانند سنج و دمام است. این استان زادگاه چهره‌های ماندگار نوحه‌خوانی و خالق آثار ماندگار موسیقی عزاداری نهضت حسینی همچون مرحوم «جهانبخش کردی‌زاده»، حاج «مصطفی گراشی» در نوحه‌خوانی و سینه زنی، «صدیقه بحرانی» خالق صدای ماندگار لالایی در سریال مختارنامه و اجراهای فاخر تعزیه میدانی در سبک عزاداری برای شهادت امام حسین (ع) و کاروان دشت نینوا است. با استفاده از این ظرفیت صدا و سیمای جمهوری اسلامی مرکز بوشهر برنامه‌های مختلفی برای پخش در ایام محرم تدارک دیده شده است.


روایت سیما از فرهنگ عزاداری بوشهر

مدیر کل صدا و سیمای استان بوشهر در گفت‌و‌گو با همشهری با اشاره به تولید برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی برای پخش از شبکه استانی بوشهر در ماه‌های محرم و صفر می‌گوید: ویژه‌برنامه‌های صدا و سیمای مرکز بوشهر در ماه محرم شامل برنامه‌های «ماه حسین» از صدای مرکز بوشهر، سخنرانی مذهبی، حماسه حسینی و خورشید خیزران از سیمای مرکز بوشهر است که توسط عوامل تولید و دست‌اندرکاران این مرکز مراحل پیش‌تولید خود را پشت سر گذاشته و ‌اکنون در مرحله تدوین و آماده‌سازی برای پخش در دهه اول محرم قرار دارد.
«سیدحسین ناصر» می‌افزاید: برنامه ماه حسین، ویژه محرم، از اول تا سیزدهم ماه محرم، ساعت 18 از صدای مرکز بوشهر پخش خواهد شد. این برنامه شامل بخش‌های تبیین قیام عاشورا، پخش نوحه‌های عزاداری، ارتباط با مراکز و تهیه گزارش از حسینیه‌ها و تکایاست.

همچنین سخنرانی مذهبی ویژه ماه محرم از اول تا دهم محرم به صورت ضبطی از سیمای مرکز بوشهر پخش می‌شود که کارگردانی آن را «محمدجواد پیروان» برعهده دارد و به سخنرانی در مورد واقعه عاشورا می‌پردازد.
وی اضافه می‌کند: برنامه خورشید خیزران از اول تا دهم محرم به مدت 25 دقیقه از سیمای مرکز بوشهر پخش می‌شود. این برنامه به اشعار، سروده‌ها و نوحه‌های ویژه ایام محرم می‌پردازد. تهیه‌کنندگی و کارگردانی این برنامه را «سیدعلی اکبر بهزادی» بر عهده دارد. ناظر ادامه می‌دهد: برنامه حماسه حسینی نیز از اول تا سیزدهم محرم ساعت 21 به کارگردانی «مینا سرکاری» و تهیه کنندگی «محمدرضا خسروی» از سیمای مرکز بوشهر پخش می‌شود. این برنامه دارای 3بخش کارشناسی و آسیب‌شناسی عزاداری برای امام حسین (ع)، شبهات عاشورا، بررسی مسائل تاریخی و اجتماعی آن روزها و نیز نوحه و آداب و رسوم ویژه این ماه است.


آیین بوشهری‌ها در حماسه حسینی

«محمدرضا خسروی» که سابقه تولید برنامه‌های مناسبتی ویژه محرم در صدا و سیمای مرکز استان بوشهر را در ۵ سال اخیر در کارنامه هنری خود دارد و امسال هم تهیه‌کنندگی برنامه حماسه حسینی را برعهده دارد، در گفت‌و‌گو با همشهری با اشاره به جنبه‌های مختلف در سبک عزاداری منحصر به فرد بوشهری‌ها می‌گوید: برنامه حماسه حسینی هر شب از اول تا سیزدهم محرم به مدت ۷۵ دقیقه با اجرای آقای پیمان زند و خانم احمدزاده روی آنتن خواهد رفت. در این برنامه سعی شده تا گوشه‌ای از آیین و آداب عزاداری نقاط مختلف استان بوشهر از دیلم در شمال استان تا عسلویه در جنوب استان که با شیوه‌های مختلفی اجرا می‌شود، به نمایش گذاشته شود.
وی می‌افزاید: گزارش‌های زنده تصویری مختلفی از برگزاری عزاداری در هیات‌ها و مساجد و تکایای شهرهای گوناگون استان در دهه اول محرم تهیه و پخش خواهد شد. 

همچنین روایت‌های مختلف مقاتل معتبر و نامعتبر درباره عاشورا و شهادت امام حسین (ع)، پیرغلامان حسینی که اکنون در قید حیات نیستند و نقش زیادی در تقویت فرهنگ عزاداری شهادت اباعبدالله‌الحسین داشته‌اند تولید شده که بینندگان عزیز هم استانی و هموطنانمان در کشور آن را از این برنامه تماشا خواهند کرد.
 همچنین به صورت یک شب در میان بخش کارشناسی تحولات تاریخی و اجتماعی و سیاسی عصر قیام امام (ع) با حضور دکتر دشتی، از استادان دانشگاه، پخش می‌شود.
خسروی اضافه می‌کند: بررسی شبهات واقعه عاشورا با تحلیل محمود موجی، کارشناس مذهبی برنامه، قسمت دیگری از این برنامه خواهد بود. آسیب‌شناسی واقعه عاشورا نیز با حضور روحانیون برجسته از قسمت‌های دیگر برنامه حماسه حسینی برای پخش از شبکه استانی است.
وی از حضور گروه تصویربرداری و تولید این برنامه در جمع عزاداران حسینی در نقاط مختلف استان بوشهر خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به این‌که در ۲سال گذشته روند اجرای این برنامه با دعوت و فراخوان از گروه‌های عزاداری برای حضور در لوکیشن این برنامه طراحی و اجرا می‌شد، امسال بنا بر این گذاشته شد تا نمایش عزاداری از قاب سیما از محل حسینیه‌ها و تکایا و مساجد صورت گیرد و از نوحه‌خوان‌ها و مداحان پامنبری برای اجرا در شبکه دعوت خواهد شد. 
این تهیه‌کننده همچنین از بازپخش مستند بوشهر در سوگ، از تولیدات مرکز بوشهر، در ایام محرم از شبکه‌های مختلف استانی و کشوری خبر داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید