• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 20 شهریور 1397
کد مطلب : 30099
+
-

رنج مرکزنشینان از نبود پارک

محله‌های مرکزی شهر تبریز با وجود جمعیت انبوه از نبود پارک رنج می‌برند

شهری
رنج مرکزنشینان از نبود پارک

سیدرضا حسینی‌زاده| تبریز – خبرنگار:

در سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی در احداث پارک‌های محله‌ای روبه‌رو بوده‌ایم، به نحوی که در حال حاضر بیش از 120 پارک محله‌ای در تبریز وجود دارد اما در این میان سهم برخی محله‌ها به‌ویژه در بافت مرکزی و قدیمی شهر چندان قابل توجه نیست.

برای مثال محله طالقانی به عنوان یکی از محلات مرکزی تبریز از این مشکل رنج می‌برد. نمود کمبود پارک در این محله را عصرها می‌توان در چهارراه طالقانی و پارک کوچک هاشمیه در این محله مشاهده کرد. مناطقی که جمعیت زیادی در آنها جمع می‌شود، گویی که جماعتی برای مشاهده صحنه‌ای خاص صف کشیده باشند، اما واقعیت این است که مردم از نبود فضای مناسب برای تفریح به این چهارراه و روگذر طالقانی مراجعه می‌کنند.


خانه‌های کوچک و نبود فضایی برای گذران اوقات فراغت 

«ساعد براتی» یکی از شهروندان بازنشسته که به گفته خود هر روز ساعت 6 تا 8 عصر روی رو‌گذر طالقانی و در چند قدمی ماشین‌هایی که با بوق و دودشان شهروندان را آزار می‌دهند می‌نشیند تا کمی از فضای تنگ خانه 40 متری‌اش در کوی بهشتی طالقانی رها شود. وی می‌گوید: هر روز 500 متری پیاده‌روی می‌کنم تا به این روگذر برسم و اگر دیر کنم جایی برای نشستن پیدا نمی‌شود. البته صندلی زیادی هم وجود ندارد و جا روی بلوک‌های سیمانی روگذر هم محدود است. ده‌ها و شاید صدها نفر برای گذران وقت به این محل می‌آیند که اغلب زنان و مردان مسن هستند. براتی ادامه می‌دهد: البته جوان‌ترها هم تفریحاتی برای خود انتخاب کرده‌اند. آنها با تعیین محلی روی روگذر از کبوترها پذیرایی می‌کنند و برایشان دانه می‌پاشند. کبوترها هم به شهروندان عادت کرده‌اند و فراری نیستند. اما اگر پارک مناسبی در این محله ایجاد شود، شهروندان مجبور نیستند در چند قدمی خودروهای آلاینده صوتی و دود‌زا وقت بگذرانند. 


فضای کوچک پارک هاشمیه 

یکی دیگر از شهروندان تبریزی که چندصد متر پایین‌تر در پارک کوچک محله‌ای هاشمیه که فضایش کمتر از هزار متر است با چند بانوی سالخورده در حال گفت‌وگوست، از احداث این پارک کوچک خوشحال و قدردان است، اما اعتقاد دارد جای پارک مناسب و بزرگ در مرکز شهر همچنان خالی است.
«حسنیه کریمیان» می‌گوید: این پارک در محل مدرسه قدیمی هاشمیه احداث شده و با این‌که فضای کوچکی دارد، اما روزانه صدها نفر به‌ویژه در ساعات پایانی روز به آن مراجعه می‌کنند، چند وسیله بازی هم برای کودکان در نظر گرفته شده که آنها می‌توانند از آن استفاده کنند. وی ادامه می‌دهد: این تنها پارکی است که در محدوده طالقانی، 17 شهریور جدید و خیابان ارتش جنوبی و شمالی وجود دارد و طبیعی است که مراجعه به آن زیاد باشد. البته گویا پارک کوچک دیگری نیز در یکی از کوچه‌های منتهی به تربیت احداث شده که تا‌کنون به آنجا نرفته‌ام.


2 راهکار برای توسعه فضای سبز 

شهردار تبریز با بیان این‌که احداث پارک در مرکز تبریز و توسعه فضای سبز در این بخش از شهر از چند سال قبل به عنوان یک اولویت شهری مطرح بوده است، می‌گوید: در این زمینه شهرداری 2 روش را در پیش گرفته است. استفاده از فضاهای کوچک و احداث پارک‌های کوچک درون‌محله‌ای را در محلات قدیمی و کوچه‌های به‌هم‌فشرده خیابان طالقانی و خیابان‌های دیگر در نظر داریم، از سوی دیگر احداث پارک‌های بزرگ در این منطقه از شهر هم مد نظر است.

«ایرج شهین باهر» از تملک و مرمت باغ امامی در مرکز شهر و در چندصد متری خیابان طالقانی به عنوان یکی دیگر از اقدامات شهری در توسعه فضای سبز خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: این باغ یکی از خانه‌‌های قدیمی و بزرگ در مرکز تبریز بود که با حفظ اصالت و نام خود توانسته است میزبان شهروندان باشد. وی به طرح احداث یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های تبریز در محدوده خیابان ارتش و طالقانی اشاره می‌کند و می‌افزاید: پارک بزرگ باغشمال در محل فعلی که به همین نام در تبریز مشهور است احداث می‌شود که تحولی بزرگ در توسعه فضای سبز مرکز تبریز خواهد بود.

شهین باهر با اشاره به احداث پارک بزرگ ده‌هکتاری در محل فعلی پادگان ارتش تبریز می‌گوید: با طی مراحل قانونی و بررسی طرح‌های لازم این پارک نیز احداث می‌شود. پارک بزرگ مشروطه هم در انتهای امامیه که شهروندان ساکن طالقانی به‌ویژه کوی پر‌جمعیت امام رضا(ع) نیز به آن دسترسی دارند در اختیار شهروندان است و علاوه بر فضای سبز و مفرح، امکانات فرهنگی و ورزشی هم در این پارک فراهم است.


اجرای پروژه‌های ویترینی مدنظر نیست

شهردار تبریز با اشاره به این‌که شهرداری تبریز به دنبال پروژه‌های ویترینی در مرکز شهر نیست، اظهار می‌کند: به دنبال کسب رضایت شهروندان مناطق محروم و کم‌برخوردار هستیم. بر این اساس نهمین پارک محله‌ای و زمین ورزشی در ۹ ماه اخیر در کلان‌شهر تبریز افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این پارک و زمین ورزشی به طور رایگان برای استفاده و بهره‌مندی شهروندان مناطق حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار احداث و تحویل مردم منطقه سجادیه داده شد. شهین‌باهر تاکید کرد: تا جایی که بتوانیم برای تامین آسایش و رفاه حال مردم کلان‌شهر تبریز قدم‌های محکمی خواهیم برداشت تا شاهد تبریزی سربلند باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید